سرویس دانش و فناوری

روش تعویض سرپوش کلیدهای کیبورد مکانیکی

قبل از هر چیز بهتر پاسخ این سوال روشن شود که چرا به کیبورد مکانیکی که قیمت بالایی دارد، نیاز داریم؟ آیا بهتر نیست کیبوردهای معمولی و ارزان تهیه کنیم تا در بلندمدت، ضرر کمتری متوجه ما باشد؟

خرید کیبورد مکانیکی به دو علت تصمیمی اقتصادی و درست است

دوام عالی: کلیدهای مکانیکی عمر بسیار بالایی دارند و شاید چند برابر بیشتر از یکی کیبورد معمولی کار کنند. کیبوردهای معمولی از قطعه‌ی انعطاف‌پذیر لاستیکی و گرافیت بهره می‌برند تا عمل قطع و وصل کردن مدار انجام شود اما کیبورد مکانیکی قطعه‌ی فلزی با خاصیت فنری دارد و معمولاً عمر آن بسیار زیاد است. البته سرپوش کلیدها پلاستیکی است و ممکن است در درازمدت در اثر فرسایش یا شکستگی، قابل استفاده نباشد.

سفارشی‌سازی و تنظیمات: کیبوردهای مکانیکی ذاتاً گران‌قیمت هستند، به همین جهت سازنده از هزینه کردن بیشتر و اضافه کردن قابلیت‌هایی مثل کلیدهای ماکرو (قابل برنامه‌ریزی) و نورپردازی RGB با قابلیت سفارشی‌سازی، واهمه ندارد. به علاوه گیمرها از این امکانات خاص کمال استفاده را می‌برند.

یکی از مواردی که سفارشی می‌شود، سرپوش کلیدهای کیبورد است. می‌توان با تعویض سرپوش کلیدها، لمس کردن کلیدهای خاص را لذت‌بخش‌تر کرد. صنعت پرینترهای سه‌بعدی هم به تولید انواع و اقسام سرپوش‌های جالب کمک شایانی کرده است.

روش تعویض سرپوش کلیدهای کیبورد مکانیکی

قبل از هر چیز دقت کنید که کیبورد معمولی سرپوش متفاوتی دارد و شاید نتوان آن را تعویض کرد. اگر نمی‌دانید کیبورد شما مکانیکی است یا معمولی، احتمال قریب به یقین آن است که یک کیبورد معمولی و البته با امکانات گیمینگ در اختیار شماست.

سرپوش کلیدهای مکانیکی به صورت جداگانه عرضه می‌شود چرا که معمولاً دوام کلیدها بیش از سرپوششان است و سازنده با درک این موضوع، سرپوش را جداگانه نیز روانه‌ی بازار می‌کند. سرپوش‌ها متنوع هستند و برای هر کیبورد باید نوع مناسب را تهیه کرد. برای شناسایی سرپوشی که برای کیبورد شما مناسب باشد، باید دو ویژگی کلید را بررسی کنید. ریشه و سرپوش. ریشه معمولاً به شکل علامت + است و جایی است که سرپوش روی آن استوار می‌شود. ممکن است ریشه‌ی کلید مکانیکی به شکل دایره یا مربع هم باشد.

در تصویر فوق نمونه‌ای از کلیدهای مکانیکی Cherry MX را مشاهده می‌کنید که ریشه‌ی آن به شکل + است. در تصویر بعدی دو گونه‌ی خاص کلید مکانیکی را در کنار نوع اول که نوع غالب است، می‌بینیم. ریشه‌ی مستطیل‌شکل کلید مکانیکی Alps و و در نهایت کلید دیگری با برند Torpe که ریشه‌ی گرد دارد هم در میان محصولات بازار دیده می‌شود اما اغلب محصولات از کلیدهای مکانیکی ساخت Cherry MX‌ استفاده می‌کنند.

برخی ریشه‌ها ممکن است با سرپوش کلیدهای مکانیکی چری ام‌ایکس سازگار باشند. به عنوان مثال کلید سمت راست تصویر فوق در بخش کیبوردها متفاوت است و وسط بخش دایره‌ای شکل، ریشه‌ای به شکل + دیده می‌شود. بنابراین ممکن است سرپوش کلیدهای چری ام‌ایکس با آن سازگار باشد.

تعداد کلیدهای خراب، هر چه بیشتر بهتر!

اغلب کیبوردهایی که برای استفاده در ایالات متحده ساخته می‌شوند، استاندارد ANSI‌ را دنبال می‌کنند و به این ترتیب در گوشه‌ی چپ و پایین کیبورد، کلید شیفت کوچک‌تر است و در کیبوردهای با استاندارد ISO کلید شیفت بزرگ‌تر است. در کشورمان ممکن است درپوشی با حروف فارسی پیدا نکنید و مجبور باشید از برچسب استفاده کنید. برخی کیبوردها در ردیف پایین کلیدهای بزرگ‌تری دارند. به این کلیدها نیز توجه کنید. در مواردی ترتیب کلیدها نیز بر هم خورده است و باید کلیدهایی با اندازه‌ی غیراستاندارد و ترتیب عجیب تهیه کرد.

تعداد کلیدهای کیبورد با یا بدون بخش اعداد ۸۷ و ۱۰۸ عدد است. خرید کلی سرپوش ارزان‌تر تمام می‌شود و ممکن است بعدها باز هم به سرپوش احتیاج پیدا کنید. بنابراین سعی کنید عمده خرید کنید.

خرید کلیدهایی با حکاکی مرغوب و نه نقاشی ساده‌ی برچسب حروف مطمئناً انتخاب بهتر و گران‌تری است. حتی ممکن است کلیدهایی با طرح عجیب و جالب در بازار موجود باشد.

چگونه سرپوش کلیدهای کیبورد مکانیکی را برداریم؟

برای برداشتن سرپوش کلیدها می‌توان از ابزار سیمی‌شکل استفاده کرد که انتخاب بهتر است. با این ابزار برداشتن کلیدهای بزرگی مثل اسپیس هم ساده است. بهتر است یک پیچ‌گوشتی باریک و کوچک هم در کنار خود داشته باشید.

برای برداشتن سرپوش کلیدهای تک‌ریشه و کوچک، دهانه‌ی ابزار سیمی‌شکل را باز کنید و از دو سمت به زیر کلید انتقال دهید. اکنون به آرامی ابزار را بکشید و کیبورد را محکم نگه دارید. معمولاً سرپوش محکم به ریشه متصل است و باید فشار زیادی وارد کرد اما نیروی ضربه‌ای انتخاب خوبی نیست. آرام و محکم کلیدها را بکشید.

در مورد کلیدهای پهنی مثل اسپیس توجه کنید که ابزار سیمی درست زیر کلید قرار بگیرد و نه مکانیزم فنری زیر آن.

اکنون نوبت تمیزکاری اطراف کلید است. با جاروبرقی می‌توان گرد و غبار نشسته در اطراف و در زوایای پنهانی کلیدها را به خوبی تخلیه کرد. می‌توان موقع جارو کشیدن کلیدها را فشار داد تا گرد و غبار بیشتری جمع‌آوری شود.

برای جایگزین کردن کلیدها بهتر است از کلیدهای بزرگ شروع کنید تا فضای اطراف خالی باشد و با کلیدهای دیگر برخورد کمتری داشته باشید. در جایگزین کردن این کلیدها که معمولاً مکانیزم فنری دارند، باید ابتدا یکی از ریشه‌های حمایتی چپ یا راست را به زیر مکانیزم فنر هدایت کنید. بهتر است با پیچ‌گوشتی سر دیگر مکانیزم فنری را بلند کنید و پس از این مرحله، ریشه‌ی مرکزی را متصل کنید، نرم و آرام.

کلیدهای معمولی بدون فنر از نظر تعویض سرپوش ساده‌تر هستند و کافی است سرپوش را با جهت‌گیری صحیح روی ریشه فشار دهید و محکم کنید. 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید