مدت زیادی نگذشته است که فناوری‌هایی همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توانسته‌اند تا جایگاه خود را در بازار تکنولوژی پیدا کرده و شرکت‌های زیادی را برای توسعه‌ی آن‌ها با خود همراه کنند. در این میان به معرفی عینک‌های هوشمند R-8 و R-9 که به تازگی در نمایشگاه CES 2017 رونمایی شده‌اند خواهیم پرداخت.

Osterhout Design Group که بیشتر با نام ODG شناخته شده، عینک‌های هوشمند R-8 و R-9 را معرفی کرده است که به به فناوری واقعیت مجازی (VR) مجهز بوده و از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده می‌کند. واحد توسعه دهنده‌ی این عینک تا اواخر سال جاری شروع به عرضه‌ی این دستگاه خواهد کرد؛ اما مانند دیگر هدست‌های پوشیدنی قیمت زیادی برای خرید آن باید پرداخت کرد. به طوری که قیمت R-8 کم تر از ۱۰۰۰ دلار و R-9 حدود ۱۷۹۹ دلار خواهد بود!

عینک‌های هوشمند R-8 و R-9 تفاوت چندانی با هدست‌های واقعیت مجازی ندارند و با آن‌ها هم می‌توانید محتوای دیجیتال را در مقابل صورت خود ببینید. تفاوت خاصی که در این میان وجود دارد این که هدست‌های موجود، واقعیت مجازی را ارائه می‌دهند، حال آن که این عینک‌های هوشمند، واقعیت افزوده (َAR) را با ترکیبی از واقعیت موجود نشان می‌دهند.

واقعیت افزوده در دستگاه‌های دیگری مانند هولولنزهای مایکروسافت هم عرضه می‌شود که در آن‌ها، محتوای دیجیتال وارد دنیای واقعی شما می‌شود. برای مثال شما می‌توانید یک حیوان خانگی دیجیتال را به اتاق نشیمن خود بیاورید. البته کاربردهای بالقوه‌ی این فناوری وسیع‌تر از این موارد هستند و احتمالا در این برهه از زمان به طور کامل درک نشوند.

عینک‌های هوشمند R-9 نسبت به R-8 از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به گفته‌ی ODG این نوع عینک برای بازار تجاری طراحی شده است.

به گفته‌ی شرکت سازنده، عینک‌های هوشمند می‌توانند به عنوان یک پلت‌فرم برای اپلیکیشن‌های VR و AR گوشی‌های موبایل هم عمل کنند. مدل R-8 هم وزنی کم‌تر از ۱۲۷.۵ گرم، وضوح HD و میدان دید ۴۰ درجه دارد. در مقابل، وضوح عینک R-9 برابر با ۱۰۸۰ پیکسل بوده و میدان دید ۵۰ درجه دارد. شرکت انتظار دارد که عینک‌های هوشمندش با پشتیبانی از پلت فرم‌های واقعیت افزوده، راه را برای ظهور برنامه‌های واقعیت افزوده‌ی بیشتر باز کند.

«پت جیمسون» مدیر اجرایی ODG می‌گوید:

در حال حاضر، مجموعه‌ای از عینک‌های هوشمند استاندارد ODG در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ما همچنان نسبت به مشتریان خود متعهد خواهیم بود. با این حال در نظر داریم که عینک‌های هوشمند VR و AR خود را به عنوان یک پلتفرم جدید عرضه کرده و آن را مطابق با خواسته‌های مصرف کنندگان توسعه دهیم. بسیار خرسند هستیم که توسعه‌دهندگان و کاربران در بهتر کردن این روند با ما همراه هستند.