بایواستار، کمپانی نام‌آشنای تایوانی یک مادربورد جالب با چیپ‌ست رده‌اول Z270‌ که مخصوص بهترین پردازنده‌های Kaby Lake اینتل است، معرفی کرده که Racing Z270GT9 نام دارد. این مادربورد مثل دیگر مادربوردهای سری ریسینگ، امکاناتی ویژه برای گیمرها و اورکلاکرها دارد.

اولین ویژگی عجیب این مادربورد، وجود ۶ اسلات پی‌سی‌آی اکسپرس است که البته طولشان ۱۶ واحد است؛ ولیکن مسیرهای ارتباطی بین این اسلات‌ها و پردازنده، عملاً ۴ مسیره و ۸ مسیره است. در حقیقت اگر از کارت گرافیک رده‌اول در اسلات اصلی استفاده کنید، سایر اسلات‌ها نمی‌توانند ۱۶ مسیره باشند؛ چرا که مسیرهای ارتباطی پردازنده کم‌تعداد است.

 دقت کنید که کارت‌های پی‌سی‌آی اکسپرسی که کانکتوری کوتاه دارند، با مشکل مواجه نمی‌شوند و به درستی در اسلاتی که طول ۱۶ واحد دارد، نصب و فعال می‌شوند. به این ترتیب اگر کارتی با کانکتور بزرگ داشته باشید و برای عملکرد صحیح سرعت یک مسیر پی‌سی‌آی اکسپرس ۳.۰ برای آن کافی باشد، در اسلات‌های طویل مادربورد نصب و فعال می‌شود؛ اما برعکس آن، نصب کارتی با کانکتور طویل روی اسلاتی به طول واحد، غیر ممکن است!

راهکار چندان مفیدی نیست؛ چرا که معمولاً کارت‌های کم‌سرعت، کانکتوری به طول واحد دارند و نیازی به اسلات‌های طویل نیست، اما به هر حال بایواستار مشکلات نادر را هم حل کرده است.

بایواستار ۶ پورت ساتا ۳ و یک اسلات M.2 با خار نوع M و دو پورت U.2 در مادربورد رده‌اول گیمینگ خویش در نظر گرفته است. اسلات‌های M.2 و U.2‌ همگی با ۴ مسیر پی‌سی‌آی اکسپرس به چیپ‌ست مربوط می‌شوند و لذا پهنای باند فوق‌العاده بالای ۳۲ گیگابیت بر ثانیه‌ای دارند. تنها مشکل اسلات M.2 این است که از کارت‌های SSD به طول بیش از ۸۰ میلی‌متر پشتیبانی نمی‌کند (که البته تعدادشان کم است). روی این اسلات هیت‌سینکی نصب می‌شود تا کارت SSD گران‌قیمت در اثر داغی خراب نشود و البته مادربورد را خلوت و زیباتر می‌کند.

بایواستار از کنترلر شبکه‌ی اینتل X550 استفاده کرده که پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای دارد و این یعنی بایواستار یکی از معدود مادربوردهای مجهز به اترنت ۱۰ گیگابیتی جهان را معرفی کرده است. البته منظور مادربوردهای ویژه‌ی گیمرها و کاربران حرفه‌ای است، نه محصولات خاص سروری. اترنت دومی هم در کار است که از کنترلر i219v اینتل که در حقیقت کنترلری گیگابیتی است، بهره می‌گیرد.

بایواستار رگولاتور ۱۴ فازی را در اطراف سوکت پردازنده طراحی کرده است! رگولاتوری قدرتمند با قطعات مرغوب که قطعاً موردتوجه اورکلاکرها قرار خواهد گرفت. دو هیت‌سینک بزرگ و لوله‌ی حرارتی روی قطعات مدار رگولاتور قرار می‌گیرد و مسئول خنک‌کاری است.

بایواستار از چیپ‌ست صوتی رده‌اول ریل‌تک یعنی Realtek ALC1220 ‌استفاده کرده و حفاظ تداخل الکترومغناطیسی در بخش صدا تعبیه کرده تا صدایی با قدرت و نویز عالی حاصل شود. می‌توان از لامپ‌های LED برای زیباسازی هیت‌سینک‌های مدار رگولاتور، پنل پشت مادربورد و حفاظ الکترومغناطیسی بخش صدا استفاده کرد. حتی اضافه کردن لامپ‌های LED‌ به کمک هدرهای روی مادربورد نیز امکان‌پذیر است.

بایواستار به زودی محصولات دیگر خویش به نام‌های Z270GT8، Z270GT6، Z270GT4، B250GT5 و B250GT3 که همگی در گروه ریسینگ (مسابقه‌ای) قرار می‌گیرند را معرفی خواهد کرد. قیمت مدل پرچم‌دار ۳۳۰ دلار است و به همراه درایو SSD‌ اینتل 600p 256GB با قیمت ۴۰۰ دلار به دست مشتریان می‌رسد.

و به مشخصات کامل مادربورد توجه کنید:

Biostar Racing Z270GT9 Motherboard
CPU LGA 1151 Processor
Power 14 phase (Digital Power+)
Chipset Intel Z270
Solid Cap 100% Solid
Memory 4xDIMM, Support DDR4-3600+
Expansion Slot 6 x PCI-E x16 3.0
Audio 7.1ch Blu-ray Audio w/ Double Hi-Fi
LAN Intel X550AT (10GbE LAN) / Intel i219V
Storage -6 x SATA 6Gb/s-1 x M.2 32Gb/s (42/60/80mm)-2 x U.2 x4 32Gb/s
Video -mDP-1 x HDMI 2.0-1 x HDMI 1.4b
USB 3.1 / 3.0 / 2.0 -2 USB 3.1 (TYPE A+C )-6 USB 3.0 (2+4)-4 USB 2.0 (4+0)
Features VIVID LED DJ / Lightning Charger / Smart Ear /BIO-Remote2 / BIOS Online Update