آیفون در کشورهای مختلف جزء پرفروش‌ترین محصولات دنیای الکترونیک است، اما گویا چینی‌ها محصول بومی دیگری به نام Oppo R9‌ را هم بسیار دوست می‌دارند. در ادامه به آمار فروش این دو گوشی محبوب در بازار چین اشاره می‌کنیم که حاوی نکات جالبی است.

آیفون از سال ۲۰۱۲ تاکنون پرفروش‌ترین برند گوشی در کشور چین بوده است. البته ممکن است تصمیمات جالب ترامپ برای تولید محصولات در داخل خاک آمریکا و سیاست متقابل دولت چین که منجر به منع فروش آیفون می‌شود، این وضعیت را تغییر دهد. اما به هر حال گزارش Counterpoint Research نشان می‌دهد که اکنون گوشی رده‌اول کمپانی Oppo یعنی R9 فروش شگفت‌انگیزی دارد.

مجموعاً ۱۷ میلیون R9‌ در سال گذشته در کشور چین به دست مشتریان رسیده که ۴ درصد سهم بازار گوشی است. اپل هم ۱۲ میلیون آیفون 6s فروخته است. به این ترتیب سال ۲۰۱۶ سال برتری تکراری آیفون نبوده است!

نکته‌ی جالب‌تر این است که اپو با رشد ۱۰۶ درصدی فروش گوشی‌های خود، با شتاب زیاد پیشرفت می‌کند و اپل با سقوط ۲۱ درصدی، محبوبیت خود را از دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد که چینی‌ها این روزها در کنار اقدامات سیاسی و مبارزات پشت پرده، در عمل هم اندیشه‌های نوآورانه‌ای برای فروش بهتر محصولات بومی و در نتیجه پیشرفت کشورشان دارند. به عنوان مثال علاقه‌ی عموم به کیفیت دوربین گوشی، یکی از عوامل درخشش محصولات رده‌اول اپو در بازار بومی چین است؛ موضوع سرعت شارژ بالا، عمر باتری خوب، زیبایی و ارگونومی، قیمت مناسب و ... همه و همه در فروش خوب یک محصول مؤثر است. لذا شناخت درست بازار کشور و ذائقه‌ی عموم مشتریان، در اولین قدم‌های استقلال برندهای بومی قرار می‌گیرد.