ای‌ام‌دی در نمایشگاه CES 2017 یک مینی-پی‌سی جالب به نام Avalon معرفی کرد که به صورت کوله‌پشتی طراحی شده و برای بازی‌های واقعیت مجازی، گزینه‌ای عالی است. در ادامه به سخت‌افزار این مینی-پی‌سی قدرتمند نگاهی خواهیم داشت.

مینی-پی‌سی اَوِلان (آوالون تلفظ اشتباه Avalon است) از نظر طراحی و به بیان دیگر فرم فکتور، پدیده‌ی جدیدی نیست و قبلاً MSI و دیگران هم محصولات مشابهی طراحی کرده‌اند. اما سخت‌افزار داخلی آن جدید و قدرتمند است و به خصوص برای بازی‌های واقعیت مجازی، گزینه‌ی خوبی است.

ای‌ام‌دی مینی-پی‌سی خود را به شکلی طراحی کرده که می‌توان از آن به صورت معمولی و همین‌طور به شکل کوله‌پشتی استفاده کرد. یک کیس کوچک ۲.۵ لیتری با کاربرد دومنظوره. در این کیس از پردازنده‌های جدید اینتل (کبی لیک) با توان طراحی حرارتی ۴۵ وات استفاده شده و کارت گرافیک سیستم نیز RX 480‌ ای‌ام‌دی است. دو اسلات M.2‌ برای کارت‌های SSD و پورت‌های اترنت، USB 3.0 و دو پورت USB 2.0 و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در کنار HDMI و USB Type C روی این مینی-پی‌سی دیده می‌شود.

مینی-پی‌سی اولان با اضافه شدن دو باتری لیتیوم-یونی که هر یک ۹۹.۵ وات‌ساعت انرژی الکتریکی در خود ذخیره می‌کنند، به یک کامپیوتر پرتابل تبدیل می‌شود. با ۲۰۰ وات‌ساعت می‌توان حداقل یک ساعت در فضای واقعیت مجازی بازی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب توان مصرفی مینی-پی‌سی حین اجرای بازی‌های سنگین، حداکثر ۲۰۰ وات است. خوشبختانه ای‌ام‌دی باتری‌هایی با نرخ دشارژ بالا را انتخاب کرده تا از نظر توان مصرفی مشکلی به وجود نیاید.

قیمت مینی-پی‌سی قدرتمندی که ای‌ام‌دی برای بازی‌های واقعیت مجازی طراحی کرده، ۱۸۰۰ دلار اعلام شده است؛ البته این اظهار نظر یکی از شرکای ای‌ام‌دی است و هنوز رقم دقیق مشخص نیست. محصولات مشابهی که MSI‌ زوتک طراحی کرده‌اند، کمی گران‌تر است و به این ترتیب می‌توان گفت که ای‌ام‌دی یک بار دیگر محصولی با قیمت کاملاً رقابتی برای گیمرها تدارک دیده است.

شاید با معرفی معماری Vega و کارت گرافیک‌های نسل بعدی، اولان هم از نظر کارت گرافیک تغییر کند. به تصاویری از این مینی-پی‌سی جالب توجه کنید: