سوال اصلی کاربران: چه قطعاتی برای سیستمی که قرار است چند سالی در خانه یا محل کار برای انجام امور مختلف و سنگین استفاده شود، مناسب است؟ در ادامه با سیستمی قدرتمند که تا چند سال برای نرم‌افزارهای نسبتاً سنگین کفایت می‌کند، آشنا می‌شویم. با ما باشید.

در یک سیستم معمولی یا نیمه‌حرفه‌ای، وجود پردازنده‌ی حداقل Core i3‌ اینتل و درایو SSD‌ برای بوت شدن سریع ویندوز و نرم‌افزارها، الزامی است. حتی اسپیکر بی‌سیم و موس و کیبورد بی‌سیم هم این روزها ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه با یکایک قطعات سیستم معمولی یا نیمه‌حرفه‌ای آشنا می‌شویم.

پردازنده: Core i3-6100 اینتل با قیمت ۴۴۰ هزار تومان

فعلاً APUهای جدید ای‌ام‌دی روانه‌ی بازار نشده‌اند و تنها انتخاب برای سیستمی کم‌مصرف و بهینه برای بازی‌ها و انواع نرم‌افزارها، یکی از پردازنده‌های سری Core i3‌ اینتل است. Core i3-6100 دو هسته‌ی ۳.۷ گیگاهرتزی دارد و فاقد توربو بوست است. لذا به امید افزایش چند صد مگاهرتزی سرعت کلاک نباشید. اما خوشبختانه از هایپرتردینگ اینتل پشتیبانی می‌کند و لذا در ویندوز با دو هسته‌ی فیزیکی و دو هسته‌ی مجازی شناخته می‌شود. کش سطح دوم این پردازنده ۳ مگابایت است که برای امور مهندسی و رندرینگ کافی نیست، اما برای بازی‌های سنگین کفایت می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع این مدل، HD 530 است که برای اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین کافی است؛ البته به شرطی که تنظیمات گرافیکی را در حالت بالا یا متوسط انتخاب نکنید.

کولینگ پردازنده: کولینگ اصلی اینتل

برای این پردازنده که توان طراحی حرارتی آن فقط و فقط ۴۷ وات است، به کولینگ اضافی نیاز ندارید. پردازنده همواره خنک کار می‌کند و صدای فن آزاردهنده نیست.

حافظه‌ی رم: ۸ گیگابایت مدل Crucial 8GB DDR4-2133 CL15 با قیمت تقریبی ۲۲۰ هزار تومان

کروشل رم‌های خوش‌قیمتی روانه‌ی بازار می‌کند که به لحاظ تایمینگ و سرعت، انتخاب خوبی هستند. در حقیقت تأخیر واقعی رم‌های کروشل که در بنچ‌مارک‌هایی مثل AIDA Extreme بر حسب نانوثانیه اندازه‌گیری می‌شود، نسبت به مدل‌های هم‌قیمت خوب است.

مادربورد: چیپ‌ست H110 مدل MSI H110M Eco با قیمت تقریبی ۲۷۰ هزار تومان

مادربورد H110M Eco ام‌اس‌آی چیپ‌ست H110 اینتل را یدک می‌کشد و کلاس ابعادی آن micro-ATX‌ است. لذا امکانات آن عالی نیست. ۲ پورت USB 2.0 و ۲ پورت USB 3.0، پورت DVI‌ و VGA، چیپ‌ست صوتی ALC887 ریل‌تک و تنها یک اسلات پی‌سی‌آی اکسپرس ۳.۰ به طول ۱۶ واحد دارد.

ام‌اس‌آی مدار ۸ فازی برای رگولاتور پردازنده در نظر گرفته که تضمین‌کننده‌ی دوام خوب محصول است.

پردازنده‌ی گرافیکی: پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، HD 530‌ با قدرت خامی در حد ۴۰۰ گیگافلاپس، برای اجرای بازی‌های سبک و متوسط کافی است. حتی بازی‌های سنگین را می‌توان با تنظیمات پایین استفاده کرد.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی اول: درایو SSD او‌سی‌زی Trion 150‌ با ظرفیت ۲۴۰ گیگابایت و قیمت تقریبی ۴۵۰ هزار تومان

اوسی‌زی Trion 150 مبتنی بر حافظه‌های فلش TLC با لیتوگرافی ۱۵ نانومتر و کنترلر توشیبا TC58NC1000GSB است. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن حداکثر به ۵۵۰ و ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و متأسفانه از امکانات امنیتی مثل رمزگذاری و همین‌طور قابلیت‌های کاهش مصرف انرژی مثل مایکروسافت eDrive و TCG Opal 2.0 پشتیبانی نمی‌کند. تعداد اعمال ورودی و خروجی در خواندن و نوشتن تصادفی بسته‌های ۴ کیلوبایتی حداکثر ۹۰ هزار و ۴۳ هزار عمل در ثانیه است و این جزء ویژگی‌های مثبت Trion 150‌ است.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی دوم: درایو هارددیسک ۲ ترابایتی توشیبا مدل DT01ACA200 با قیمت ۲۱۵ هزار تومان

توشیبا چندان در بازاریابی موفق عمل نکرده، اما قیمت درایوهای هارددیسک این کمپانی و آمار خرابی‌شان نسبتاً خوب است.

درایو نوری: دی‌وی‌دی رایتر Pioneer با قیمت تقریبی ۷۰ هزار تومان

برند پاینیر در عرصه‌ی درایوهای نوری کیفیت خوبی دارد و البته اختلاف کیفیت بین برندها کم شده است. لذا چندان وسواس به خرج ندهید!

پاور ساپلای: مدل ۵۵۰ واتی Cooler Master V550W‌ با قیمت تقریبی ۳۵۰ هزار تومان

ثبات ولتاژ و نوسانات آن در این پاور ساپلای بسیار خوب است. بسیار کم‌صداست و حتی زیر بار سنگین هم نویز زیادی ایجاد نمی‌کند. بازدهی آن به عنوان یک پاور مثبت ۸۰ طلایی در حد متوسط است؛ اما اگر بار مصرفی بالا باشد، بازدهی آن بهتر از اغلب محصولات است.

موس و کیبورد: موس و کیبورد بی‌سیم Microsoft Wireless Desktop 2000 با قیمت تقریبی ۱۹۰ هزار تومان

کیفیت ساخت این موس و کیبورد نسبتاً گران‌قیمت، بسیار خوب است و عملکردشان به عنوان محصولات بی‌سیم، مطلوب است. حتی ارتباط بی‌سیم رمزگذاری شده است تا احتمال هک و خرابکاری کم شود!

اسپیکر: مدل ۲.۱ به همراه بلوتوث Creative Inspire T3250 با قیمت ۲۰۰ هزار تومان

این اسپیکر از بلوتوث ۳.۰ پشتیبانی می‌کند و صدای شفافی دارد. قیمت تمام شده برای اسپیکری که ۴۸ وات قدرت واقعی دارد و صدای آن خوب و دقیق است، منطقی به نظر می‌رسد.

مانیتور: مدل ۲۳.۸ اینچی BenQ GW2470H با قیمت ۸۰۰ هزار تومان

بن‌کیو در این مانیتور ۲۳.۸ اینچی از پنل IPS استفاده کرده تا روشنایی و کنتراست و کیفیت رنگ‌ها عالی باشد. رزولوشن فول اچ‌دی است و ارگونومی مانیتور ساده است. در حقیقت این مانیتور خوش‌قیمت و باکیفیت است، اما از امکانات ویژه خبری نیست. کنتراست استاتیک بنابر ادعای سازنده ۱ به ۳۰۰۰ است و زمان پاسخ‌گویی فقط ۴ میلی‌ثانیه. دو پورت HDMI و پورت‌های VGA‌و DVI‌ روی محصول وجود دارد و از دیسپلی‌پورت و USB خبری نیست.

کیس و سایر تجهیزات: حدود ۲۰۰ هزار تومان

اضافه کردن یک کارت‌خوان همه‌کاره برای خواندن کارت‌های میکرو‌اس‌دی، یک کیس ساده و یک محافظ برق که ضروری است و همین‌طور مودم ADSL‌ برای دسترسی به اینترنت و شبکه کردن وسایل موجود در منزل، آخرین گام است.

به این ترتیب قیمت نهایی سیستم معمولی که البته تا چند سال آینده سریع و عالی است و به راحتی نرم‌افزارهای آفیس، فتوشاپ و حتی نرم‌افزارهای سنگین مهندسی را اجرا می‌کند، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد شد.

در صورتی که بودجه‌ی شما کمتر است، ابتدا مانیتور کوچک‌تر و ارزان‌تری که پنل آن همچنان IPS‌ است را جایگزین کنید و سپس درایو ۴۵۰ هزار تومانی SSD‌ را به مدل ۱۲۰ گیگابایتی با هزینه‌ی نصف تبدیل کنید. اگر باز هم هزینه زیاد است، می‌توان درایو SSD‌ را حذف کرد، رم سیستم را به ۴ گیگابایت تغییر داد و به جای مانیتور IPS از مانیتورهای ارزان‌تر که پنل TN‌ دارند استفاده کرد. کنار گذاشتن اسپیکر خوب بی‌سیمی که معرفی شد هم هزینه را به حداقل می‌رساند.