کامپیوتر کوچک و معروف Raspberry Pi اکنون یک کپی جالب و کامل به سبک ایسوس دارد. ASUS Tinker برد کوچکی است که در حقیقت یک کامپیوتر کوچک و کامل است و در گجت‌ها و ربات‌ها استفاده می‌شود. در ادامه با تینکر ایسوس بیشتر آشنا می‌شویم.

راسپبری پای (کیک تمشک) کامپیوتری جالب است که به عنوان مایکروکنترلر در بسیاری امور گجتی و رباتیکی به کار می‌رود و ظرف مدت کوتاهی بسیار معروف و محبوب شده است. ایسوس تصمیم گرفته کامپیوتری کامل به سبک راسپبری پای بسازد و نتیجه، محصولی به نام Tinker است. تینکر ایسوس از نظر پورت‌ها و خروجی‌ها مشابه راسپبری پای ۳ مدل B‌ است، اما تغییرات نهانی دارد. مقدار رم دو برابر شده و به ۲ گیگابایت رسیده است. ایسوس از تراشه‌ی Rockchip RK3288 استفاده کرده که در برگیرنده‌ی ۴ هسته‌ی Cortex-A17 با سرعت ۱.۸ گیکاهرتز است. در راسپبری پای از هسته‌های Cortex-A53‌ استفاده شده که با وجود ۶۴ بیتی بودن، کوچک‌تر هستند و طبعاً قدرت پردازشی محصول ایسوس بالاتر است.

ایسوس در سایر بخش‌ها و حتی طراحی ظاهری و چیدمان تغییری ایجاد نکرده تا مهندسین به راحتی برد ایسوس را جایگزین راسپبری پای خویش کنند. شاید تنها معضل این باشد که هسته‌های پردازنده ۶۴ بیتی نیستند! در مقابل ایسوس از HDMI با پشتیبانی از رزولوشن 4K و همین‌طور اترنت گیگابیتی استفاده کرده که کاربردهای متفاوتی دارد.

و در نهایت به قیمت تمام شده می‌رسیم: تینکر ایسوس با قیمت ۶۸ دلار روانه‌ی بازار می‌شود؛ تقریباً دو برابر قیمت راسپبری پای که تفاوتی فاحش است. هر چند دوست‌داران گجت از چنین بردهایی برای تولید انبوه محصولات استفاده نمی‌کنند و تنها مقصودشان تولید گجت‌های جالب به صورت تکی یا چندتایی است.