رایزن (Ryzen) نام نسل جدید پردازنده‌های عجیب ای‌ام‌دی است که علاقه‌مندان سخت‌افزار را به شدت مشتاق و منتظر نگه داشته تا پس از معرفی رسمی، سیلی از نقد و بررسی‌ها در مورد آن منتشر شود. اینتل در آستانه‌ی معرفی رایزن، تغییرات جالبی در گروه‌های مختلف پردازنده‌های خود داده که نشان می‌دهد اینتل هم نگران از دست دادن بخشی از بازار بزرگ خویش است. با ما باشید تا تغییرات محصولات اینتل و مدل‌های خوش‌قیمتی که معرفی شده را دقیق‌تر بررسی کنیم.

به زودی نسل جدید پردازنده‌های واقعاً متفاوت ای‌ام‌دی معرفی می‌شود. در چند سال اخیر همیشه ای‌ام‌دی هسته‌هایی با تعداد زیاد اما وابسته به هم را تبلیغ کرده و با وجود مشترک بودن بخش‌هایی از هسته‌ها با هم، عملکرد به اندازه‌ی هسته‌های مستقل خوب نبوده است. اما Zen یک هسته‌ی متفاوت و قدرتمند است. بخش مشترکی مثل محاسبات اعشاری در آن وجود ندارد؛ هر هسته واحد محاسباتی عدد صحیح و عدد اعشاری مستقل دارد و طبعاً این بار ای‌ام‌دی می‌تواند پردازنده‌های واقعاً ۴ یا ۶ یا ۸ هسته‌ای روانه‌ی بازار کند.

هر هسته مثل هسته‌های اینتلی، دو ترد پردازشی را در آن واحد مدیریت می‌کند. بنچ‌مارک‌های اولیه حاکی از آن است که این بار ای‌ام‌دی با سرعت کلاک برابر، عملکردی نزدیک به محصولات اینتل و البته کمی بهتر ارائه کرده است! و به همین علت است که مهم‌ترین اخبار دنیای سخت‌افزار در چند ماه اخیر، پیرامون پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی بوده است.

اضافه شدن هایپرتردینگ به مدل‌های ارزان‌تر

دقت کنید که پردازنده‌های ای‌ام‌دی چه به صورت دو هسته‌ای و چه به صورت ۸ هسته‌ای، همگی مثل محصولات مرغوب اینتل، به ازای هر هسته دو ترد پردازشی دارند. اینتل هم پیشاپیش برای مقابله‌ای جدی آماده شده است و در میان پنتیوم‌های این کمپانی که معمولاً هایپرتردینگ (۲ ترد برای یک هسته) نداشتند، اکنون چند مدل با تکنولوژی هایپرتردینگ به چشم می‌خورد. به این ترتیب اختلاف بین یک پنتیوم و یک Core i3 کمتر شده است.

پردازنده‌های ارزان با قابلیت اورکلاک

ای‌ام‌دی معمولاً قابلیت اورکلاک را به پردازنده‌هایی خاص محدود نمی‌کند و به بیان دیگر تنوع مدل‌هایی که اورکلاک می‌شوند، زیاد است. اینتل معمولاً پنتیوم و سلرون که ارزان‌ترین محصولات هستند و همین‌طور Core i3 و حتی اغلب Core i5ها را بدون قابلیت اورکلاک عرضه می‌کند. تنها برخی مدل‌های i5 و i7 با پسوند K و دارای قابلیت اورکلاک هستند. اینتل اخیراً در معرفی سری جدید پردازنده‌های خویش که کبی لیک (سری ۷۰۰۰) هستند، مدلی به اسم Core i3-7350K را معرفی کرده که با توجه به پسوندش، یک i3 دارای قابلیت اورکلاک است!

معرفی مدل‌هایی سریع‌تر و بهینه‌تر

و تغییر سوم، اینتل دو مدل جدید معرفی کرده است. Core i7-7740K که سرعت آن در حالت پایه ۴.۳ گیگاهرتز است؛ ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از سرعت پایه‌ی Core i7-7700K و توان مصرفی آن هم ۱۰۰ وات است؛ ۹ وات بیشتر از پرچم‌دار قبلی. فرکانس حالت توربو بوست مشخص نیست؛ ولیکن عدد ۴.۶ گیگاهرتز تخمین خوبی است.

مدل دوم Core i5-7640 است که شاید با قابلیت هایپرتردینگ، چیزی شبیه به یک Core i7 باشد و البته ارزان‌تر. این مدل شبیه Core i5-7600K است؛ سرعت کلاک پایه‌ی با ۲۰۰ مگاهرتز افزایش به ۴ گیگاهرتز رسیده و کش سطح سوم ۶ مگابایتی است. توان طراحی حرارتی هم به بیش از ۱۰۰ وات افزایش یافته است. دقت کنید که i5های لپ‌تاپی تکنولوژی هایپرتردینگ دارند، اما در میان دستاپی‌ها، سری i5 فاقد هایپرتردینگ است و به همین علت قدرت پردازشی آن کمتر از Core i7هاست. به نظر می‌رسد که اینتل می‌خواهد i5های خوش‌قیمت را با عملکردی بهینه‌تر روانه‌ی بازار کند.

رقابت پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی یک بار دیگر داغ می‌شود

با کنار هم گذاشتن اطلاعات فوق روشن است که اینتل متوجه خطری جدی شده است. زمانی که ای‌ام‌دی پردازنده‌های بولدوزر را با ۸ هسته‌ی نیمه مستقل معرفی کرد، اینتل چندان تغییری در مدل‌های خود اعمال نکرد؛ اما این بار تغییرات نسبتاً زیاد است.

اکنون یک پنتیوم به یک i3‌ شبیه شده و در واقع فقط بخش گرافیکی آن ضعیف‌تر است و شاید مقدار کش سطح سوم آن هم کمتر باشد. یک i5 با تکنولوژی هایپرتردینگ، در ویندوز ۸ هسته‌ای دیده می‌شود؛ درست مثل یک Core i7 و تفاوت به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع و سرعت کلاک و همین‌طور مقدار کش سطح سوم محدود شده است.