هدست‌های واقعیت مجازی مختلفی در بازار موجود است. از آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو چندصددلاری گرفته تا Daydream نسبتاً‌ ارزان گوگل و همین‌طور Gear VR‌ سامسونگ که قیمت متوسطی دارد. اما فکر می‌کنید پرفروش‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ کدام موارد بوده‌اند؟ با ما باشید تا مقایسه‌ای کوتاه داشته باشیم.

هدست‌های واقعیت مجازی دو گونه‌اند. یک دسته خودشان نمایشگر مستقل دارند و کیفیت نمایشگر و زاویه‌ی دیدی که می‌پوشانند عالی است. آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو به همین علت قیمت چندصددلاری دارند!

دسته‌ی دوم هدست‌هایی است که در حقیقت یک قاب و دو لنز دارند تا نمایشگر گوشی به عنوان نمایشگر انجام وظیفه کند. گوشی می‌بایست در این هدست‌ها قرار گیرد و محتوا نیز محدودتر است. طبعاً کسی نمی‌تواند یک بازی گرافیکی کامپیوتر را در نمایشگر گوشی تجربه کند؛ مگر آنکه سرویس استریم و اینترنت سریعی داشته باشد و در نهایت تأخیری در انتقال تصویر وجود نداشته باشد! چیزی که بعید به نظر می‌رسد به خصوص برای ما ایرانی‌ها.

با توضیحات فوق روشن است که هدست‌های پوشیدنی واقعیت مجازی می‌توانند گران یا ارزان باشند. پلتفرم مقوای گوگل و در حال حاضر دی‌دریم گوگل، نسخه‌ی بسیار ارزان و همگانی واقعیت مجازی است. بنابراین فروش آن بیشتر خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶ مجموعاً ۶.۵ میلیون هدست واقعیت مجازی فروخته شده که از این تعداد، ۴.۵ میلیون به سامسونگ مربوط می‌شود! آماری شگفت‌انگیز است؛ اما دقت کنید که سامسونگ گیر وی‌آر خود را به صورت رایگان به همراه گوشی‌های رده‌اول عرضه می‌کند و طبعاً تعداد فروش بسیار بالا خواهد بود.

دی‌دریم در اواخر ۲۰۱۶ عرضه شده و به تدریج از گوشی‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. با توجه به قیمت تمام‌شده، روشن است که در سال جدید دی‌دریم گوگل فروش خوبی خواهد داشت.

هدست واقعیت مجازی سونی که PlayStation VR نامیده شده هم از جمله محصولات گران‌قیمتی است که فروش خوبی داشته (۷۵۰ هزار دستگاه) و پس از آن اچ‌تی‌سی وایو با ۴۰۰ هزار دستگاه فروش، در جایگاه بعدی قرار دارد. در نهایت آکیولس ریفت با فروش ۲۴۰ هزارتایی قرار دارد. آمار را مرور کنید: