مایکروسافت آفیس یکی از بهترین مجموعه‌های نرم‌افزاری برای محیط اداری است. Word و Excel و PowerPoint و Access نام‌هایی هستند که همگی کم و بیش شنیده‌ایم؛ اما می‌توان به جای مایکروسافت آفیس از دیگر مجموعه‌های آفیس استفاده کرد. در ادامه با ۷۲۴اپ امروز همراه شوید تا به معرفی و بررسی ۵ جایگزین جالب آفیس مایکروسافت بپردازیم.

این روزها دیگر دوران کارکرد آفلاین به سر می‌رسد و نوبت استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین و حداقل اپلیکیشن‌هایی است که اطلاعات و فایل‌ها را علاوه بر کامپیوتر و گوشی، در فضای ابری ذخیره می‌کنند تا بتوان همیشه از طریق اینترنت، به فایل‌ها دسترسی داشت. برخی سرویس‌های فضای ابری صرفاً برای ذخیره‌سازی فایل طراحی نشده‌اند؛ بلکه می‌توان به کمک این سرویس‌ها، فایل‌ها را ویرایش، چاپ و ... کرد. مایکروسافت آفیس هم در راستای همین نگرش جدید و کاربردی، تغییرات جالبی داشته است. گوگل مجموعه‌ی Google Docs را معرفی کرده و به سبک و سیاق خودش با مایکروسافت رقابت می‌کند. اپل و دیگر کمپانی‌ها هم راهکارهایی مختص محصولات خاص و یا برای تمام پلتفرم‌ها دارند که در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم.

Microsoft Office Online

اولین و شاید بهترین گزینه که می‌تواند جای آفیس را بگیرد، چیزی جز آفیس آنلاین نیست! مایکروسافت نسخه‌ی رایگان آفیس را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار داده است و می‌توان فایل‌های ورد و اکسل و پاورپوینت و همین‌طور وان‌نوت و اوت‌لوک را از طریق آفیس آنلاین ویرایش و مدیریت کرد.

مایکروسافت ورد به صورت آنلاین

یکی از مزایای اساسی آفیس آنلاین و البته برخی سرویس‌های دیگر این است که می‌توان هم‌زمان و به صورت گروهی روی یک فایل خاص کار کرد!

و اما نیمه‌ی خالی لیوان: مایکروسافت تعداد تمپلیت‌هایی که می‌توان برای قالب‌بندی و ایجاد فایل‌های جدید استفاده کرد را در نسخه‌ی رایگان و آنلاین آفیس کاهش داده است. نمی‌توان استایلی خاص و سفارشی برای بخش‌هایی از متن یا محتوا ایجاد کرد و به استایل‌های پیش‌فرض محدود می‌شویم. چندین مورد دیگر از محدودیت‌ها در نسخه‌ی آنلاین وجود دارد که البته ترسناک نیست. می‌توان از نیمه‌ی پر لیوان به نحو احسن استفاده کرد.

برای استفاده از آفیس آنلاین به وب‌سایت رسمی آفیس مراجعه کنید.

 Zoho Office

Zoho چندین اپلیکیشن مفید ارائه کرده است. از سرویس ایمیل گرفته تا یک ویکی سفارشی و شخصی. اپلیکیشن مفید Docs به معنی اسناد متنی، چیزی شبیه Word مایکروسافت است و تعداد زیادی ابزار ویرایشی در آن پیاده‌سازی شده است. چیدمان ابزارها در نوار کنار صفحه بسیار دوست‌داشتنی است. تقریباً تمام اموری که در ورد مایکروسافت انجام‌شدنی است، در این اپلیکیشن هم ممکن است. برخی قابلیت‌های پیشرفته مثل ترکیب ایمیل‌ها و پشتیبانی از امضای دیجیتالی نیز در این اپلیکیشن پیش‌بینی شده است. حتی می‌توان حین ویرایش و کار روی یک فایل، از سرویس چت Zoho نیز استفاده کرد.

اپلیکیشن Zoho Docs

در حقیقت Zoho اپلیکیشنی ساخته که بسیار توانمند است و برخلاف مایکروسافت، اپل و گوگل، با تبلیغات بسیار محبوبیت عام کسب نکرده است. لذا بهتر است برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

برای استفاده از این آفیس جالب به وب‌سایت zoho مراجعه فرمایید.

Etherpad

سومین جایگزین آفیس، سرویس تحت وبی است که برای کارهای گروهی عالی است. نیازی به ایجاد حساب کاربری و ورود به آن نیست، می‌توان به عنوان یک کاربر مهمان از این سرویس استفاده کرد که البته نسخه‌ی ناقص Etherpad Lite نام دارد. اغلب ویژگی‌ها و ابزارهای این وب‌اپلیکیشن به صورت رمزگذاری شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و لذا امنیت بالایی دارد.

می‌توان به صورت آنی فایل را ویرایش کرد و هم‌زمان از سرویس چت نیز استفاده کرد. حین کاربرد چندنفره، مشخص است که هر تغییر توسط چه شخصی ایجاد شده و البته لیستی از نسخه‌ها ایجاد می‌شود و همیشه می‌توان به نسخه‌های قبلی رجوع کرد تا تغییرات ناخواسته، از بین برود.

متأسفانه این سرویس تحت وب از نظر ابزارهای ویرایش متن، چندان قوی نیست. ابزارهای آن ساده و ابتدایی و مناسب ویرایش متون ساده است. Etherpad برای برنامه‌نویسی و ویرایش کدها، گزینه‌ی بسیار مفیدی است.

برای استفاده از این سرویس به وب‌سایت Etherpad مراجعه فرمایید.

Dropbox Paper

و به دراپ‌باکس می‌رسیم، سرویس معروفی که فضای ابری در اختیار کاربران قرار می‌داد و از مدت‌ها پیش امکان مشاهده‌ی تصاویر، ویدیوها و حتی فایل‌های متنی به آن اضافه شده است. دراپ‌باکس سرویسی موسوم به Dropbox Paper ارائه کرده که در حال حاضر قابلیت ویرایش چندنفره به صورت آزمایشی در آن پیاده‌سازی شده است تا دست‌کمی از رقبا نداشته باشد.

سرویس تحت وب Dropbox Paper

دراپ‌باکس پیپر برخی ویژگی‌های عالی را در خود جمع کرده است. به عنوان مثال اضافه کردن تصاویر واقعاً ساده است؛ به خصوص اگر قبلاً حساب کاربری دراپ‌باکس داشته باشیم و تصاویر را پیشاپیش در فضای ابری ذخیره کرده باشیم. قرار دادن دیگر انواع فایل هم بسیار ساده است. می‌توان ویدیوها و فایل‌های موجود روی وب‌سایت‌هایی مثل یوتیوب، Vimeo و همین‌طور فیس‌بوک و توییتر و نیز گوگل داکس را به راحتی اضافه کرد.

مزیت دیگر دراپ‌باکس پیپر قابلیتی به نام Task Assignment است. می‌توان لیست‌های نشان‌دار را به راحتی به لیست وظایف و کارها تبدیل کرد و هر مورد را به یکی از همکاران سپرد.

برای آزمودن دراپ‌باکس پیپر به وب‌سایت دراپ‌باکس مراجعه کنید.

Nuclino

این سرویس تحت وب هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربری چندنفره است. استفاده از آن بسیار ساده است و واسط گرافیکی آن از همه نظر ساده و کاربردی طراحی شده است. شاید Nuclino رقیب اصلی گوگل داکس نباشد و به لحاظ امکانات ویرایشی، ضعیف‌تر باشد، ولیکن این سرویس برای مدیریت پروژه‌ها بهینه‌تر است.

Nuclino سرویس تحت وبی برای ویرایش اسناد و کار گروهی

در Nuclino امکان قرار دادن محتوای سایت‌های مختلفی مثل یوتیوب پیش‌بینی شده است، ولیکن نقص اصلی آن فقدان پشتیبانی از Google Sheets یا در حقیقت فایل‌هایی به سبک اکسل است.

برای استفاده از Nuclino به وب‌سایت این سرویس تحت وب رجوع کنید.

جمع‌بندی

شاید هیچ یک از موارد ذکر شده در حد گوگل داکس کامل و عالی نباشد، اما هر یک از موارد برای کاربردی خاص بهینه شده است. برنامه‌نویسان می‌توانند از Etherpad استفاده کنند و کسانی که به ایجاد اسنادی شامل محتوای سرویس‌های دیگر نیازمندند می‌توانند از دراپ‌باکس کمال استفاده را ببرند. آفیس آنلاین مایکروسافت هم گزینه‌ی آشنایی برای علاقه‌مندان به مایکروسافت آفیس است؛ هر چند محدودیت‌های آن برای کاربران حرفه‌ای مزاحمت ایجاد می‌کند.