این روزها شاهد نقشه‌های بزرگ کشور عربستان سعودی برای توسعه این کشور هستیم. از ساخت برج‌های بلند و متفاوت تا نقشه توسعه شهری که گاهی بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد. پروژه نئوم یکی از بزرگ‌ترین نقشه‌های جاه‌طلبانه شاهزاده سعودی است که ساخت آن همچنان ادامه دارد. دراین راستا پروژه نئوم  و شرکتی هلندی همکاری مشترک را آغاز کردند تا با ساخت گلخانه‌هایی مدرن، امنیت غذایی شهروندان را تأمین کنند. اما چگونه؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Designboom، پروژه معروف نئوم (NEOM) یا نیوم در عربستان  همکاری خود را با شرکت گلخانه‌ای هلندی «Van Der Hoeven» آغاز کرد که هدف آن تلاش برای معرفی باغ‌هایی شکوفا در دل بیابان‌های خشک عربستان سعودی است. از آنجایی که شهر آینده نئوم امیدوار است تبدیل به یک واحه خودپایه شده و میزبان میلیون‌ها نفر از ساکنان خود باشد، پس طبیعی است که دست‌اندرکاران این شهر رویایی به امنیت غذایی شهروندان خود اهمیت زیادی را بدهند.

پروژه نئوم در عربستان سعودی- 724press.com

کارشناسان باغبانی هلندی برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دو مرکز آزمایشی که هر دو با هم حدود صد و ده هزار متر مربع وسعت دارند، به استخدام این پروژه درآمدند. به‌این ترتیب و باکمک این راه حل کشاورزی شهری،  تیم هلندی قصد دارد با استفاده از شرایط آب و هوایی کنترل شده، مواد غذایی را به صورت کارآمد و البته پایدار تهیه و توزیع کند.

پروژه نئوم شامل چهار مگاشهر است، اما در این میان شهر «لاین» (THE LINE) بیشتر به خاطر آینه کاری بودنش شناخته شده و معروف است. این شهر متفاوت که ۱۷۰ کیلومتر طول داشته و هم اکنون درحال ساخت است.، قرار است شهری بدون خودرو باشد که ۱۰۰% انرژی آن از منابع تجدیدپذیر تأمین خواهد شد. تأسیسات گلخانه‌ای جدید هم به تقویت این چشم‌انداز خودپایدار پروژه نئوم کمک فراوانی می‌کند.

گلخانه مجهز در عربستان- 724press.com

وضعیت آب‌وهوایی کشور عربستان سعودی به‌گونه‌ای است که برنامه باغبانی نئوم شاید کمی بلندپروازانه در نظر گرفته شود. به‌همین خاطر دست‌اندرکاران این پروژه به سراغ همکاری با شرکت گلخانه‌ای هلندی رفتند، اقدامی که بسیار هوشمندانه است. به گزارش ۷۲۴پرس، کشور هلند باوجود اندازه نسبتا کوچکش، پس از ایالات متحده دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است. براساس گزارش روزنامه واشینگتن پست، بیش از نیمی از زمین‌های این کشور اروپایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و تقریبا  ۲۴ هزار هکتار از این زمین‌ها یعنی مساحتی تقریبا دو برابر منطقه منهتن را گلخانه‌هایی بسیار کارآمد اشغال کرده‌اند که اگرچه در مقایسه با زمین‌های مورد نیاز برای کشت به روش سنتی بسیار کوچک هستند اما کارایی و بازده بسیار خوبی دارند.

مطلب مرتبط:  حمایت ۲۰ میلیارد دلاری دولت فدرال آمریکا از کشاورزی نوین متناسب با اقلیم آب و هوایی

استفاده از دانش و فناوری هلندی می‌تواند چیزهای زیادی برای مقابله با وضعیت پرچالش اقلیم عربستان ارائه دهد. عربستان عمدتا برای تأمین مواد غذایی خود به واردات متکی است. ازآنجایی که تولیدکنندگان محلی، برای کشتی کارآمد، با معضل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، ساخت گلخانه‌های مدرن هلندی که برای رسیدن به نتیجه و تولید مواد غذایی به آب و استفاده از کود کمتری نیاز دارند می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. واشینگتن پست در گزارش اعلام کرد در مزارع هلندی فقط از نیم گالن آب برای رشد نیم کیلو  گوجه فرنگی استفاده می‌شود؛ این‌درحالی است که رقم میانگین جهانی مصرف برای تولید این مقدار گوجه فرقی بیش از  ۲۸ گالن است.

ساخت گلخانه های مجهز هلندی در عربستان- 724press.com

نئوم با دیدی دوراندیشانه با یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه قرارداد بسته است که خود یک رهبر جهانی در زمینه طراحی، ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌های مورد نیاز باغبانی است. به گزارش 724Press.com، این شرکت هلندی خود به بنیاد گلخانه دلتا (DGD) پیوسته است؛ بنیادی که هدف آن ارائه راهکارهای تخصصی و دانش کشور هلند به دیگر کشورهای جهان در جهت تلاش برای تولید مواد غذایی در مقیاس بزرگ و در طیف گسترده‌ای از اقلیم‌ها است. گلخانه‌های ایجاد شده در منطقه خلیج فارس می‌تواند ایده‌ای کارآمد برای سایر کشورهای این منطقه هم باشد؛ شاید به‌همین خاطر است که این شرکت هم اکنون حضوری ثابت در منطقه خاورمیانه دارد. به گفته «Bas Duijvestijn» مدیر فروش شرکت ون در هوون آنها چهار سال قبل هم یک نهالستان گوجه فرنگی به مساحت بیش از یازده هزار هکتار را در منطقه العین امارات متحده عربی تأسیس کردند که اولین گلخانه مدرن در مقیاس بزرگ در این منطقه بود.

او در ادامه افزود:

«کشت سبزیجات در منطقه خلیج فارس کار ساده‌ای نیست و شرایط رشد آنها متفاوت از مناقط شمال غربی اروپا است. آب و هوای گرم و گاه شرجی و مرطوب به همراه مسائلی همچون کمبود آب باعث شده است که کشاورزی در این منطقه به چالشی بزرگ تبدیل شود. بااین حساب منطقه خلیج فارس می‌تواند فرصت خوبی برای تولیدکنندگان فناوری گلخانه‌ای فراهم کند تا به ارائه دستاوردها و محصولات خود بپردازند»

تیم شرکت «Van Der Hoeven» خاطرنشان کرد که آنها می‌توانند برای تأمین همان میزان آب مورد نیاز هم از نمک‌زدایی آب دریا استفاده کنند. استراتژی که به گفته برنامه‌ریزان پروژه نئوم قرار است تأمین‌کننده آب آشامیدنی این شهر باشد. 

سرهم کردن گلخانه- 724press.com

مدیر برنامه ریزی شهر نئوم در مصاحبه‌ای اشاره کرد استخراج آب آشامیدنی از دریا معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ چون این فرآیند به معنای ریختن نمک بیشتر به آب دریا است و این مسئله شوری آب را تغییر داده و به نوبه‌ی خود اکوسیستم دریا را تغییر می‌دهد. بااین‌حال او ادعا کرد که آنها قرار است از یک روش خاص استفاده خواهند کرد که نمک باقیمانده از فرآیند استخراج به دریا ریخته نشده  در عوض جایی نگهداری می‌شود تا برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

درپایان به نظر شما آیا جای چنین سیستمی در کشاورزی ایران خالی نیست؟ از آنجایی که ما هم با معضل کمبود آب و خالی شدن حوزه‌ها از آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم، آیا وقت آن نرسیده است که سیستم کشاورزی مدرن را جایگزین روش‌های سنتی کنیم که میزان هدر رفتن آب در آنها بسیار بالا است؟ نظر شما در این زمینه چیست؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات شما عزیزان باشیم، حتما آنها را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید. سپاس