مایکروسافت یک بار دیگر مدیریت ویژگی‌های امنیتی ویندوز را دگرگون کرد. در بروزرسانی Creator Update ویندوز ۱۰ بخشی به نام Defender Security Center دیده می‌شود که گویی روشی متفاوت برای کنترل امنیت ویندوز است. در ادامه با این ابزار جدید بیشتر آشنا می‌شویم.

Virus & Threat Protection

در Defender Security Center بخشی موسوم به Virus & threat protection وجود دارد که تهدیدهای امنیتی را به کاربر نمایش می‌دهد. کاربر می‌تواند با استفاده از آنتی‌ویروس دلخواه خود به اسکن کردن سیستم بپردازد و نتیجه در این بخش نمایان می‌شود. بله، درست متوجه شده‌اید، می‌توان با آنتی‌ویروسی به غیر از ویندوز دیفندر هم به اسکن سیستم پرداخت و نتیجه را در ابزار مدیریتی ویندوز مشاهده کرد. جالب است که حتی بروز کردن آنتی‌ویروس هم از طریق Defender Security Center صورت می‌گیرد. می‌توان تنظیمات امنیتی آنتی‌ویروس را در این قسمت تغییر داد.

Device Performance & Health

بخش دوم برای آگاهی از عملکرد سیستم کاربرد دارد. کاربر در این قسمت اطلاعاتی پیرامون درایورها، وضعیت باتری و ظرفیت باقی‌مانده‌ی وسایل ذخیره‌سازی اطلاعات مفیدی را دریافت می‌کند. در این بخش گزینه‌ای به اسم Refresh نیز دیده می‌شود که کار آن نصب دوباره‌ی ویندوز است. تمامی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها حذف می‌شوند؛ اما خوشبختانه فایل‌های مربوط و تنظیمات، باقی می‌ماند.

Firewall & Network Protection

بخش سوم تنظیمات دیوار آتش (فایروال) و شبکه است. در این قسمت اطلاعاتی ابتدایی در مورد شبکه و همین‌طور اتصال ابزارها به شبکه‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

 App & Browser Control

در قسمت بعدی که کنترل اپ‌ها و مرورگر را بر عهده دارد، ویژگی‌های امنیتی مرتبط با SmartScreen ویندوز به چشم می‌خورد. اسمارت‌اسکرین لینک‌ها و همین‌طور نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های جانبی که دانلود شده‌اند را اسکن می‌کند. ویندوز احتمالاً فایل‌ها و لینک‌هایی که مربوط به مرورگرهای مطرح است را هم به کمک این بخش اسکن می‌کند. لذا تنها مرورگری که مانیتور می‌شود، Microsoft Edge نیست. احتمالاً برای سازگار شدن سایر مرورگرها، واسط برنامه‌نویسی خاصی در اختیار دیگر کمپانی‌های نرم‌افزاری قرار خواهد گرفت.

این احتمال وجود دارد که بخش فوق تلاش جدید مایکروسافت برای متقاعد کردن کاربران به استفاده از مرورگر اصلی ویندوز یعنی اج باشد. در این صورت مرورگرهای محبوب گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس را در این قسمت نخواهیم دید! گوگل با ویژگی امنیتی Safe Browsing تقریباً اسمارت‌اسکرین ویندوز را در اختیار کاربر قرار داده است و نگرانی خاصی از این جهت وجود ندارد.

 Family Options

در تنظیمات خانواده یا Family Options می‌توان تنظیمات مربوط به اینترنت و محدودیت‌های اپلیکیشن‌ها را برای کودکان انتخاب کرد. کاربر می‌تواند فعالیت‌های کودکان را نیز بررسی کند و تنظیماتی مثل مدت زمان استفاده را اعمال کند.

جمع‌بندی

تمام بخش‌ها و تنظیمات موجود در Defender Security Center قبلاً در ویندوز ۱۰ موجود بوده، اما دسترسی به برخی قسمت‌ها کمی پیچیده به نظر می‌رسید. مایکروسافت می‌خواهد همه چیز در یک نگاه دیده شود و کاربر به سرعت به تنظیمات موردنظر خود دسترسی پیدا کند. اگر از منظر دسترسی نگاه کنیم، Defender Security Center ابزار مفید و خوبی است.

اما سوال کاربران محتاط این است که داشبورد امنیتی جدید مایکروسافت همچنان یک نقطه ضعف بزرگ دارد؛ نمی‌توان تمام روش‌های دنبال کردن رفتار کاربر را متوقف کرد و به هر حال عادات رفتاری و اموری که کاربر انجام داده، در معرض خطر است. متأسفانه برخی تنظیمات امنیتی را باید با استفاده از حساب کاربری آنلاین و به صورت آنلاین انجام داد! چیزی که از نظر کاربران محتاط، احتمال جاسوسی را افزایش می‌دهد.

در فصل بهار احتمالاً این نسخه از ویندوز ۱۰ در اختیار عموم قرار می‌گیرد و زمان زیادی برای بهینه‌سازی بخش‌های جدید باقی نمانده است. ممکن است اشکالات مطرح شده در نسخه‌ی نهایی نیز وجود داشته باشد.