این روزها زمانی که از وب‌سایتی بازدید می‌کنیم، ممکن است یک پیام در مورد نمایش نوتیفیکیشن‌ها نمایان شود. این پنجره‌های پاپ‌آپ برای کسانی که از سایت‌های زیادی بازدید می‌کنند، نوعی مزاحمت است؛ لذا در ۷۲۴ترفند امروز می‌خواهیم روشی برای رهایی از پیام‌های مجاز بودن نمایش نوتیفیکیشن‌ها ارایه کنیم. با ما باشید.

مراحل کار طبق معمول ساده است و بسته به مرورگر انتخابی شما، متفاوت. از مرورگر محبوب کروم شروع می‌کنیم.

ممانعت از نمایش نوتفیکیشن وب‌سایت‌ها در گوگل کروم

روی منوی همبرگری بالای صفحه که در نسخه‌ی جدید به صورت سه نقطه نمایان می‌شود کلیک کنید تا تنظیمات مرورگر نمایان شود. به پایین صفحه‌ی تنظیمات اسکرول کرده و روی عبارت Show Advanced Settings که به معنی نمایش تنظیمات پیشرفته است کلید کنید.

اکنون یکی از بخش‌های تنظیمات یعنی Content Settings که به محتوا مربوط است را انتخاب کنید.​

 اکنون اسکرول کنید و به بخش نوتیفیکیشن مراجعه کرده و گزینه‌ی Do not allow any site to show notifications را انتخاب کنید تا سایت‌ها نتوانند نوتیفیکیشنی نمایش دهند. اگر قبلاً به وب‌سایتی مجوز نمایش نوتیفیکیشن داده‌اید، نمایش نوتیفیکیشن‌های آن ادامه پیدا می‌کند. برای حذف مجوز این وب‌سایت‌ها روی دکمه‌ی Manage Exceptions کلیک کنید. لیست وب‌سایت‌های مجاز نمایان می‌شود. اکنون می‌توانید مجوز هر یک از وب‌سایت‌ها را حذف یا Revoke کنید.

ممانعت از نمایش نوتفیکیشن وب‌سایت‌ها در موزیلا فایرفاکس

فایرفاکس در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای جلوگیری از نمایش نوتیفیکیشن‌ها ندارد. برای حذف مجوز نمایش نوتیفیکیشن‌ها عبارت about:config را در نوار آدرس فایرفاکس تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید تا تنظیمات پنهان فایرفاکس نمایش داده شود. در بدو ورود یک هشدار ساده نمایان می‌شود. با کلیک روی دکمه‌ی پذیرش ریسک، کار را ادامه دهید.

اکنون در نوار جست‌وجو عبارت notifications را وارد کنید. روی گزینه‌ی dom.webnotifications.enabled دابل کلیک کنید تا عبارت روبروی آن به false تبدیل شود و به این ترتیب نوتیفیکیشن‌ها در فایرفاکس غیرفعال می‌شود.

متأسفانه با این روش هیچ وب‌سایتی نوتیفیکیشن نمایش نمی‌دهد؛ درست برعکس گوگل کروم که با غیرفعال کردن نمایش نوتیفیکیشن‌ها، سایت‌های مجاز به نمایش نوتیفیکیشن ادامه می‌دهند.

ممانعت از نمایش نوتفیکیشن وب‌سایت‌ها در مایکروسافت اج

مرورگر Edge مایکروسافت پس از بروزرسانی اساسی ویندوز ۱۰ در فصل تابستان، قابلیت نمایش نوتیفیکیشن‌ها را پیدا کرده است. متأسفانه مایکروسافت راهی برای جلوگیری از نمایش نوتیفیکیشن‌ها پیش‌بینی نکرده! تنها راه این است که هر گاه وب‌سایتی در مورد نمایش نوتیفیکیشن سوال کرد، روی دکمه No کلیک کنید و این انتخاب شده در ذهن مرورگر باقی می‌ماند. بنابراین در دفعات بعدی مراجعه به وب‌سایت موردنظر، پیامی نمایان نمی‌شود.

ممانعت از نمایش نوتفیکیشن وب‌سایت‌ها در سافاری اپل

از منوی Safari مرورگر اپل، گزینه‌ی Preferences را انتخاب کنید.​

در این بخش تب Notifications موجود است و در انتهای این تب، تیک چک‌باکس Allow websites to ask for permission to send push notifications را بردارید.

در سافاری هم مثل گوگل کروم سایت‌های مجاز به نمایش نوتیفیکیشن ادامه می‌دهند. بنابراین باید از همین پنجره برای مدیریت سایت‌های مجاز استفاده کرد.​

روشن است که برای بازگردانی تنظیمات به حالت قبل باید از منوی تنظیمات مرورگرها استفاده کرد و حالت عکس را انتخاب کرد.