قیمت پردازنده‌های Ryzen ای‌ام‌دی و نام مدل‌ها فاش شد! نسل جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی مثل کارت گرافیک‌های این کمپانی در چند گروه R3 و R5 و R7 و احتمالاً کمی بعد R9 عرضه می‌شود. در ادامه به مشخصات و قیمت‌ها نگاهی گذرا خواهیم داشت.

رایزن با تکنولوژی‌های جالبی تولید شده و این احتمال وجود دارد که هر هسته از نظر مساحت، ۱۰ درصد کوچک‌تر از هسته‌های مشابه اینتلی باشد! به این ترتیب قیمت تمام شده برای مشتری کمتر خواهد بود و ای‌ام‌دی نیز سود بیشتری به دست می‌آورد.

ای‌ام‌دی رایزن‌ها را مثل پردازنده‌های گرافیکی‌اش و همین‌طور مثل پردازنده‌های اینتل در گروه‌های R3 تا R7 دسته‌بندی کرده است. شاید R9 در کار نباشد! و شاید هم R9‌ با تعداد هسته‌های بیشتر مثل ۱۶ هسته، اینتل را کاملاً بی‌دفاع کند.

در گروه R7 با ۵ مدل ۸ هسته‌ای مواجه می‌شویم که رقیبی برای Core i7های اینتل و حتی سری اکستریم یا در حقیقت Core i7-6900K هستند. در میان R5ها برخی ۶ هسته‌ای و برخی ۴ هسته‌ای هستند و به ازای هر هسته، دو ترد پردازشی وجود دارد. R3ها نیز ۴ هسته‌ای هستند، اما تعداد ترد‌ها مساوی تعداد هسته‌هاست.

به جدول مشخصات و نام مدل‌ها نگاهی بیاندازید:

قیمت سریع‌ترین پردازنده‌ی ای‌ام‌دی یعنی R7 1800X در کشورهای اروپایی بنابر اخبار منابع آگاه، حدود ۶۰۰ یورو خواهد بود. عددی که شاید سرسام‌آور به نظر برسد، اما به هر حال این مدل رقیب سری اکستریم اینتل است که قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار دارند.

مدل دوم R7 1700X حدود ۴۷۰ یورو و مدل بعدی R7 1700 فقط ۳۹۰ یورو قیمت‌گذاری شده است. تمام پردازنده‌های ای‌ام‌دی ضریب کلاک پایه‌ی آنلاک دارند و به راحتی اورکلاک می‌شوند. به همین جهت حتی R3ها هم گزینه‌های جالبی خواهند بود.