در گوشی‌های رده اول سال جدید تراشه‌هایی مثل S835 کوالکام و Exynos 8895 سامسونگ و کرین ۹۶۰ هواوی و چند تراشه‌ی دیگر به عنوان پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی ایفای نقش می‌کنند. جزئیات جدیدی در مورد قلب قدرتمند گلکسی اس۸ فاش شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سامسونگ در نسخه‌های مختلف گلکسی اس۸ از دو تراشه‌ی اکسینوس و اسنپ‌دراگون استفاده می‌کند. اکسینوس ۸۸۹۵ محصول این کمپانی است که با توجه به تصویر زیر، خود دارای دو گونه است. در 8895M از ۴ هسته‌ی M2 که در حقیقت دومین نسل از هسته‌های پردازنده‌ی اصلی طراحی شده توسط سامسونگ است، استفاده می‌شود و سرعت هسته‌ها ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از مدل 8895V‌ است و به ۲.۵ گیگاهرتز می‌رسد. در بخش گرافیک هم پردازنده‌ی گرافیکی G71 با دو هسته‌ی بیشتر پیاده‌سازی شده (۲۰ در برابر ۱۸) و لذا قدرت پردازش گرافیکی آن بالاتر است. با توجه به اینکه سرعت بخش گرافیک ۵۵۰ مگاهرتز است، قدرت پردازشی خام آن عالی است.

دقت کنید که اکسینوس ۸۸۹۵ پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ندارد! بلکه ۸ هسته‌ای است. ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 هم در کنار هسته‌های قوی در گروهی دیگر قرار دارند و سرعت این هسته‌ها به ۱.۷ گیگاهرتز محدود می‌شود!

سامسونگ پیشاپیش اعلام کرده که اسنپ‌دراگن ۸۳۵ کوالکام را با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خویش تولید می‌کند؛ اکسینوس ۸۸۹۵ هم با همین لیتوگرافی ساخته خواهد شد.

در گلکسی اس۸ با توجه به تصویر زیر، احتمالاً رم LPDDR4 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 و مودم LTE کلاس ۱۶ به کار می‌رود. اکسینوس ۸۸۹۵ از نمایشگرهای 4K هم پشتیبانی می‌کند و لذا ممکن است نمایشگر این گوشی، 4K‌ باشد! هر چند استفاده از این رزولوشن سرسام‌آور کاملاً بی‌مورد به نظر می‌رسد.

مقایسه‌ی S835 کوالکام و اکسینوس ۸۸۹۵ سامسونگ

در محصول قدرتمند کوالکام امکانات مشابهی می‌بینیم. هسته‌های کرایو با سرعت حداکثر ۳ گیگاهرتز در این تراشه فعالیت می‌کنند و گرافیک آن هم آدرینو ۵۴۰ نام دارد که قدرتمندتر از محصولات قبلی است. باید منتظر بنچ‌مارک‌های نهایی این تراشه‌ها در محصولاتی مثل گلکسی اس۸ و ال‌جی جی۶ و ... باشیم تا بتوان قضاوت بهتری در مورد گونه‌ی برتر کرد.