سرویس دانش و فناوری

اپل و ماجرای تراشه‌ی اختصاصی برای کنترل تاچ‌بار و قابلیت‌های جدید آن

تاچ بار

تاچ‌بار بخش جالب و جدید مک‌بوک‌های اپل است. نواری لمسی از نوع OLED که با توجه به اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنیم، اطلاعات و آیکنهایی را نمایش می‌دهد. علاوه بر این لاگین ایمن به کمک اثر انگشت هم ساده‌تر شده است. نکته‌ی جالب در مورد تاچ‌بار مک‌بوک‌های جدید اپل این است که یک پردازنده‌ی مجزا برای پردازش امور مربوط به آن استفاده شده و نه پردازنده‌ی مرکزی که محصول اینتل است. این تراشه چیزی شبیه به تراشه‌ی مرکزی اپل واچ است و معماری هسته‌های آن، ARM است.

بلومبرگ از منابع آگاه نقل کرده که اپل تراشه‌ای جدید برای بخش تاچ‌بار مک‌بوک‌ها طراحی کرده و البته کار آن صرفاً نمایش آيکنهای اسمایلی و مانند آن نیست.

تراشه‌ی T1 که در نسل فعلی مک‌بوک‌های اپل به کار رفته برای کنترل عملکرد تاچ آی‌دی و تاچ‌بار به کار می‌رود؛ اما گویا اپل تراشه‌ی دیگری به اسم T310 را در دستور کار قرار داده که عملکرد بخش‌هایی از مک‌بوک را حتی در حالت استندبای ممکن می‌کند.

شاید تصور کنید که این پدیده کاملاً جدید و اختراع اپل است، اما در حقیقت Connected Standby تبلت‌های ویندوزی و همین‌طور حالت‌های بسیار کم‌مصرف تراشه‌های پیشرفته‌ی اینتل، پیشاپیش این ایده را عملی کرده است. تفاوت در این است که تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM معمولاً کمی کم‌مصرف‌تر هستند و به علاوه اپل می‌تواند تراشه‌ای بسیار کوچک با قدرت پردازشی پایین برای امور ساده طراحی کند.

شایعات حاکی از آن است که T310 می‌تواند با فضای ذخیره‌سازی، کارت شبکه و بخش‌هایی دیگر از سخت‌افزار مک‌بوک در حالت خاموش ارتباط داشته باشد. به این ترتیب قابلیت‌های مک‌بوک در حالت خاموش، به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد. ممکن است تا اواخر سال جاری، مک‌بوک‌هایی با عملکرد متفاوت توسط اپل معرفی شود. بنابراین بهتر است منتظر اخبار جالب باشیم.

 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید