مغز انسان دنیایی از شگفتی است و تازه اینطور که از قرائن مشخص است، ما هنوز حتی از نیمی از توانایی و قدرت مغز خود استفاده نمی‌کنیم. درنتیجه شاید بتوان به جرأت  اعلام کرد که دانش بشر در مورد حقایق مربوط به مغز بسیار اندک است و هنوز راه درازی برای شناخت این اندام شگفت‌انگیز و منحصربفرد در پیش داریم. دراین مجال با ما همراه شوید تا شما را با چند حقیقت جالب در مورد مغز انسان آشنا کنیم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Legacybox، مغز انسان که مهم‌ترین اندام بدن انسان است، از موادی همچون چربی و پروتئین‌ تشکیل شده است. ظاهر مغز شاید چندان خاص نباشد، اما باور کنید مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین و اسرارآمیزترین اندام‌های بدن انسان است که حضورش برای نمایش مفاهیمی همچون هنر ارزشمند بوده و به شخصیت و خصوصیات اخلاقی ما جان می‌بخشد.

دانشمندان در حال بررسی مغز انسان- 724press.com

با  بیش از ۸۶ میلیارد نورون، مغز انسان یکی از بزرگ‌ترین فضاهای ذخیره‌سازی اطلاعاتی است که تاکنون شناخته شده‌اند و این هم یکی دیگر از جلوه‌های شگفت‌انگیز مغز ما است. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا شما را با برخی حقایق جالب در مورد مغز انسان آشنا کنیم که شاید بیش از این هرگز چیزی  در مورد آنها نشنیده باشید.

مغز انسان قدرت ذخیره دو و نیم میلیون گیگابایت  اطلاعات را دارد

به گفته پل ریبر، استاد روانشناسی دانشگاه نورث وسترن، مغز انسان می‌توان حدود  ۲/۵  میلیون گیگابایت اطلاعات را ذخیره کند. این رقم معادل  حجم سیصد سال سریال‌های تلویزیونی است!

بازه توجه انسان حتی از ماهی قرمز هم کمتر است

تصویر کلی مغز انسان- 724press.com

شاید شما هم این مسئله را شنیده باشید که حافظه ماهی قرمز بسیار کم است، اما بهتر است بدانید تحقیقات نشان از آن دارند که در طول ده سال گذشته میانگین مدت زمان توجه ما هم به صورت متوسط ۱۲دقیقه کاهش پیدا کرده است که یعنی ما اکنون حتی دامنه توجهی کمتر از ماهی قرمز داریم.

مطالعات انجام شده حتی نشان از آن دارند که اگر ما همزمان به مطالب و اطلاعات چند دستگاه مختلف توجه کنیم این کاهش چشمگیرتر هم می‌شود. یعنی اگر درحال تماشای تلویزیون هستید و همزمان گشتی هم در شبکه‌های اجتماعی بزنید، میزان توجه شما کمتر هم می‌شود.

وزن متوسط مغز یک انسان

به صورت متوسط وزن مغز یک انسان بزرگسال بیش از یک کیلو و  ۳۰۰ گرم است 

خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت ما به صورت همزمان ذخیره می‌شوند

برش مغز انسان- 724press.com

این هم یکی دیگر از نکات جالب در مورد شگفتی مغز انسان است. دانشمندان علوم اعصاب از مدت‌ها قبل متوجه شده بودند که خاطرات مربوط به حافظه کوتاه مدت ما در قسمت کوچکی از مغز با نام هیپوکامپ ذخیره می‌شود. اما مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داد که همزمان با ذخیره شدن این خاطرات در هیپوکامپ، آن‌ها در بخش دیگری از مغز هم ذخیره می‌شوند تا بعدا و حین یادآوری خاطرات بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرند.

مصرف ویتامین B1 می‌تواند به بهبود حافظه کوتاه و بلند مدت کمک کند

حضور ویتامین B1 برای ساخت ماده شیمیایی مغز به نام استیل کولین ضروری است که در زمینه تمرکز و همینطور ذخیره خاطرات مورد نیاز است. به گزارش ۷۲۴پرس، یک مطالعه در کشور استرالیا نشان از بهبودی حافظه کوتاه و بلند مدت کسانی داشت  که به مدت دو سال از مکمل‌های ویتامین B1 و اسید فولیک استفاده کرده بودند.

دسترسی آسان به اطلاعات باعث می‌شود به خاطر سپردن آن‌ها برای ما دشوارتر شود

حتما این مثل را شنیده‌اید که نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود؛ خب ظاهرا این مسئله در مورد مغز ما صادق است. درواقع مشخص شده است هرچقدر ما برای جمع‌آوری اطلاعات زحمت بیشتری بکشیم، یادآوری آنها برای‌مان ساده‌تر می‌شود. در مقابل زمانی که ما اطلاعات را از منبعی سریع و آسان همچون اینترنت می‌گیرم، به خاطر سپردن آن‌ها برای‌مان سخت‌تر می‌شود.

شروع شکل گیری خاطرات به دوران قبل از تولد و زمان حضور در رحم مادر برمی‌گردد

نیمکره های مغز- 724press.com

این مسئله دیگر نکته جالب در مورد مغز انسان است، اینکه اولین خاطرات ما نه به دوران کودکی یا حتی نوزادی، که به دوران جنینی ما برمی‌گردد. البته این حقیقت چندان عجیبی نیست؛ چون این زمانی حیاتی برای رشد مغز است. به نظر می‌رسد روند شکل گیری و به خاطر سپردن اولین خاطرات می‌تواند در اوایل ماه چهارم بارداری شروع شود.

۲۰ درصد از کل اکسیژن و انرژی بدن به فعالیت مغز اختصاص دارد

مغز انسان ۲۰% از کل اکسیژن و انرژی بدن را مصرف می‌کند. اکسیژن از طریق رگ‌های خونی به مغز می‌رسد؛ چون سلول‌های عصبی مغز برای فعالیت نیازمند مصرف انرژی زیادی هستند. بدون حضر اکسیژن و دریافت انرژی کافی، بافت سیستم عصبی مرکزی دچار مشکل شده و از این طریق شاهد بروز اختلالاتی در عملکرد مغز  خواهیم بود و حتی فرد ممکن است از اختلالات عصبی رنج ببرد.

%۷۳ درصد بافت مغز انسان از آب تشکیل شده است

کمابیش همه ما می‌دانیم که بخش قابل توجهی از وزن بدن ما را آب تشکیل داده است، اما بهتر است بدانید بافت مغز به تنهایی از ۷۳% آب تشکیل شده است. به‌همین خاطر است که کم آبی خیلی زود اثرات خود را روی عملکرد مغزی شما نشان می‌دهد. به‌این معنی که تنها کاهش دو درصد از آب بدن می‌تواند باعث کاهش توجه، تمرکز و حافظه شما شود.

تعریق می‌تواند به صورت موقت حجم مغز را کاهش دهد

ساختار مغز انسان- 724press.com

از آنجایی که هرگونه کم آبی بدن، روی مغز تأثیر می‌گذارد، طبیعی است که تعرق که با از دست رفتن آب بدن همراه است هم نتیجه مشابهی داشته باشد. درواقع یک ساعت و نیم عرق ریختن به این معنا است که حجم مغز شما به صورت موقت کوچک شود، به نظر می‌رسد میزان کوچک شدن مغز در این فرآیند معادل کوچک شدن مغز به ازای یک سال افزایش سن است. پس مراقب باشید که حتما بعد از تعرق، آب کافی را به بدن خود رسانده و از پیری مغز خود جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط:  چرا باید مغز خود را از سر و صدا نجات دهیم؟

وقفه تنفسی به مدت پنج دقیقه می‌تواند باعث آسیب مغزی شود

کافی است به مدت پنج دقیقه اکسیژن به بدن فرد نرسد تا فرآیند مرگ سلول‌های مغزی آغاز شود؛ امری که می‌تواند صدماتی جبران‌ناپذیر به مغز زده  و باعث آسیب این عضو حیاتی شود

مغز و توان تولید جریان الکتریسیته 

مغز قادر است بین دوازده تا ۲۵ وات الکتریسیته تولید کند؛ میزانی که برای روشن کردن یک لامپ کم مصرف کافی است!

انتقال پیام‌های عصبی در نورون‌ها تا ۱۵۰ مایل در ساعت سرعت دارد!

حرکت جریانهای الکتریکی در مغز- 724press.com

سرعت انتقال پیام‌های عصبی به وسیله سلول‌های عصبی یا همان نورون‌ها بسیار بالا و درحدود  ۱۵۰ مایل در ساعت است. البته این سرعت در انواع مختلف نورون متفاوت است. برای مثل سیگنال‌های عصبی مربوط به درد بسیار کندتر از دیگر سیگنال‌ها منتقل می‌شوند.

هر فرد به صورت متوسط روزانه به ۵۰ الی  ۷۰ هزار چیز مختلف فکر می‌کند

این حقیقت هم جالب و هم ترسناک است؛ به خصوص اگر به این نکته توجه کنید که  بخش قابل توجهی از این افکار که ذهن ما را به خود مشغول می‌کنند، افکار منفی هستند. کیست که نداند افکار منفی می‌توانند چه تأثیرات مخربی روی ذهن و روان ما داشته باشند، پس حتما در طول روز به ذهن خود توجه کرده و آن را از افکار منفی پاک کنید.

در هر ثانیه بیش از یک میلیون واکنش شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد

شمای مغز انسان- 724press.com

وقتی نزدیک به صد میلیارد سلول مغزی داریم، طبیعی است که شاهد این میزان واکنش شیمیایی در مغز باشیم، امری که باعث می‌شود مغز حتی شگفت‌انگیزتر از قبل به نظر برسد

افراد تحت‌تأثیر نوشیدنی‌های مضر، توان شکل دادن خاطرات را ندارند

درهنگام مستی، معمولا مغز فرد قادر به ایجاد و شکل دادن خاطره نیست. درنتیجه وقتی در فیلم‌ها می‌شنویم که فرد از فراموشی اتفاقات شب قبل صحبت می‌کند، به این معنی نیست که اتفاقات شب قبل را از خاطر برده است. بلکه بیشتر به این معنی است که اصولا خاطره‌ای در ذهنش شکل نگرفته است که بتواند آن را به خاطر بیاورد.

تمرین‌های یادآوری می‌تواند به بهبود علائم اختلال استرسی پس از حادثه یا   PTSD کمک کند

روش‌های درمانی و روان‌شناختی متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای کمک به افرادی که از اختلال  یا استرس پس از حادثه رنج می‌برند بهره برد. این تمرین‌ها به فرد کمک می‌کند با آسودگی خاطر بیشتری با تجربه‌های سخت و آسیب زننده مواجه شده و با آن‌ها کنار بیاید.

مطلب مرتبط:  ۱۰ ترفند برای بالا بردن IQ، تمرکز و خلاقیت مغز

شباهت پنیر توفو و بافت مغزی

شاید کمی عجیب باشد، اما بافت مغز از جهاتی شبیه توفو است. البته این چیز عجیبی نیست، چون بخش قابل توجهی از مغز از ماده سفید، خاکستری و آب تشکیل شده است.

ارتباط احساسات و تغییر شیمیایی مغز

رابطه بین مغز و قلب- 724press.com

احساسات و عواطف به شدت مغز ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این فعل و انفعالات و واکنش‌های شیمایی ناشی از احساسات را می‌توان به شکل فیزیکی در اسکن مغز و همینطور در مطالعه قشر خاکستری مشاهده کرد.

کند شدن سرعت شناختی مغز از ۲۴ سالگی آغاز می‌شود

خب، این خبری است که بسیاری از ما انتظار شنیدنش را نداریم. اما تحقیقات نشان از آن دارند که سرعت شناختی مغز انسان از ۲۴ سالگی  شروع به کاهش می‌کند.

%۹۵ از تصمیمات ما به صورت ناخودآگاه گرفته می‌شوند

همه می‌دانیم که بهتر است قبل از هر تصمیم یا کاری، از زوایای گوناگون به آن توجه کرده و در مورد آن فکر کنیم. اما جالب است بدانید در واقع ما ۹۵% از تصمیم‌های خود را نه به این صورت، که از طریق ضمیر ناخودآگاه می‌گیریم. این به بدان معنا است که  اکثریت قریب به اتفاق اعمال و رفتار ما به دلیل فعالیت مغزی است که فراتر از دانش و آگاهی ما  است.

یادگیری چیزهای جدید باعث افزایش ماده خاکستری مغز می‌شود

مغز انسان درون ماکت سر انسان- 724press.com

یادتان هست هرکول پوآرو،  کارآگاه معروف خلق شده به وسیله آگاتا کریستی همیشه به قدرت سلول‌های خاکستری مغز خود می‌بالید؟ خب، اکنون مشخص شده است یادگیری هر چیز جدیدی می‌تواند به افزایش ماده خاکستری مغزی کمک کند. درواقع وقتی ما به یادگیری چیزهای جدید می‌پردازیم، مغز ما ارتباطاتی جدیدی بین نورون‌ها ایجاد کرده و از این طریق قشر خاکستری مغز را گسترش می‌دهد.

خب، درپایان نظر شما در مورد این حقایق جالب چیست؟ آیا شما با این نکات آشنایی داشتید؟ به نظر شما کدام حقیقت بیش از بقیه شگفت‌انگیز است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.