دیروز انتشار نسخه‌ی بتای اندروید ۷.۱.۲ آغاز شد؛ اما خبر بد برای دارندگان محصولات قدیمی خانواده‌ی نکسوس این است که تمام نکسوس‌ها به اندروید ۷.۱.۲ بروز نمی‌شوند! این بار نوبت گوشی Google Nexus 6 و تبلت Nexus 9 است که از لیست بروزرسانی حذف شوند! در ادامه به جزئیات خبر می‌پردازیم.

گوگل هر از گاهی اندروید را متحول می‌کند و نسخه‌ای جدید در اختیار شرکا و سازندگان محصولات اندرویدی قرار می‌دهد. همیشه اولین محصولاتی که بروز می‌شوند، خانواده‌ی نکسوس و از این پس گروه پیکسل‌های گوگل هستند. مشکلاتی مثل قدمت سخت‌افزار و عملکرد ضعیف موجب شده که برخی محصولات قدیمی کم‌کم از لیست بروزرسانی خارج شوند و این بار هم دو عضو دیگر حذف می‌شوند.

گوشی نکسوس ۶ گوگل که با همکاری موتورولا ساخته شده بود و تبلت نکسوس ۹ که با همکاری اچ‌تی‌سی طراحی و تولید شده، قدمتی بیش از دو سال دارند. گوگل خود را ملزم کرده که تا دو سال برای محصولات خویش بروزرسانی ارائه کند و از این رو دو محصول موردبحث، می‌توانند از لیست بروزرسانی حذف شوند.

خوشبختانه دو محصول ذکر شده اندروید ۷.۱.۱ را به خوبی اجرا می‌کنند؛ لذا سیستم عاملشان به این زودی‌ها کهنه تلقی نمی‌شود. به علاوه جامعه‌ی توسعه‌دهندگان مستقل می‌توانند رام اندروید خام گوگل را دستکاری کنند و نسخه‌های سفارشی برای نکسوس ۶ و نکسوس ۹ بسازند. شاید این نوع رام‌ها عاری از عیب و مشکلات امنیتی نباشد، اما به هر حال برای بروزرسانی گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی، تنها گزینه است.