ویندوز ۱۰ به سرعت به یکی از پلتفرم‌های بهینه برای گیمرها تبدیل می‌شود؛ به خصوص با اضافه شدن دایرکت ایکس ۱۲. ویژگی جدید ویندوز ۱۰، Game Mode است که در بروزرسانی‌های بعدی اضافه می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتر در مورد حالت بازی ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

شایعات حاکی از آن است که نسخه‌ی ۱۴۹۹۷ ویندوز ۱۰ حاوی فایل dllی به نام gamemode.dll است. احتمالاً این فایل به قابلیتی که از چند ماه پیش ورد زبان علاقه‌مندان بوده مربوط می‌شود: Game Mode.

به نظر می‌رسد که وقتی حالت بازی فعال می‌شود، منابع پردازشی سیستم یعنی پردازنده و کارت گرافیک روی اجرای بازی متمرکز می‌شوند و طبعاً سرعت اجرای بازی بیشتر می‌شود. در حقیقت اکس‌باکس وان هم به همین سبک و سیاق بازی‌ها را اجرا می‌کند؛ بدین معنی که منابع سیستم روی پنجره‌ی فعال متمرکز می‌شوند.

این سوال مطرح است که آیا گیم مود صرفاً برای بهینه‌سازی سرعت اجرای بازی‌های UWP ویندوز ۱۰ طراحی شده یا تمام بازی‌های پلتفرم استیم و ... را سریع‌تر اجرا می‌کند؟

به خاطر داشته باشید که با فعال کردن گیم مود، سرعت اجرای بازی‌ها چند برابر نمی‌شود! تنها چند درصد افزایش سرعت خواهیم داشت؛ چرا که حین اجرای بازی‌های سنگین، معمولاً بیش از ۹۰ درصد منابع پردازشی در اختیار بازی است، مگر آنکه کاربر نرم‌افزار سنگین دیگری را به موازات بازی اجرا کرده باشد و اولویتی به بازی نداده باشد.