اکنون سال ۲۰۱۷ است و ما تقریباً همه چیز هوشمندی در اطراف خود داریم؛ از ماشین‌های هوشمند گرفته تا خانه و وسایل منزل هوشمند. در واقع باید گفت که در این جهان مدرن، همه چیز به سمت هوشمند شدن می‌رود؛ پس شاید وقت آن رسیده که شاهد تحولی اساسی در مورد برس‌های مو باشیم.

وقتی پیرامون تکنولوژی‌های هوشمند می‌اندیشیم، ناخودآگاه بیش از هر چیز دیگری تصویری از گوشی، ساعت و حتی ربات‌های هوشمند در ذهن‌مان جا خوش می‌کند. اما اگر باز هم پیرامون وسایل هوشمند فکر کنیم ممکن است با موارد جالب‌تری نیز مواجه شویم. نمایشگاه CES امسال ظاهراً مکان خوبی برای معرفی تازه‌ترین محصولات دنیای فناوری‌های هوشمند است و یکی از آنها از قضا محصولی است که شاید کمتر کسی در مورد نوع هوشمند آن خیال پرداز می‌کرد؛ بله اولین برس هوشمند جهان معرف شد.

تولید برس موی هوشمند؟! بله اشتباه نشنیدید، ظاهراً قرار است کم کم عصر تیره و تار برس‌های معمولی به سرآمده و شاهد حضور برس‌های هوشمندی باشیم که سلامت موهای ارزشمند انسان را به دقت کنترل می‌کنند. خوشبختانه دو شرکت «لورئال»  (L’Oreal)و «ویتینگز» (Withings) دست به یک همکاری مشترک زده و اولین برس هوشمند جهان را در نمایشگاهCES  امسال رونمایی کردند که قرار است به دقت وضعیت موهای ما را رصد کرده و نکاتی ارزشمند برای حفظ هر تار مو ارائه کند.

از نظر ظاهر، شاید این برس به تمامی برس‌های مرسوم امروزی شباهت داشته باشد، اما این محصول هوشمند دارای یک میکروفون و گیرنده‌های خاصی است که بی‌شباهت به ژیروسکوپ نیستند. این ویژگی‌ها به این برس هوشمند کمک می‌کند تا به دقت وضعیت موی سر فرد استفاده کننده را بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کند.

اما قبل از آنکه بپرسید چرا؟ بهتر است بدانید که متخصصان شرکت لورئال در طی تحقیقات خود دریافتند که بیشترین آسیب مو ناشی از نحوه‌ی برس کشیدن موها است که باعث صدمه زدن به مو و حتی ریزش آن می‌شود و به همین خاطر است که آنها به فکر تولید این محصول نوین افتادند.

میکروفون‌های این برس که «Hair Coach» نام دارد به صداهای موجود حین شانه زدن مو گوش می‌دهند و از این طریق الگوهای برس کشیدن هر فرد را به تفکیک مشخص می‌کنند؛ همچنین با این روش می‌توان به وجود گره‌های مو نیز پی برد.

 این در حالیست که سنسورهای این وسیله میزان نیروی استفاده شده برای برس کشیدن را مشخص می‌کنند و اینکه هر فرد چه میزان زمان صرف شانه زدن موهای خود می‌کند. آنها حتی مشخص می‌کنند که حین شانه زدن، موهای فرد خشک بوده یا مرطوب. باید پذیرفت که جمع آوری این اطلاعات مهم بدون استفاده از یک فناوری هوشمند، امری تقریباً غیر ممکن یا دست کم بسیار مشکل است.

در کنار این برس هوشمند، یک اپلیکیشن موبایل نیز ارائه شده است که اطلاعات جمع آوری شده را مورد آنالیز و بررسی قرار داده و به مو از نظر کیفیت امتیاز می‌دهد. همچنین نکاتی برای برس زدن و مراقبت بهتر از مو را نیز به فرد ارائه می‌کند. از سوی دیگر اطلاعات جمع‌آوری شده به شرکت لورئال برای تولید محصولات کارآمدتر کمک می‌کند تا به تدریج این قبیل مسائل و مشکلات را برطرف کند.

 هنوز در مورد زمان ارائه و قیمت نهایی این محصول اطلاعات مشخصی در دست نیست، ولی ظاهراً این برس هوشمند از اواخر سال جاری و با قیمتی در حدود ۲۰۰ دلار یا کمتر، روانه‌ی بازار خواهد شد.