این روزها، افراد زیادی از نقشه گوگل یا موزیک تلفن‌های خود در خودرو استفاده می‌کنند. اینها نمونه‌ای کوچک از کاربردهای سیستم‌عامل گوگل برای خودروهاست؛ سیستم‌عاملی به نام «اتو اندروید». با ما همراه باشید تا با این سیستم‌عامل جذاب و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

اتو اندرید چیست؟

در ساده‌ترین حالت، همانطور که از اسمش پیداست یک اندروید برای خودروی شماست. این یک ورژن از رابط اندرویدی نیست؛ اما به‌ نوعی برای کسانی که با ورژن‌های مختلف اندروید کار کرده‌اند آشنا به‌ نظر می‌رسد. این سیستم دارای صفحه‌ی اصلی و نقشه‌ی گوگل بوده و از یکسری اپلیکیشن‌های موسیقی پشتیبانی می‌کند.

اگر شما از کنترل صوتی استفاده‌ کنید، می‌توانید با چشم دوختن به جاده کارهای خود را انجام دهید؛ کارهایی از قبیل باز کردن اپلیکیشن‌ها، مکان‌یابی و پخش کردن موزیک با چند دستور صوتی ساده.

اتو اندروید در سه فرم به بازار آمد. شما می‌توانید خودرویی بخرید که این سیستم به‌صورت پیش‌فرض به روی آن نصب شده‌است (خیلی از خودروهای سال۲۰۱۷)‌؛  روش دوم  این است که سیستم را بصورت جداگانه خریداری کنید و روی خودرو خود نصب کنید و روش آخر هم اینکه از ورژن اپلیکیشن آن استفاده نمایید.

حالت اول البته ساده‌ترین راه برای داشتن اتو اندروید بر روی خودرو است؛ اما خوب شاید خیلی از شما توان خرید خودروی جدید را نداشته‌ باشید، بخصوص خودروی مجهز به این سیستم. بنابراین باید به سراغ راه‌های دوم و سوم بروید که می‌توانید برای این منظور از سیستم‌های صوتی کارخانجاتی مانند کنوود، جی‌بی‌ال و پایونیر استفاده کنید.

این راه حل را اولین بار شرکت کیا در سال ۲۰۱۳ با تست سیستمی مشابه روی محصول «سورنتو» طی کرد؛ پس می‌توان این محصول را بعنوان پیشگام استفاده از این سیستم نام برد.

اخیرا گزینه‌ی سوم یعنی استفاده از اپلیکیشن اندرویدی بیشترین اقبال را به خود اختصاص داده‌است. همانطور که گوگل در ابتدای سال ۲۰۱۶ اعلام کرد این اپلیکیشن راه خود را خیلی زود در تلفن‌های همراه پیدا خواهد کرد.

تجربه ثابت کرده‌است که طبیعتاً تفاوت‌هایی بین نسخه‌ی اپلیکیشن و خودرو تمام اندرویدی وجود خواهد ‌داشت. ولی نکته مهم این است که در همه‌ی حالات، هسته اتو اندروید یکسان و مشابه است. یعنی در تمامی نسخه‌ها ویژگی‌هایی از قبیل صفحه لمسی برای دسترسی سریع‌تر به آب‌و‌هوا، مسیریابی مبتنی بر آخرین جست‌‌و‌جو و آخرین موزیک‌ها وجود خواهد داشت. رابط کاربری این سیستم به‌ شدت به تلفن‌های اندرویدی نزدیک است. یعنی باز هم شاهد دکمه‌های اختصاصی برای نقشه، خانه‌ی اصلی، موزیک و دکمه‌ی آخر برای خارج شدن خودرو از حالت اندرویدی هستیم.

البته باید بدانید که اتو اندروید یک محصول مستقل نیست و کاملا وابسته به تلفن همراه شماست؛ شما باید تلفن همراه خود را با کابل یو‌اس‌بی به خودرو خود متصل کنید و تلفن همراه خود را از طریق بلوتوث و یو‌اس‌بی همواره در حالت اتصال نگه‌ دارید. برای مثال موزیک‌های شما از طریق یو‌اس‌بی در خودرو پخش می‌شوند؛ اما تماس‌هایتان از طریق بلوتوث و مادامی که تلفن‌ همراه شما متصل است و در حال شارژ شدن باشد برقرار خواهند شد.

ویژگی‌های ایمنی با استفاده از تلفن متوقف نمی‌شود؛ بلکه این ویژگی‌های ایمنی توسط خود اپلیکیشن کنترل می‌شوند. برای مثال اپلیکیشن به دلایل رعایت ایمنی تنها زمانی که در پارک باشید به شما اجازه می‌دهد که از طریق صفحاتی مانند پاندورا و گوگل‌ پلی موزیک برای جست‌و‌جو استفاده کنید. اما ایده‌ی مناسب برای شما این است که بوسیله کنترل صوتی همه‌چیز را تحت کنترل قرار دهید و به‌جای ورق زدن صفحات که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود تنها با دستور صوتی فرمان تغییر موزیک را به پلیر موزیک گوگل می‌دهید؛ با این روش شما درحالیکه هر دو دست خود را به فرمان خودرو گرفته و چشمان خود را به جاده دوخته‌اید به تغییر موزیک هم می‌پردازید.

مکان‌یابی گوگل فوق‌العادست؛ بصورتی که شما را بدون هیچ دردسری به مکان‌های مختلف هدایت می‌کند. این یک اتفاق خیلی خوب است که شما در یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی نقشه‌ی راه خود را ببینید تا اینکه با چرخاندن صفحه‌نمایش تلفن همراه خود سعی در بهتر دیدن نقشه داشته‌باشید.

ضعف اتو اندروید کجاست؟

البته که اتو اندروید کامل نیست. یکی از مشکلاتی که کاربران به آن اشاره کرده‌اند، کنترل صوتی سیستم است که گاهی بسیار عالی و دقیق کار می‌کند و گاهی نیز در فهمیدن دستور به مشکل برمی‌خورد. همچنین بحث هزینه نیز یک دغدغه برای کاربران مختلف بحساب می‌آید. اگر شما یک خودرو جدید خریداری کنید، مسلماً شما این سیستم را بصورت پیش‌فرض خواهید داشت؛ اما اگر شما قصد نصب این سیستم را بر روی خودرو قدیمی خود دارید باید بدانید که هزینه‌های جانبی نسبتا بالایی در پیش خواهید‌ داشت که میزان این هزینه به مواردی از جمله انتخاب نوع سیستم صوتی و تصویری که برای خودرو خود انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

اتو اندروید در تلفن همراه شما

اپلیکیشن اتو اندروید در تلفن همراه بسیار شبیه به نوع اصلی آن است؛ با یک سری تفاوت‌های قابل توجه. برای مثال صفحه‌نمایش کوچک‌تر است؛ چرا که در حال حاضر بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش تلفن‌های همراه ۵.۵ اینچ است؛ درحالیکه کوچک‌ترین صفحه در خودروها ۷ اینچی است. رابط کاربری استفاده شده در اتو اندروید به نسبت ساده‌تر از ورژن تلفن همراه است. اولین باری که اپلیکیشن را در تلفن همراه اجرا می‌کنید همه چیز بزرگتر از حالت عادی هستند. منظورمان از همه چیز، دکمه‌ها و... است که با چرخاندن صفحه گوشی به حالت افقی احساس استفاده از اتو اندروید خودرو به شما دست خواهد داد.

تنظیمات مکالمه یکی از ویژگی‌های قابل توجه اپلیکیشن است. همچنین شما می‌توانید وای‌فای را برای ذخیره باتری خاموش کنید و اپ را به‌حالت استارت اتوماتیک قرار دهید تا زمانی که یک پیام اتصال بلوتوثی دقیق پیدا شود.

ضعف اپلیکیشن تلفن همراه این سیستم در چیست؟

داغ شدن تلفن همراه که در مواقعی نیاز به راه‌اندازی مجدد را دارد یکی از مشکلات متداول است. همچنین به مشکل خوردن تلفن همراه وقتی در حال استفاده از چند دستور با هم باشد نیز دیگر شعف قابل توجه این اپلیکیشن است.

آيا اتو اندروید ارزش بیشتری نسبت به اپلیکیشن دارد؟

نهایتا آنچه از مطلب فوق نتیجه‌گیری می‌شود شاید این باشد که استفاده از اندروید در داخل سیستم خودرو به مراتب بهتر از استفاده از تلفن همراه برای این کار باشد؛ اما آیا پرداخت ۱۰۰۰ دلار بیشتر برای برخورداری از آن منطقی است؟ خیلی ساده باید گفت:‌ نه. اپلیکیشن حدود ۹۰ درصد از همه آن‌ چیزی که شما از این سیستم انتظار دارید را برآورده می‌کند؛ آن هم به خوبی با ۰ درصد هزینه. پس مطمئنا شما قبول نخواهید کرد که چنین هزینه‌ی سنگینی را تنها برای این اختلاف جزئی پرداخت کنید.

بنابراین اگر شما در یک فروشگاه برای خرید خودرو جدید خود هستید، واقعا دلیلی برای اینکه یک خودرو مجهز به این سیستم را نخرید ندارید؛ اما اگر شما همچنان به استفاده از خودرو فعلی خود فکر می‌کنید و علاقه‌ به استفاده از سیستم اندروید در آن دارید، نیازی به تغییر خودروی خود نخواهید داشت؛ زیرا با دانلود اپلیکیشن موجود در مارکت‌ها می‌توانید بدون هزینه‌های اضافی، داشتن چنین سیستمی را در خودروی فعلی خود تجربه کنید.