کمپانی معروف Audi در اقدامی عجیب حدود ۶۰۰ هزار خودرویی که در خیابان‌های آمریکا تردد می‌کنند را به خاطر مشکل ایمنی، فراخوانی کرد! گویا برند آئودی که از شاخه‌های فولکس‌وگن است به خاطر اشتباهات فنی، مشتریان خویش را به دردسر می‌اندازد. در ادامه به جزئیات این خبر اشاره می‌کنیم.

NHTSA یا سازمان مدیریت ایمنی بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرد که خودروساز آلمانی (آئودی) حدود ۶۰۰ هزار خودروی خود را به خاطر مسائل ایمنی فراخوانی کرده است. مشکل مصرف سوخت یا مواردی ساده نیست؛ بلکه عملکرد احتمالاً ناقص ایربگ‌ها دلیل فراخوانی بوده است. مورد دیگر احتمال آتش‌سوزی است. در هر دو صورت برند Audi‌ با این فراخوانی بزرگ، بخشی از اعتبار خود را از دست می‌دهد؛ هر چند می‌توان اقدام سریع این کمپانی را نشانه‌ی مشتری‌مداری و توجه به موارد کوچک قلمداد کرد. بگذارید بحث دقیق‌تری داشته باشیم:

NHTSA اعلام کرده که این فراخوانی یک اقدام پیش‌گیرانه است و در حقیقت تاکنون مورد خطرناک و عجیبی در کشور آمریکا گزارش نشده؛ گزارشات به چین و اسرائیل مربوط می‌شود. سه مشکل کلی گزارش شده است: خوردگی در برخی قطعات که از باز شدن به موقع و کامل ایربگ جلوگیری می‌کند، بروز عیب در پمپ‌های خنک‌کاری که موجب داغی بیش از حد مجاز شده و احتمال آتش‌سوزی را مطرح می‌کند و در نهایت مشکل ناشناخته‌ی کمربند ایمنی.

تعداد سوانح بسیار کم است، اما در نظر بگیرید که ۲۳۴ هزار خودروی مدل Audi A5 که در سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۷ تولید شده‌اند، ممکن است با بروز مشکل ایربگ، سرنشینان را به خطر بیاندازند! مجموعاً ۳۲۴ هزار خودرو با مدل‌های Audi A4s و A5s و A6s و نیز Q5s از سال ۲۰۱۲ به بعد با خطر آتش‌سوزی دست و پنجه نرم‌می‌کنند.

به جز محصولات آئودی، خودروهای Golf مدل 2016 e-Golf و 2017 Tiguan نیز مشکلات مربوط به ایربگ و خنک‌کاری دارند. این مشکلات به خودروسازان آلمان مربوط می‌شود و با فراخوانی بسیار بزرگی که برند ژاپنی Takata در ایالات متحده اعلام کرد، ارتباطی ندارد.