سرویس ایمیل Lavabit با وجود رمزگذاری محتوا یکی از امن‌ترین انتخاب‌هاست که حتی ادوارد اسنودن معروف که از برنامه‌های جاسوسی گسترده‌ی دولت آمریکا پرده برداشته هم در گذشته از آن استفاده کرده است. اکنون این سرویس بار دیگر کار خود را آغاز کرده است.

لاوابیت سرویس ایمیلی است که نه به علت کم و کیف کار، بلکه به علت امنیت بالایش تعطیل شد! موسس لاوابیت، Ladar Levison در پاسخ به درخواست NSA (آژانس امنیت ملی) که کلید رمزگذاری SSL‌ را درخواست کرده بود، سرویس لاوابیت را به طور کامل تعطیل کرد! حال آنکه می‌توانست اطلاعات ۴۱۰ هزار کاربر خود را در اختیار NSA قرار دهد! همچنانکه مایکروسافت و اپل و دیگر بزرگان دنیای فناوری دست رد به درخواست NSA نزندند.

لاوابیت اعلام کرده که بار دیگر فعال خواهد شد و این بار با اضافه شدن ویژگی‌های امنیتی جدید، کلید رمزگذاری SSL کشف‌ناشدنی‌تر خواهد بود! حتی خود لاوابیت هم ممکن است از پس بازگشایی محتوای رمزگذاری شده برنیاید. یکی از ویژگی‌های امنیتی، DIME‌ است که متادیتای ایمیل را مخفی می‌کند. منظور از متادیتا اطلاعاتی مثل تاریخ و ... است و به این ترتیب منبع ارسال ایمیل و حتی ISP (شرکت تأمین اینترنت) نامشخص می‌شود.

لاوابیت کاری کرده که کلید رمزگذاری با رمز عبوری طولانی روی ابزار کاربر ذخیره شده و ساختار به گونه‌ای است که اگر تلاشی برای کشف آن صورت گیرد، پاک می‌شود. لاوابیت سه حالت امنیتی مختلف برای سرویس خود در نظر گرفته: Trustful که حالت امن معمولی است. Cautious که رمزگذاری سراسری را اعمال می‌کند و کاربر می‌بایست نرم‌افزاری روی سیستم خود نصب کند و به کمک آن رمزگذاری و کلید مربوطه اضافه شود. حالت نهایی پارانویید (Paranoid) است که کلید رمزگذاری را روی سرورهای لاوابیت ذخیره نمی‌کند؛ بلکه جای آن روی سیستم کاربر خواهد بود. در این حالت اگر کاربر بخواهد ایمیل‌های خود را روی ابزاری دیگر مشاهده کند، باید کلید رمزگذاری را به دیگر وسایل خویش منتقل کند.

در حال حاضر فقط کاربران سابق لاوابیت می‌توانند از حساب کاربری قبلی خود استفاده کنند. کمپانی لاوابیت به زودی امکان ثبت‌نام اعضای جدید را فعال می‌کند. قیمت حساب کاربری یک ساله با فضای ۵ گیگابایت، ۳۰ دلار است است و با تخفیفی که برای مدتی اعمال می‌شود، به ۱۵ دلار کاهش پیدا می‌کند.