گزارشات حاکی از آن است که ایسوس باریک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ مجهز به کارت گرافیک قدرتمند GTX 1080‌ را طراحی و تولید کرده است! ضخامت GX501 فقط و فقط ۱۶.۶ میلی‌متر است و با این وجود گرافیکی قدرتمند درون آن تعبیه شده است. در ادامه به این لپ‌تاپ جالب و شایعات مطرح شده می‌پردازم.

Laptop Media گزارش کرده که لپ‌تاپی به ضخامت ۱۶.۶ میلی‌متر، محصول ایسوس، جایزه‌ی Taiwan Excellence را دریافت کرده است. این جایزه هر ساله به محصولاتی داده می‌شود که طراحی کاملاً متفاوتی دارند.

لپ‌تاپ گیمینگ ROG GX501 ایسوس نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن 4K دارد و البته از جی-سینک انویدیا برای کاهش وقفه و بریدگی پشتیبانی می‌کند. طبعاً انویدیا آپتیموس برای کاهش مصرف باتری فعال نیست و عمر باتری محصول هنگام اجرای بازی‌ها، کم است. ایسوس از پردازنده‌های جدید اینتل یعنی Kaby Lake با چهار هسته، درایو SSD با پشتیبانی از پروتکل NVMe و ۴ مسیر ارتباطی پی‌سی‌آی اکسپرس و در نهایت ۲۴ گیگابایت رم استفاده کرده تا این محصول قدرتمند را تکمیل کند.

تاچ‌پدی مجهز به کلیکر مجزا که می‌تواند به صورت نام‌پد (کلیدهای عددی) عمل کند، از جمله جذابیت‌های این لپ‌تاپ فوق‌العاده باریک است که در سمت راست کیبورد و در حقیقت به جای کلیدهای عددی قرار گرفته است. در حقیقت ایسوس بخش بالای کیبورد را برای سیستم خنک‌کاری در نظر گرفته و در نتیجه جایی برای یک تاچ‌پد بزرگ در بخش پایین باقی نمی‌ماند.

احتمالاً ایسوس برای کاهش حرارت تولید شده توسط پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1080 مجبور شده که ولتاژ کاری و سرعت کلاک هسته را قدری کاهش دهد. باید منتظر رونمایی شدن از این لپ‌تاپ بود و دقیق‌تر قضاوت کرد.

لپ‌تاپ معروف Razer Blade Pro با همین کارت گرافیک، داغ و پرسروصدا کار می‌کند. به هر حال ضخامت کم و سیستم خنک‌کاری عالی، دو موضوع متضاد است. ریزر در مدل Razer Blade 14 که ضخامت آن ۱۸ میلی‌متر است، از GTX 1060 استفاده کرده که مشکل حرارتی ندارد و حتی عملکرد آن کاملاً رضایت‌بخش است. ریزر بلید پرو نسبت به لپ‌تاپ HP Omen با گرافیک GTX 1070‌ فقط ۱۵ درصد سریع‌تر است و این یعنی سازنده برای حل مشکل حرارت مجبور شده که سرعت کلاک پردازنده‌ی گرافیکی را کاهش دهد.