توشیبا یکی از تولیدکنندگان بزرگ حافظه و لپ‌تاپ و ... در جهان رو به ورشکستگی پیش می‌رود! مشکلات از جایی شروع شده که توشیبا با تخمینی غلط در فعالیت‌های هسته‌ای، برای تولید برق سرمایه‌گذاری کرد.

توشیبا در سال ۲۰۰۶ سهام زیادی از کمپانی Westinghouse Electric Company را خریداری کرده بود و در ادامه با افزایش سهم خویش، ۸۷ درصد این کمپانی را تصاحب کرد. برای این مقدار سهام، چیزی در حدود ۶.۲ میلیارد دلار هزینه شد. تخمین اولیه این بوده که این سرمایه‌گذاری بسیار سودمند است؛ اما رسوایی مالی شرکت ژاپنی، پیش‌بینی توشیبا را بر هم زد. در سال ۲۰۱۵ وستینگ‌هاوس کمپانی آمریکایی CB&I Stone & Webster را با پرداخت مبلغی گزاف خریداری کرد و اطلاعات دقیقی و صحیحی از قرارداد منتشر نشد. این ضرر به همراه ۳.۴ میلیارد دلار ضرر دیگری که از سرمایه‌گذاری روی موضوعات هسته‌ای حاصل شده، عددی بسیار بزرگ برای توشیباست. بسیاری از برنامه‌ها طبق طرح‌های اولیه پیش نرفته و تأخیر توشیبا به ضرر بیشتر منتهی شده است. به همین علت بسیاری از پروژه‌های خود را کنار می‌گذارد و راکتورهای AP1000 را برای جبران خسارت‌ها می‌فروشد.

اکنون مدیر عامل توشیبا اعلام کرده که از سمت خود استعفا می‌دهد تا مسؤلیت این عملکرد ضعیف را بر عهده بگیرد. در حال حاضر ارزش سهام توشیبا به شدت افت کرده و از روز ۱۴ دسامبر تاکنون، نصف شده است. توشیبا یک ماه اضافی برای آماده کردن گزارش مالی خود زمان می‌خواهد.

به نظر می‌رسد که توشیبا راه دیگری به جز اعلام ورشکستگی ندارد و مجبور است هر آنچه در اختیار دارد را واگذار کند تا شاید امیدی به قوت گرفتن دوباره باقی بماند. ماه پیش بخش تولید تراشه‌ها مستقل شده که ارزش آن حدود ۱۳ الی ۱۷ میلیارد دلار است؛ البته اگر توشیبا تمام سهم خود را فروخته باشد.