کارت گرافیک GTX 1070 توسط کمپانی‌های مختلفی مثل ایسوس، گیگابایت، MSI و پلیت و ... طراحی و عرضه شده است. در ادامه نگاهی به عملکرد و شرایط دمای کاری گونه‌های مختلف خواهیم داشت تا به پاسخ این سوال برسیم که کدام نمونه بهتر است؟

انویدیا نسخه‌ی اختصاصی خویش از GTX 1070‌ را با عنوان Nvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition معرفی کرده که سیستم خنک‌کاری و قطعات خوبی دارد. و البته گران‌قیمت است! اختلاف ۱۰۰ دلاری چیزی نیست که گیمرها به راحتی آن را نادیده بگیرند.

سازندگان کارت گرافیک هم تراشه‌ی مرکزی را از انویدیا خریداری کرده و مدل‌های متنوعی با مدار رگولاتور و سیستم خنک‌کاری متفاوت طراحی کرده‌اند. برخی ممکن است ۴۰۰ دلار قیمت داشته باشند و برخی دیگر ممکن است ۷۰۰ دلاری باشند! طراحی سیستم خنک‌کاری، قطعات مدار رگولاتور و سرعت کاری هسته و حافظه در مدل‌های مختلف یکسان نیست و بخشی از تفاوت قیمت منطقی به نظر می‌رسد. بهتر است ابتدا نگاهی به ۴ مدل مختلف داشته باشیم و سپس سراغ بنچ‌مارک‌ها برویم.

GIGABYTE GTX 1070 MINI ITX OC

کارت گرافیک کوچک GIGABYTE GTX 1070 MINI ITX OC از نظر ابعاد کوچک است و روی مادربوردهای mini-ITX‌ قدرت‌نمایی می‌کند. البته سرعت کلاک آن هم کمتر است و تعداد خروجی‌های ویدیویی به جای ۵ مورد، ۴ عدد است. کولینگ خوب و قیمت مناسب دو ویژگی دیگر این مدل است.

قیمت این کارت گرافیک ۳۸۰ دلار است و روی کاغذ به لحاظ سرعت کلاک شبیه سایر مدل‌هاست؛ ولیکن زیر بار سنگین پردازشی، سرعت کلاک آن از حالت حداکثری فاصله می‌گیرد.

و این هم تحلیلی از سرعت کلاک کارت گرافیک که زیر بار سنگین به مرز ۱۶۰۰ مگاهرتز افول می‌کند:

سرعت کلاک کارت گرافیک Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC

MSI GTX 1070 GAMING X 8G

در این مدل حافظه ۸ گیگابایتی را در نام کارت گرافیک می‌توان مشاهده کرد؛ ولیکن GTX 1070های دیگر هم ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با فرکانس کاری حدود ۲ گیگاهرتز دارند!

MSI کولینگ قدرتمندی در این مدل پیاده‌سازی کرده و سرعت کلاک هسته‌ی کارت گرافیک بالاتر از متوسط است و البته قیمت تمام شده هم مشابه مدل اصلی انویدیا یعنی ۴۳۰ دلار است.

ثبات سرعت کلاک در این کارت گرافیک گران‌قیمت، عالی است و همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حتی حین اجرای بنچ‌مارک سنگین فرمارک هم سرعت متوسط در حد ۱۷۸۰ مگاهرتز است!

سرعت کلاک کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1070 Gaming X 8G

PALIT GTX 1070 GAMEROCK PREMIUM EDITION

این مدل گران‌قیمت (حدود ۵۳۰ دلار) از نظر سرعت کلاک و سیستم خنک‌کاری فوق‌العاده است؛ اما فن آن گاهی بی‌دلیل روشن و خاموش می‌شود که البته مشکل مهمی نیست. شاید سازنده با انتشار فرمورهای بعدی، مشکل را حل کند.

Palit GTX 1070 GameRock Premium Edition

کولینگ و مدار رگولاتور ۸ فازی هسته (مثل مدل اصلی انویدیا) و ۱ فازی برای حافظه‌ها، بسیار عالی هستند و ثبات سرعت کلاک حتی زیر بار سنگین پردازشی، فوق‌العاده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سرعت کلاک تقریباً در حد ۱.۹ گیگاهرتز است.

سرعت کلاک هسته‌ی کارت گرافیک PALIT GTX 1070 GAMEROCK PREMIUM EDITION

مقایسه‌ی عملکرد در بازی‌ها

به سرعت اجرای چند بازی مختلف توسط ۴ کارت گرافیکی که معرفی شد، توجه کنید:

 همان‌طور که در نمودارهای فوق مشاهده کردید، سرعت عمل کارت گرافیک گران‌قیمتی که پلیت طراحی کرده، کمی بیشتر از محصول MSI‌ است و نکته‌ی جالب این است کارت گرافیک ارزان گیگابایت هم چندان ضعیف ظاهر نمی‌شود و بهتر از مدل اصلی انویدیاست.

تست صدای فن و دما و توان مصرفی

در تست صدای فن و تست دما هم وضعیت به صورت زیر است. 

مقایسه دمای کارت گرافیک‌ها، آبی دمای رگولاتور، قرمز دما حین اجرای بازی سنگین
مقایسه نویز کارت گرافیک‌ها (هر چه کمتر بهتر)

 کارت گرافیک MSI در تست صدا و دمای کاری، بهترین نتایج را کسب کرده است. دقت کنید که فن مدل‌های غیرمرجع حین بی‌کاری می‌ایستد و صدا صفر است، اما فن مدل اصلی انویدیا همواره در گردش است و تنها دور آن کاهش پیدا می‌کند.

در تست توان مصرفی، کارت گرافیکی که MSI‌ طراحی کرده کمی پر‌مصرف به نظر می‌رسد و محصول کوچک گیگابایت، کم‌مصرف‌ترین نمونه است.

توان مصرفی کارت گرافیک‌ها، آبی حین اجرای بازی سنگین و قرمز حالت بی‌کار

جمع‌بندی، کدام برند بهتر است؟

اگر عملکرد به نسبت قیمت را در اولویت قرار دهیم و نیم‌نگاهی به دما و توان مصرفی و نویز فن داشته باشیم، محصول خوش‌قیمت MSI بهترین گزینه است. برای کیس‌ها و مادربوردهای کوچک، گیگابایت محصول خوبی طراحی کرده که در بررسی عملکردی تنها ۲ تا ۵ درصد کندتر از کارت گرافیک MSI‌ است و با این وجود قیمت تمام شده (نه در بازار ایران)، ۱۲ درصد کمتر است. در نهایت به مدل فاوندر ادیشن می‌رسیم که به نظر می‌رسد انویدیا قیمت گزافی برای آن در نظر گرفته است و چندان جذاب نیست.