مایکروسافت ایکس‌باکس بعدی که فعلاً با نام رمز Scorpio معروف شده را در نمایشگاه E3 2017 رونمایی می‌کند! خبر جالبی است و خیلی‌ها را در انتظار رسیدن روز ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) نگه می‌دارد. در ادامه به مشخصات احتمالی این کنسول بازی می‌پردازیم و شایعات را مرور می‌کنیم.

مایکروسافت در چهار سال اخیر رقابت سختی با کمپانی سونی و در حقیقت پلی استیشن ۴ داشته است و ممکن است این بار با ارایه کردن قدرت پردازشی برابر و امکانات بهتر، واقعاً موفق شود. سونی روی بازی کردن ساده متمرکز است و مایکروسافت روی امکانات. به این ترتیب ایکس‌باکس وسیله‌ای برای لذت بردن از مالتی‌مدیا و تماشای تلویزیون و ... شده است. اما ارقام نشان می‌دهد که اخیراً ایکس‌باکس فروش ضعیف‌تری داشته و تقریباً نصف پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو طرفدار داشته است. ۲۸.۱ میلیون در برابر ۵۴.۴ میلیون ... اعداد خوبی نیست.

و به مقایسه‌ی قابلیت‌ها بپردازیم:

سونی در پلی استیشن ۴ پرو قابلیت پخش ویدیوهای 4K را اضافه کرده تا نسبت به مایکروسافت چیزی کم نداشته باشد. مایکروسافت این قابلیت را با معرفی Xbox One S اضافه کرده بود و در ایکس‌باکس بعدی نیز قطعاً وجود دارد.

اضافه شدن SSD هم از نظر تکنیکی در کنسول‌های دو رقیب امکان‌پذیر است ولیکن ایکس‌باکس از درایوهای اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کند و کار ساده‌تر است. بنابراین ایکس‌باکس بعدی هم احتمالاً یک قدم جلوتر از محصول سونی است.

مشکلی که در پلی استیشن ۴ پرو وجود دارد، ضعف در اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و 4K است و شاید این ضعف در کنسول مایکروسافت وجود نداشته باشد. در حقیقت فیل اسپنسر اعلام کرده که ایکس‌باکس جدید با بازی‌های قدیمی کاملاً سازگار خواهد بود اما جزئیات سازگاری و مقوله‌ی رزولوشن اجرای بازی اعلام نشده است. ضعف قدرت پردازنده‌ی گرافیکی کنسول‌های نسل هشتم نسبت به PC تا حدی آشکار بود و باید منتظر اعلام قدرت پردازشی تراشه‌ی به کار رفته در Scorpio باشیم.