مایکروسافت هدست واقعیت افزوده‌ی هولولنز را چند سالی است توسعه می‌دهد. نسخه‌ی فعلی آن ۳۰۰۰ دلار خرج برمی‌دارد و بسیار گران است و شاید تنها توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سازمان‌ها آن را تهیه کنند. اکنون زمان معرفی نسخه‌ی نهایی و اخبار بیشتری در مورد نسخه‌های مختلف منتشر شده است که به آن می‌پردازیم.

بنابر شایعات مایکروسافت می‌خواهد از نسخه‌های مختلف آزمایشی بگذرد و تا سال ۲۰۱۹ صبر کند و سپس نسخه‌ای نهایی را در اختیار عموم قرار دهد. در حقیقت مایکروسافت امسال نسخه‌ی دوم هدست واقعیت افزوده‌اش را معرفی نکرده و به جای آن نسخه‌ای با سخت‌افزار بهتر که همان نسخه‌ی سوم و عمومی است را مد نظر قرار داده تا پیشرفت کار تسریع شود.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ میلیون هدست واقعیت افزوده به فروش برسد.

و اما توضیح بیشتر در مورد Hololens: هولولنز هدستی است که با لنزی پیش روی چشم کاربر قرار می‌دهد و کاربر همزمان با دیدن محیط اطراف، عناصر گرافیکی اضافه‌ای را مشاهده می‌کند و البته به صورت سه‌بعدی. به این ترتیب می‌توان بازی‌هایی با اجسام خیالی طراحی کرد و یا از هولولنز برای طراحی محصولات استفاده کرد. محصول طراحی شده می‌تواند سه‌بعدی و از زوایای مختلف بررسی شود و کاربر با حرکت انگشت، آن را تغییر شکل دهد!

کاربردهای هولولنز فراتر از هدست‌های واقعیت مجازی و مخصوص بازی است. به همین علت است که به آن واقعیت افزوده و یا واقعیت ترکیبی می‌گویند.