قیمت رم در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت جهانی و همین‌طور افزایش نرخ ارز، افزایش یافته است. اما این روند ادامه پیدا می‌کند یا باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم و پس از آن رم سیستم خود را ارتقا دهیم؟ قیمت دیگر انواع حافظه‌ی فلش چطور؟ با ما باشید تا به این سوالات مهم بپردازیم.

قیمت تراشه‌های حافظه که در رم‌های کامپیوتر استفاده می‌شود، افزایش یافته است. قیمت رم‌های ویژه‌ی بازار مصرف‌کنندگان عمومی در ۶ ماه گذشته دو برابر شده و در حال حاضر ماژول ۳۲ گیگابایتی رم دو کاناله DDR4 قیمتی در حد ۱۶۰ دلار آمریکا دارد؛ حال آنکه در اواخر تابستان ۲۰۱۶ قیمت این محصول حدود ۹۰ دلار بود!

بنابر گزارش دیجی‌تایمز از منابع تایوانی که ماژول‌های حافظه را تولید می‌کنند، قیمت ماژول‌ها در سال ۲۰۱۷ هم روند صعودی دارد! و این یعنی رم‌های DDR4 روز به روز گران‌تر می‌شود. Pei-Ing Lee ریاست صنایع تکنولوژی Nanya که از تولیدکنندگان رم است می‌گوید قیمت رم در فصل دوم ۲۰۱۷ نیز افزایش پیدا می‌کند و در نیمه‌ی دوم سال، تدریجاً ثبات پیدا خواهد کرد.

ثبات قیمت رم بستگی به تصمیمات تولیدکنندگان بزرگ دارد. کمپانی Nanya خط تولید جدیدی با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری تأسیس کرده که اولین تولیدات آن در اواخر فصل اول سال جاری به دست شرکا می‌رسد. با اضافه شدن خطوط تولید جدید و افزایش تولید، احتمالاً قیمت‌ها پایین می‌آید.

توجه کنید که قیمت دیگر انواع حافظه مثل کارت‌های میکرواس‌دی و SSDها هم به علت افزایش قیمت ماژول‌های حافظه‌ی فلش، روند صعودی داشته است و تا چند ماه آتی این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.