چطور امواج وای-فای را تقویت کنیم؟ آن هم بدون استفاده از مودم قوی یا گیرنده‌های وای-فای که به صورت دانگل USB و کارت پی‌سی‌آی اکسپرس هستند؟ کافی است ظرف فلزی یک نوشیدنی گوارا را با تغییراتی استفاده کنید! با ۷۲۴ترفند امروز همراه شوید تا یک کاردستی جالب و کاربردی را با هم بسازیم.

شاید شما هم ارتباط بی‌سیم ضعیف با مودم و روتر را تجربه کرده باشید. وای-فای ممکن است در نبود موانع، بردی در حد ۱۰۰ متر هم داشته باشد اما وقتی از فضای آپارتمان و اداره سخن به میان می‌آید، انبوهی از وسایل الکتریکی و اشیاء فلزی و حتی دیوارها سد راه امواج می‌شوند و به این ترتیب ممکن است یک مودم تک‌‌آنتن هم کافی نباشد! شاید از مودم دو یا سه‌آنتنه هم استفاده کرده‌اید و همچنان ارتباط شما ضعیف است و سرعت به شدت افت می‌کند.

برای حل مشکل می‌توان آنتن مودم و گیرنده‌ی وای-فای را تعویض کرد اما ساختن تقویت‌کننده‌ی آنتن از ظروف آشپزخانه، فویل‌های فلزی و ... هم یک روش جالب و کاربردی است. در ادامه می‌خواهیم یکی از ارزان‌ترین روش‌ها را عملی کنیم و خوشبختانه روشی است که قدرت آنتن را به مراتب بهتر می‌کند.

مواد لازم برای کاردستی تقویت‌کننده‌ی وای-فای

  • بطری فلزی نوشیدنی: دقت کنید که قطر داخلی بطری‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر است و قطر بهینه، ۹۲ میلی‌متر. بنابراین با یک خط‌کش ساده وارد سوپرمارکت‌ها شوید! ارتفاع هم می‌بایست کم نباشد. ارتفاع ۱۴۷ میلی‌متر را به عنوان یک عدد خوب و منطقی در نظر بگیرید. اگر به دنبال ابعاد دقیق و محاسبات مهندسی هستید، به این وب‌سایت مراجعه کنید.

  • کانکتور مادگی نوع N که در فروشگاه‌های وسایل الکترونیکی و مخابراتی به راحتی پیدا می‌شود و البته در تصویر زیر نشان داده شده است.
  • مقداری سیم مسی به ضخامت ۲ میلی‌متر که می‌توانید از وسایل و کابل‌های داخل انباری منزل پیدایش کنید.
  • تبدیل مادگی RP-SMA به نری نوع N که می‌توان آن را به صورت دستی هم ساخت و در فروشگاه‌ها موجود است.
  • یک آداپتور یو‌اس‌بی وای-فای که دارای آنتن جداشدنی است.
  • کمی قلع و هویه برای لحیم‌کاری.
  • سیم‌چین
  • دریل برای سوراخ‌کاری بطری فلزی

 روش ساخت تقویت‌کننده‌ی وای-فای

دریافت‌کننده‌ی امواج قطعه‌ای از سیم مس است که در مرکز ظرف نوشیدنی قرار می‌گیرد. این قطعه سیم را به وسط کانکتور مادگی نوع N لحیم می‌کنیم. اگر ارتفاع بطری ۱۴۷ میلی‌متر است، طول سیم مسی را نزدیک به ۳۰.۷ میلی‌متر در نظر بگیرید. اندازه‌گیری دقیق طول بسیار مهم است. باید نقطه‌ی شروع را کف بخش برنجی کانکتور فرض کنید که در تصویر بعدی نیز نشان داده شده است.

در فاصله‌ی ۵۳.۳ میلی‌متری از کف بطری، سوراخی با مته ایجاد کنید. هر چه قدر دقیق‌تر کار را انجام دهید، آنتن‌دهی بهتر خواهد بود. یادتان باشد که اندازه‌گیری با شروع از کف ظرف و نه نوار فلزی که کمی پایین‌تر از کف ظرف قرار گرفته، انجام می‌شود. می‌توانید از پیچ‌گوشتی، سمبه و دیگر وسایل برای سوراخ‌کاری دقیق استفاده کنید. قطر سوراخ باید به اندازه قطر کانکتور نوع N باشد، البته زمانی که مهره‌ی آن را جدا کرده‌اید و تنها پیچ آن باقی مانده است.

 و حالا نوبت فرو کردن کانکتور و سیم مسی سر آن در بطری است. چیزی شبیه تصویر زیر خواهیم داشت:

کار تقریباً تمام شده است. کافی است دانگل وای-فای که به صورت USB است را به کامپیوتر متصل کنید و آنتن آن را جدا کرده و به جای آن سر کوچک تبدیل مادگی RP-SMA به نری نوع N را به دانگل USB متصل کنید. سر بزرگ‌تر نیز به کانکتور نوع N که در بطری فرو رفته، متصل می‌شود.

حال نوبت آزمایش است. بد نیست قدرت سیگنال وای-فای را از تنظیمات مودم یا روتر خود پیدا کرده و به حداقل کاهش دهید و سپس جهت بطری را به سمت مودم تغییر دهید تا بیشترین موج وارد بطری شود. بد نیست جهت سیم مسی را از حالت مستقیم و عمود بر محیط بطری به حالت مورب یا افقی تغییر دهید و نتیجه را بررسی کنید.

برای ثابت کردن آنتن دست‌ساز، می‌توان از بطری پلاستیکی و بست کمربندی و یا کش استفاده کرد.

 با نرم‌افزار جالب Homedale‌ می‌توان قدرت آنتن را به صورت گرافیکی مشاهده کرد. خط آبی مربوط به آنتن دست‌ساز است و خط زرد آنتن‌دهی معمولی لپ‌تاپ. تفاوت چیزی در حدود ۲۰ دسی‌بل است که پیشرفتی بسیار عالی را نشان می‌دهد.