مدیر عامل اینتل، Brian Krzanich در نمایشگاه CES 2017‌ در مورد پردازنده‌های بعدی یعنی خانواده‌ی Cannon Lake‌ صحبت کرده و به نظر می‌رسد که کنون لیک اولین نسل از پردازنده‌های اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتر خواهد بود. در ادامه به اطلاعاتی که پیرامون نسل بعدی پردازنده‌های اینتل منتشر شده، می‌پردازیم.

اینتل اکنون در سه نسل متوالی از پردازنده‌های خود یعنی سری ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری خویش استفاده کرده است و مشتاقان منتظر معرفی پردازنده‌هایی با لیتوگرافی بهتر هستند. البته لیتوگرافی ۱۴ نانومتری اینتل در گذر زمان بهتر و بهتر شده؛ ولیکن یک تغییر اساسی در کاهش جدی توان مصرفی و افزایش سرعت کلاک مدل‌های مختلف، مؤثرتر است.

خانواده‌ی پردازنده‌های کنون لیک اینتل در سال آتی میلادی معرفی و روانه‌ی بازار می‌شوند. در این نسل جدید از لیتوگرافی متفاوت ۱۰ نانومتری استفاده خواهد شد و نتیجه‌ی آن افزایش عمر باتری و بهبود عملکرد است. در لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، فواصل بین مسیرها و مدارات میکروسکوپی به عدد بسیار کوچک ۱۰ نانومتر کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که لیتوگرافی دو‌بعدی یا مسطح دهه‌ی قبلی، چند سالی است که با ترانزیستورهای دارای سه گیت و به شکل سه‌بعدی تبدیل شده و در نتیجه تراکم ترانزیستورها و قدرت پردازشی تراشه‌ها، بسیار پیشرفت کرده است.

لیتوگرافی تراشه‌های اینتل در سال‌های اخیر

برایان کرزانیچ طی نشست مطبوعاتی لپ‌تاپی در دست گرفته که به تراشه‌ی کنون لیکی مجهز است! به نظر می‌رسد که کنون لیک در زمانی که اینتل برنامه‌ریزی کرده به مرحله‌ی تولید انبوه می‌رسد و همه‌چیز آماده‌ی یک تحول دیگر است.

کوالکام و در حقیقت سامسونگ که مسؤلیت تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱۰ نانومتر برای خویش و کوالکام را عهده‌دار است، پیشاپیش به استقبال لیتوگرافی برتر رفته‌اند. اینتل تراشه‌های بهینه‌ای برای لپ‌تاپ‌ها و دستاپ‌ها طراحی می‌کند؛ حال آنکه این کمپانی‌ها در عرصه‌ی گوشی و تبلت و وسایل کم‌مصرف، پیشتاز هستند. پیشرفتی که لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ایجاد می‌کند، بسیار زیاد است. به عنوان مثال تراشه‌ی S835 کوالکام که به زودی در گوشی‌ها و تبلت‌های رده‌اول جای می‌گیرد،  مساحتی در حد نصف پرچم‌دار قبلی دارد و توان مصرفی آن هم حداکثر ۶۰ درصد کمتر از پرچم‌دار فعلی یعنی S820 است. همین پیشرفت شگرف ممکن است در پردازنده‌های مختلف اینتل نیز اتفاق بیافتد.