قارچ یکی از  خوردنی‌های لذیذی است که حضور می‌تواند هر بشقاب غذا را به تجربه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل کند. درواقع وقتی صحبت از قارچ می‌شود، بسیاری از ما به استفاده آن در فرهنگ آشپزی فکر می‌کنیم. اما باید بدانید می‌توان از قارچ برای حل برخی از مشکلات مهم زندگی بشر امروزی هم استفاده کرد. دراین مرور با ما همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Inhabitat، از قارچ به جز تهیه انواع خوراک‌های خوشمزه می‌تواندر تهیه کود، مصالح ساختمانی و حتی تجزیه پلاستیک استفاده کرد. قارچ اغلب گزینه پایدارتری برای رفع مشکلات است، چون پرورش آن نیازمند تلاش و امکانات زیادی نیست. از طرف دیگر فرآیند پرورش قارچ هم ضایعات زیادی تولید نمی‌کند. برای پرورش قارچ می‌توان از کمپوست استفاده کرد و از نتیجه آن شگفت‌زده شد.

قارچ خوراکی دکمه ای- 724press.com

کشاورزان می‌توانند با صرف هزینه کمتر و از قطعه زمینی نه چندان بزرگ، میلیون‌ها قارچ راپرورش دهند و تازه از کودهای گیاهی یا حتی حیوانی برای تهیه قارچ استفاده کنند. پرورش قارچ همچنین به آب چندانی احتیاج ندارد و لازم نیست انرژی زیادی را هم صرف آن کرد. تازه در انتهای مسیر و پس از برداشت قارچ، می‌توان از خاک استفاده شده در پرورش محصولات دیگر استفاده کرده و با اضافه کردن آن مثلا به گلدان‌ها، در چرخه‌ای کم ضایعات و طولانی مدت از نو آن را بازیافت کرد.

درمجموع پرورش قارچ امتیازهای بسیاری دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، امتیازهایی که در ادامه به مرور برخی از آنها خواهیم پرداخت.

تهیه کود و تجزیه پلاستیک

سالن مخصوص پرورش قارچ- 724press.com

قارچ‌ برای رشد و نمو از مواد آلی تغذیه می‌کند که این خبر خوبی برای ما است. از آنجایی که قارچ فرآیند تجزیه را پیش می‌برد، پس شاید راه حلی مناسب برای رفع معضل انباشت پلاستیک در جهان باشد.

در سال ۲۰۱۱، دانشجویان دانشگاه ییل متوجه شدند برخی از گونه‌های قارچ می‌توانند بدون حضور نور یا اکسیژن روی برخی از انواع پلاستیک رشد و نمو کرده و ظرف چند ماه آن را به صورت کامل تجزیه کنند. قارچ‌ها همچنین به دلیل همین خاصیت، به‌عنوان کود طبیعی هم شناخته می‌شوند. ویژگی که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. به این ترتیب می‌توان از قارچ به جای انواع کودهای مصنوعی و مضر استفاده کرد که در مسیر عملکردی خود انواع باکتری‌های مفید را هم از بین می‌برند.

به همین خاطر است که به موازات افزایش تقاضا برای تولید مواد غذایی، شاهد استفاده گسترده‌تر از قارچ به‌عنوان کود تقویت کننده هستیم.

قهوه و پودر پروتئین تهیه شده از قارچ

انواع مختلف قارچ- 724press.com

شاید تصور استفاده از قارچ در تهیه قهوه و پودر پروتئین کمی دور از ذهن به نظر برسد، بااین‌حال بهتر است بدانید این دو ماده در حال تسخیر بازار مواد غذایی سالم هستند.

مطلب مرتبط: آیا مصرف نوشیدنی‌ های کافئین دار حاوی قارچ مفید است یا خیر؟

قهوه تهیه شده از قارچ چندین مزیت دارد. در ابتدا تغییرات اقلیمی تولید قهوه را در معرض تهدید قرار داده است، درنتیجه وجود یک جایگزین برای قهوه ایده بدی نیست. از طرف دیگر قهوه تهیه شده از قارچ جایگزینی مناسب برای کافئین موجود در قهوه معمولی است. استفاده از این نوع قهوه با اعتیاد به کافئین مبارزه کرده و همچنین استرس و بروز التهاب در بدن را کاهش می‌دهد. پودر پروتئین تهیه شده از قار هم فوایدی مشابه داشته و جایگزینی عالی برای مواد گوشتی است. این پودر خواص خوبی برای بهبود سلامت عمومی بدن دارد.

استفاده در ساختمان سازی و صنایع بسته‌بندی

غرفه پوشش داده شده با قارچ در هلند- 724press.com

با افزایش جمعیت و همینطور رشد خریدهای آنلاین، اهمیت قارچ یک بار دیگر نمایان  شد. واضح است که رشد جمعیت نیاز به ساختمان سازی را افزایش می‌دهد و افزایش سفارش‌های آنلاین هم نیاز به تهیه وسایل بسته‌بندی را بالا می‌برد. اما این اخبار لزوما چیز بدی نیست اگر بدانیم باید از چه ماده‌ای برای رفع این نیازها استفاده کنیم.

بد نیست بدانید در هلند در ساخت غرفه‌ای به نام «Growing Pavilion»، ریشه‌های کنف و میسلیوم قارچ جایگزین نوعی بلوک بتنی به نام «CO2-sucking concret » شده‌اند. از طرف دیگر در این محیط رشد قارچ باعث تصفیه هوا شده و در کنار آن هم عایق مناسبی است و هم خاصیت ضد حریق دارد. در ساخت این غرفه از بیوتکنولوژی استفاده شده است تا مشخص شود که می‌توان به کمک طبیعت به سمت اقدامات بیشتری سازگار با محیط زیست قدم برداشت

اما از طرف دیگر حمل و نقل محصولات مختلف به گوشه و کنار جهان نیازمند لوازم بسته‌بندی مناسب است و جالب است بدانید برخی از شرکت‌ها از قارچ برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. مثلا به‌عنوان یک جایگزین استایروفوم (Styrofoam)، این ماده جدید همان قابلیت لازم برای حفظ محصولات در مسیر حمل و نقل را دارد و در کنار آن در مدت زمان کمتری تجزیه می‌شود.

استفاده از قارچ در محصولات مراقبت پوستی

قارچ زیبا رشد کرده روی بستری از چمن- 724press.com

علت اینکه بسیاری از مردم از قارچ در برنامه غذایی روزانه خود استفاده می‌کنند، خواص آن است. همان خواصی که باعث شده است شاهد استفاده از این ماده مغذی در تهیه انواع محصولات مراقبتی پوست باشیم.

به گزارش ۷۲۴پرس، قارچ دارای خواص متعددی است که از آن جمله می‌توان به خواص ضد التهابی، کاهش دهنده استرس و همینطور خاصیت متعادل کننده هورمون آن اشاره کرد. در طول سال‌ها مطالعات متعددی روی این ماده انجام شود تا مشخص شود کدام نوع از قارچ خاصیت بیشتری برای مراقبت و بهبوبد بافت پوست انسان دارد. همچنین برای اینکه فرمول درست استفاده از آن هم مشخص شود که بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

 بسته به نوع قارچ استفاده شده، محصولات می‌توانند شامل مواردی همچون ماسک صورت، پاک کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و انواع مرطوب‌کننده باشند.

چرم تهیه شده از قارچ

قارچ در کنار ژاکت و دستکش چرم- 724press.com

به نظر می‌رسد میسلیوم کاربردهای زیادی دارد که استفاده از آن در صنعت مد و زیبایی یکی از آنها است. به‌عنوان نمونه می‌توانیم به چرم تهیه شده از قارچ اشاره کنیم، بله، شاید عجیب باشد اما برخی از تولید کنندگان به دنبال جایگزین کردن این نوع چرم به جای انواع چرم‌های حیوانی دیگر هستند.

چرم تهیه شده از پوست گاو سال‌ها است که مورد استفاده است، هرچند استفاده از آن با مشکلات متعددی همراه است. گاوداری‌ها تأثیرات زیست محیطی گسترده‌ای دارند؛ همچنین برای تهیه چرم حیوانات اصول اخلاقی سفت و سختی وجود دارد و این فرآیند دهه‌ها است که زیر ذره‌بین است. اما در سوی دیگر ما چرم تهیه شده از قارچ را داریم که بخشی از صنعت پررونق محصولان چرم مصنوعی است. چرمی که برای تهیه کردن آن، نیازی به آزار و اذیت حیوانات نیست.

قارچ صورتی رنگ زیبا- 724press.com

شرکت «MycoWorks» بسیاری از فناوری‌های مرتبط با تهیه چرم قارچ را به جهان معرفی کرده و این اختراع را به نام خود ثبت کرد. بااین‌حال شرکت‌های دیگری هم در این صنعت حضور دارند و بازار رقابت داغ است. دراین بین استلا مک کارتنی و برندهای مطرحی همچون آدیداس از این فناوری برای کاهش اثرات محیط زیستی صنعت مد بهره می‌برند.

مطلب مرتبط:  آیا انواع قارچ و گیاهان دارویی راهی برای درمان بیماری کرونا هستند؟

به‌این ترتیب می‌بینیم که حضور قارچ در زندگی بشر، گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. گونه‌ای که نه تنها میز غذای ما را رنگین می‌کند، بلکه‌ تبدیل به راه‌حلی بی‌دردسر و کم هزینه برای مشکلات مهمی شده است که آینده حیات انسان روی این کره را تهدید می‌کنند.

درپایان نظر شما در مورد قارچ چیست؟ آیا با کابردهای اشاره شده در این مطلب آشنایی داشتید؟ به نظر شما آیا قارچ می‌تواند تضمین کننده حیات بشر روی زمین باشد؟ فراموش نکنید نظرات سازنده خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید، سپاس