شیائومی، کمپانی بلندپرواز چینی تصمیم گرفته تراشه‌هایی اختصاصی برای محصولات خود طراحی و تولید کند. در ادامه با تراشه‌ی Pinecone شیائومی آشنا می‌شویم و اثر آن بر محصولات این برند را بررسی می‌کنیم.

وال استریت ژورنال بر این باور است که شیائومی روی پردازنده‌هایی اختصاصی برای محصولات خویش کار می‌کند. این غول چینی در بازار گوشی، تبلت و حتی تلویزیون و ستاپ‌باکس و ... وارد شده و اکنون تراشه‌ای با اسم رمز Pinecone در دستور کار است. اگر شیائومی به مرحله‌ی تولید انبوه این تراشه برسد، دومین غول چینی است که تراشه طراحی می‌کند. تاکنون فقط هواوی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها تراشه تولید کرده است. از سال ۲۰۱۲ به بعد هواوی تراشه‌های خانواده کرین خود را طراحی کرده و البته برند HiSilicon که از زیرمجموعه‌های این کمپانی است، به عنوان طراح مطرح شده.

و اما مشخصات اولین تراشه‌ی شیائومی: تراشه‌ی Pinecone دو گونه دارد. نوع بهتر ۴ هسته‌ی بزرگ و قدرتمند Cortex-A73‌ را در خود جای داده و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 نیز برای بهینه کردن مصرف باتری در آن پیش‌بینی شده است. مدل ضعیف‌تر ۸ هسته‌ی کوچک و کم‌مصرف Cortex-A53‌ دارد. گونه‌ی قوی‌تر با مشخصات احتمالی فوق، چیزی شبیه کرین ۹۶۰ هواوی است و گونه‌ی ضعیف‌تر شبیه کرین ۹۳۵ و ۹۳۰. البته بخش گرافیک مشخص نیست و شاید تراشه‌ی شیائومی در اجرا بازی‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی، در حد و اندازه‌ی تراشه‌های رده‌اول هواوی و مدل‌هایی مثل S821 کوالکام نباشد.

گوشی‌های شیائومی که به تراشه‌ی اختصاصی این کمپانی تجهیز می‌شوند از نظر مشخصات سخت‌افزاری و البته نرم‌افزاری، شاید چندان متفاوت نباشند؛ اما اختصاصی بودن تراشه و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری می‌تواند اثر مثبتی در عملکرد گوشی‌های این کمپانی داشته باشد.