انویدیا امروز در نمایشگاه CES 2017‌ بار دیگر به مقوله‌ی خودروهای بدون راننده پرداخته و هوش مصنوعی که از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند انویدیا قدرت می‌گیرد را به رخ رقبا می‌کشد. در ادامه با جزئیات بیشتر این خبر در خدمت طرفداران دنیای خودروهای خودران خواهیم بود.

انویدیا با سخت‌افزار قدرتمند خود و قدرت هوش مصنوعی، اطلاعات حسگرهای متنوع و زیاد خودرو را پردازش می‌کند و وضعیت دقیق دنیای پیرامون را متوجه شده و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند. محصول جدید انویدیا AI Co-Pilot نام دارد و همان‌طور که از نامش حدس زده‌اید، کمک‌راننده‌ای دارای هوش مصنوعی است.

ایده‌ی خودروهای بدون راننده شاید تا یک دهه‌ی بعد به واقعیتی ساده و عام تبدیل نشود؛ اما انویدیا و گوگل و برخی دیگر، گام‌های مهمی در این عرصه برداشته‌اند. فعلاً باید خودمان فرمان خودرو را در دست بگیریم و نهایتاً باید از هوش مصنوعی به شکل محتاطانه استفاده کنیم. در موقعیت‌های بسیاری، هوش مصنوعی نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد. مثلاً اگر وضعیت جوی عجیب باشد یا مناطقی پر از اشیاء پیش‌بینی نشده پیش روی خودرو قرار گیرد، تصمیمات اشتباه زیاد می‌شود.

انویدیا معتقد است که می‌توان از حسگرهای دقیق و توانمند و نیز قدرت و سرعت پردازشی عالی سخت‌افزارهای امروزی به منظور توسعه‌ی هوش مصنوعی کاملی که از پس مشکلات بسیار برمی‌آید استفاده کرد. سیستم کمک‌راننده‌ی هوشمند می‌تواند از دوربین‌های اطراف خودرو کمال استفاده را ببرد و آنچه راننده نمی‌بیند، رویت کند. در این صورت عجیب نیست اگر کمک‌راننده‌ی انویدیا، تصمیماتی بهتر و به موقع بگیرد.

در خودروهای بدون‌راننده‌ی جدید از رادار و حسگرهای اولتراسانیک و دوربین‌های متعدد در سمت جلو و پشت استفاده می‌شود تا شناسایی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و ورزشکاران و همین‌طور دیگر خودروها، دقیق‌تر صورت بگیرد و در نتیجه تصادفات رانندگی کمتر و کمتر شود.