اینتل چند سالی است که روی قالب پردازنده‌های خود، پردازنده‌ی گرافیکی اضافه می‌کند و به این ترتیب نیازی به پردازنده‌ی گرافیکی مجزا و گران‌قیمت و نیز پرمصرف نداریم. شایعات حاکی از آن است که سال آتی اینتل از پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی در پردازند‌ه‌های خود به صورت MCM یا مالتی-چیپ استفاده خواهد کرد! در ادامه به جزئیات این خبر جالب می‌پردازم.

ای‌ام‌دی نام CPU‌ را برای پردازنده‌های بدون گرافیک مجتمع کنار گذاشته و برای تلفیق پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی از واژه‌ی APU‌ استفاده می‌کند. اینتل در حال حاضر حتی در برخی پردازنده‌های سروری که گروه زئون هستند هم از گرافیک مجتمع استفاده می‌کند؛ ولیکن نام CPU روی تمام محصولات گذاشته شده است. لذا با دیدن نام پردازنده اشتباه برداشت نکنید، اغلب منظور ترکیب گرافیکی و CPU است و نه پردازنده‌ی صرف. در 724press از واژه‌ی تراشه برای اشاره به تمام انواع پردازنده‌ها استفاده می‌کنیم.

اینتل در چند سال اخیر از نظر معماری پردازنده‌ی اصلی پیشرفت زیادی داشته و همیشه AMD‌ را مغلوب کرده است؛ اما AMD نیز پس از خرید کمپانی نام‌آشنای ATI در بخش گرافیک پیشتاز بوده است. قبلاً گزارشاتی در مورد روی آوردن اینتل به رادئون که در حقیقت برند پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی است، منتشر شده است. اکنون این شایعات پررنگ‌تر شده‌اند و بنابر گزارش HardOCP اولین محصولات اینتل با گرافیک مجتمع رادئون قرار است در سال ۲۰۱۷ معرفی شوند! ادیتور این وب‌سایت مدعی شده که اینتل پردازنده‌ی اصلی را با معماری خانواده‌ی Kaby Lake‌ یا همان سری ۷۰۰۰ که اخیراً معرفی شده، طراحی می‌کند و در کنار آن از گرافیک‌های ای‌ام‌دی استفاده خواهد کرد. صحبت در مورد پردازنده‌هایی خاص است و شاید قرار است پس از آزمایش در مقیاس کوچک، نسل‌های بعدی پردازنده‌های اینتل به صورت کامل از گرافیک رادئون استفاده کنند.

دقت کنید که پردازنده‌ی گرافیکی در روش مالتی-چیپ یا MCM روی قالب تراشه‌ی اصلی اضافه نمی‌شود؛ بلکه یک ماژول با چند چیپ مدنظر اینتل است. لذا ای‌ام‌دی می‌تواند تراشه‌های گرافیکی را تقریباً به صورت کامل تولید کرده و محصول نهایی را در اختیار اینتل قرار دهد تا تراشه‌ای متشکل از چند تراشه‌ی کوچک‌تر شکل گیرد.