چندمین نسل از پردازنده‌های Core‌ اینتل در سیستم من وجود دارد؟ پاسخ این سوال ساده کلید حل مشکلاتی مثل نصب درایور گرافیک مجتمع اینتل یا بررسی سازگاری برخی نرم‌افزارها با پردازنده‌ی موجود در سیستم است. در ادامه با ۷۲۴ترفند کاربردی امروز همراه شوید تا با روش پاسخ گفتن به این سوال در کمترین زمان ممکن آشنا شویم.

در حال حاضر به هفتمین نسل از پردازنده‌های Core ‌اینتل رسیده‌ایم و شاید این رویه تا چند سال بعد هم ادامه پیدا کند و نسل‌هایی با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع متفاوت و معماری عجیب از راه برسد. طبعاً بازی‌ها و نرم‌افزارهایی وجود دارند که با نسل‌های قدیمی و یا برعکس، نسل‌های جدید سازگار نیستند و یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن ناسازگاری، بروزرسانی درایور است.

برای دانلود درایور هر نسل از پردازنده‌های اینتل و دقیق‌تر بگوییم، هر نسل از گرافیک‌های مجتمع پردازنده‌های اینتل، می‌بایست بدانیم که پردازنده‌ی ما در کدام نسل قرار می‌گیرد. اما این موضوع کمی پیچیده است.

  • اغلب مدل‌ها با توجه به رقم اول در نسل مربوطه قرار می‌گیرند. مثلاً Core i7-2500 از سری ۲۰۰۰ و در حقیقت نسل دوم پردازنده‌های Core است.
  • مدل‌های پنتیوم یک نسل جدیدتر از ظاهر نامشان هستند. مثلاً Pentium G3258‌ جزء هسولی‌ها یعنی سری ۴۰۰۰ و نسل ۴ است.
  • سلرون‌ها دو یا سه نسل قدیمی‌تر هستند و باید به ارقام دیگر هم توجه کرد!
  • در مورد سری اکستریم هم معماری یک نسل قدیمی‌تر از ظاهر مدل است. مثلاً Core i7-5960X معماری هسول دارد و جزء سری ۴۰۰۰ است!

همان‌طور که شاهد هستید، نام‌ها و نکات بسیار است. پسوندها و پیشوندها وضعیت را مبهم می‌کند و بهتر است از روش ساده‌تر تشخیص نسل استفاده کنیم. برای شروع روی آیکن My Computer‌ راست کلیک کنید و گزینه‌ی Properties‌ را انتخاب نمایید. در ویندوز ۸ و نسخه‌های جدیدتر، روی استارت منو راست کلیک کنید و گزینه‌ی System‌ را انتخاب نمایید. پنجره‌ای مثل تصویر زیر نمایان می‌شود:

مدل پردازنده در تصویر فوق مشخص شده است. مدل مشخصی است و از سری ۲۰۰۰ یا نسل دوم است؛ اما بهتر است پیش‌فرض‌ها را نادیده بگیرید و مطمئن پاسخ دهید. به وب‌سایت رسمی اینتل مراجعه کنید (ممکن است اینتل آی‌پی ایران را شناسایی و بلوکه کند!). با زدن کلید ترکیبی Ctrl‌+F، ابزار جست‌وجوی مرورگر شما فعال می‌شود و می‌توانید مدل پردازنده را جست‌وجو کنید. اگر مدل قدیمی باشد یا در صفحه وجود نداشته باشد، می‌بایست نام مدل را در وب‌سایت اینتل یا به کمک گوگل جست‌وجو کنید. لینک صفحه‌ای شبیه تصویر زیر در اولین نتایج ظاهر می‌شود.

روی لینک Product Family کلیک کنید تا به صفحه‌ای که حاوی تمام مدل‌های یک نسل است، هدایت شوید. در این صفحه و در بند اول توضیحات هر نسل، عبارتی مثل 2nd Generation Intel® Core به چشم می‌خورد که صریحاً مشخص می‌کند پردازنده‌ی موردنظر، در کدام نسل قرار می‌گیرد.

می‌توانید مدل‌های دیگر همان نسل و به ویژه مدل‌های معمولی دستاپی که رقم هزارگان‌شان همان شماره‌ی نسل است را هم مشاهده و بررسی کنید.