امروز با یک سیستم گیمینگ قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در خدمت گیمرهایی که ۷۲۴پرس را دنبال می‌کنند، هستیم. کارت گرافیک انتخابی RX 470‌ است که تقریباً سه برابر قوی‌تر از گرافیک پلی‌استیشن ۴ است و لذا می‌توان بازی‌های سنگین امروزی را با بهترین تنظیمات گرافیکی و البته در رزولوشن معمولی اجرا کرد.

هدف جمع کردن سیستمی است که نرم‌افزارهای معمولی را به سرعت اجرا می‌کند و در مواجهه با گرافیک سنگین بازی‌های امروزی، ترس به دلش نمی‌افتد. به همین جهت است که یک درایو SSD سریع در کنار هارددیسک اضافه شده و در کنار پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل، یک کارت گرافیک مجزا و قدرتمند وارد عمل می‌شود. با پایگاه اطلاع‌رسانی تخصصی ۷۲۴ همراه باشید.

پردازنده: Core i3-6100 اینتل با قیمت ۴۴۰ هزار تومان

فعلاً APUهای جدید ای‌ام‌دی روانه‌ی بازار نشده‌اند و تنها انتخاب برای سیستمی کم‌مصرف و بهینه برای بازی‌ها و انواع نرم‌افزارها، یکی از پردازنده‌های سری Core i3‌ اینتل است. Core i3-6100 دو هسته‌ی ۳.۷ گیگاهرتزی دارد و فاقد توربو بوست است. لذا به امید افزایش چند صد مگاهرتزی سرعت کلاک نباشید. اما خوشبختانه از هایپرتردینگ اینتل پشتیبانی می‌کند و لذا در ویندوز با دو هسته‌ی فیزیکی و دو هسته‌ی مجازی شناخته می‌شود. کش سطح دوم این پردازنده ۳ مگابایت است که برای امور مهندسی و رندرینگ کافی نیست، اما برای بازی‌های سنگین کفایت می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این مدل، HD 530 است که برای اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین کافی است؛ البته به شرطی که تنظیمات گرافیکی را در حالت بالا یا متوسط انتخاب نکنید.

کولینگ پردازنده: کولینگ اصلی اینتل

برای این پردازنده که توان طراحی حرارتی آن فقط و فقط ۴۷ وات است، به کولینگ اضافی نیاز ندارید. پردازنده همواره خنک کار می‌کند و صدای فن آزاردهنده نیست.

حافظه‌ی رم: ۸ گیگابایت مدل Crucial 8GB DDR4-2133 CL15 با قیمت تقریبی ۲۲۰ هزار تومان

کروشل رم‌های خوش‌قیمتی روانه‌ی بازار می‌کند که به لحاظ تایمینگ و سرعت، انتخاب خوبی هستند. در حقیقت تأخیر واقعی رم‌های کروشل که در بنچ‌مارک‌هایی مثل AIDA Extreme بر حسب نانوثانیه اندازه‌گیری می‌شود، نسبت به مدل‌های هم‌قیمت خوب است.

مادربورد: چیپ‌ست H110 مدل MSI H110M Pro-VD با قیمت تقریبی ۲۷۵ هزار تومان

مادربورد H110M Pro-VD ام‌اس‌آی مبتنی بر چیپ‌ست H110 و قطعات مدار رگولاتور آن کیفیت مناسبی دارد. این مادربورد برای پردازنده‌های Core i3 و حتی Core i5 اینتل خوب است؛ اما بد نیست به همراه یک Core i5، مادربوردی گران‌قیمت‌تر مثل Gigabyte G1.Sniper B7 را خریداری کنید.

ام‌اس‌آی مدار ۸ فازی برای رگولاتور پردازنده در نظر گرفته که تضمین‌کننده‌ی دوام خوب محصول است.

مادربورد MSI H110M Pro-VD

پردازنده‌ی گرافیکی: RX 470 مدل MSI Radeon RX 470 Gaming X 4GB با قیمت تقریبی ۹۰۰ هزار تومان

کارت گرافیک RX 470 ای‌ام‌دی یکی از محصولات خوش‌قیمت بازار امروز است. ام‌اس‌آی نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی این کارت گرافیک را با کولینگ کارآمد خود معرفی کرده است. قطعات مرغوب، کولینگ مناسب و فن‌هایی کم‌صدا با حجم هوادهی بالا از ویژگی‌های این مدل است. قدرت پردازشی RX 470 حدود ۴۹۴۰ گیگافلاپس است و در حالت اورکلاک شده به بیش از ۵ ترافلاپس می‌رسد. بنابراین بازی‌های سنگین امروزی که برای کنسول‌ها منتشر شده را می‌توان به کمک این کارت گرافیک اجرا کرد و البته رزولوشن و تنظیمات گرافیک را به حداکثر رساند. دقت کنید که قدرت پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۴ پرو حدود ۳.۵ ترافلاپس است!

کارت گرافیک MSI Radeon RX 470 Gaming X 4GB

 

حافظه‌ی ذخیره‌سازی اول: درایو SSD کینگستون با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت و قیمت تقریبی ۳۱۰ هزار تومان

کینگستون درایو خوش‌قیمتی برای عموم کاربران تولید کرده که به هر حال یک درایو SSD‌ است و به مراتب سریع‌تر از هارددیسک. این درایو شاید کندتر از مدل‌های بسیاری باشد، اما قیمت آن هم پایین است و جزء مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل‌های موجود است.

Kingston SSDNow UV400

 

حافظه‌ی ذخیره‌سازی دوم: درایو هارددیسک ۲ ترابایتی توشیبا مدل DT01ACA200 با قیمت ۲۱۵ هزار تومان

توشیبا چندان در بازاریابی موفق عمل نکرده، اما قیمت درایوهای هارددیسک این کمپانی و آمار خرابی‌شان نسبتاً خوب است.

درایو نوری: دی‌وی‌دی رایتر Pioneer با قیمت تقریبی ۷۰ هزار تومان (غیرضروری)

برند پاینیر در عرصه‌ی درایوهای نوری کیفیت خوبی دارد و البته اختلاف کیفیت بین برندها کم شده است. لذا چندان وسواس به خرج ندهید!

این روزها می‌توان ویندوز را هم از طریق یک فلش‌درایو USB‌ و یا یک هارد اکسترنال نصب کرد. بنابراین نیازی به درایو نوری نیست و بهتر است آن را حذف کنید!

پاور ساپلای: مدل ۴۵۰ واتی Corsair CX450M با قیمت تقریبی ۲۵۰ هزار تومان

این پاور ساپلای ۴۵۰ واتی برای کارت گرافیکی که معرفی کردیم و پردازنده‌ی کم‌مصرف اینتل و البته وسایل جانبی متعدد کافی است. این مدل سری CX کورسیر از نظر کیفی در رده‌ی مثبت ۸۰ درصد برنزی قرار گرفته است. نوسان ولتاژ و فاکتورهای عملکردی آن در حد مطلوب است و بهتر است مدل‌هایی با توان خروجی بالاتر اما نوسان ولتاژ بیشتر را تهیه نکنید تا در بلندمدت قطعات سیستم آسیب نبینند.

پاور Corsair CX450M

موس و کیبورد: موس و کیبورد بی‌سیم گیمینگ Sharkoon Shark Zone GK15 با قیمت تقریبی ۴۰ دلار

یک موس و کیبورد ارزان‌قیمت برای گیمرها! طبعاً استفاده از موس و کیبورد بی‌سیم که به ندرت ارتباط آن قطع می‌شود، مطلوب گیمرها نیست. به علاوه گیمرها موس‌های چنددکمه‌ای را بیشتر می‌پسندند و لذا یک موس و کیبورد ارزان گیمینگ که از نوع باسیم است، بهترین گزینه است.

موس و کیبورد گیمینگ Sharkoon Shark Zone GK15 Gaming

اسپیکر: مدل ۲.۱ لاجیتک Z313 با قیمت ۱۸۰ هزار تومان

اسپیکر ۲.۱ لاجیتک Z313‌با توجه به صدای قوی ساب‌ووفر و شفافیت صدای توییترها، یک گزینه‌ی خوب برای لذت بردن از بازی‌های شوتر اول شخص است که مرتباً صداهای ظریف با صدای بم انفجار ترکیب می‌شود. توجه کنید که ساب‌ووفر واقعاً ۲۵ وات قدرت دارد و مجموع قدرت صدای این مدل نیز واقعاً ۵۰ وات است و در عین حال کیفیت صداهای زیر و بم، همگی خوب است.

اسپیکر لاجیتک Z313

مانیتور: مدل ۲۴ اینچی AOC G2460VQ6 با قیمت تقریبی ۶۵۰ هزار تومان

مانیتوری که AOC طراحی کرده، پنل ۲۴ اینچی ۷۵ هرتزی دارد و البته نرخ نوسازی بین ۳۵ تا ۷۵ هرتز در نوسان است. به این ترتیب به کمک فری‌سینک AMD، سرعت اجرای بازی و نرخ نوسازی مانیتور همگام می‌شود. پنل فول اچ‌دی و از نوع TN است. به همین علت است که تأخیر مانیتور فقط ۱ میلی‌ثانیه اعلام شده و کنتراست آن ۱ به ۱۰۰۰ و روشنایی آن ۲۵۰ شمع‌برمترمربع است. می‌توان این مانیتور را به کمک HDMI یا دیسپلی‌پورت به کارت گرافیک متصل کرد.

مانیتور گیمینگ AOC G2460VQ6

کیس و سایر تجهیزات: حدود ۱۵۰ هزار تومان

با اضافه کردن چند فن و کیس نسبتاً خوب، هزینه‌ی کلی سیستم به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. دقت کنید که قدرت پردازشی این سیستم، نزدیک به سه برابر پلی‌استیشن ۴ است و به علاوه شامل مانیتور و اسپیکری عالی و همین‌طور درایو SSD برای سریع بوت شدن ویندوز و نرم‌افزارها می‌شود. بنابراین نمی‌توان آن را با کنسول‌های نسل هشتمی قیاس کرد.

برای کاهش هزینه می‌توانید از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کنید، اسپیکر و درایو SSD‌ را حذف کنید و به این ترتیب هزینه‌ی کلی سیستم، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد که با توجه به قدرت پردازنده‌ی گرافیکی انتخابی، عالی است.

لپ‌تاپی با عملکردی نزدیک به این پلتفرم گیمینگ، قیمتی فراتر از ۵ میلیون تومان خواهد داشت و البته نگرانی‌هایی در مورد داغ شدن و احتمال خرابی در بلندمدت مطرح است.