یک صفحه نمایش تار یا مبهم می‌تواند استفاده از ویندوز 11 و برنامه های شما را به تجربه‌ای افتضاح تبدیل کند. خوشبختانه، چند راه حل وجود دارد که می‌توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید؛ از تغییر تنظیمات گرفته تا به روز رسانی درایورها 

تنظیمات وضوح و مقیاس‌بندی را تغییر دهید

تنظیمات مقیاس‌بندی (scaling) و وضوح (resolution) در ویندوز دو چیز متفاوت است و تنظیم صحیح هر دو می‌تواند مشکلات کیفیت را برطرف کند؛ مانند صفحه‌نمایش تار.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Howtogeek، یک صفحه‌نمایش با وضوح پایین را می‌توان به عنوان «تار» توصیف کرد، زیرا وضوح پایین‌تر منجر به پیکسل‌های قابل مشاهده و بزرگتر می‌شود. همچنین تنظیمات مقیاس‌بندی به ویندوز این امکان را می‌دهد که UI را بسته به تراکم پیکسلی بیشتر یا کمتر کند تا عناصر UI در مانیتوری با تراکم پیکسل بالا، خیلی کوچک ظاهر نشوند.

مطلب مرتبط: آموزش اتصال چندین مانیتور در ویندوز ۱۱

هر دو مورد را می‌توان در تنظیمات > سیستم > نمایشگر (Settings > System > Display) تنظیم کرد. ابتدا وضوح صفحه‌نمایش خود را برای افزایش تراکم پیکسل افزایش دهید. معمولا ویندوز یک تنظیم «توصیه شده» (recommended) برای صفحه نمایش شما خواهد داشت. سپس می‌توانید مقیاس را به طور مستقل روی هر یک از نمایشگرهای متصل خود تنظیم کنید.

تنظیمات وضوح و مقیاس‌بندی ویدوز11

ClearType را برای متن تار فعال کنید

اگر متن در ویندوز 11 تار یا پیکسلی به نظر می‌رسد یا سخت خوانده می‌شود، درست کردن تنظیمات فونت برای اطمینان از فعال بودن ClearType می‌تواند کمک‌کننده باشد. این باید به‌طور پیش‌فرض فعال باشد، اما اگر متون شما مشکل دارند، این قسمت را بررسی کنید.

به تنظیمات > شخصی سازی > فونت ها (Settings > Personalization > Fonts) بروید و روی دکمه کشویی Related Settings کلیک کنید. در منوی ظاهر شده، روی گزینه Adjust ClearType text کلیک کنید. سپس مطمئن شوید که “Enable ClearType” در پنجره ظاهر شده فعال شده باشد.

فعالسازی ClearType در ویندوز 11

Next را بزنید و از طریق تنظیم‌کننده متنِ ClearType مطمئن شوید که صفحه‌نمایش شما برای بهترین نتایج تنظیم شده است. شما باید نمونه‌های متنی را انتخاب کنید که به نظر شما بهترین است تا نحوه نمایش فونت‌های ویندوز را روی صفحه‌نمایش خود تنظیم کنید.

برنامه هایتان تار است؟ تنظیمات گرافیکی با کارایی بالا را فعال کنید

اگر صفحه‌نمایش شما در یک برنامه خاص تار به نظر می‌رسد، می‌توانید سعی کنید ویندوز را مجبور کنید همیشه از تنظیمات عملکرد بالا استفاده کند. برای انجام این کار، به تنظیمات > سیستم > نمایش> گرافیک (Settings > System > Display > Graphics) بروید و یک برنامه را انتخاب کنید. می‌توانید از لیست برنامه‌های از پیش پر شده انتخاب کنید یا Browse را بزنید و فایل EXE مورد نظر خود را پیدا کنید.

تنظیمات High performance صفحه نمایش در ویندوز 11

حالا گزینه Options را بزنید و در پنجره ظاهر شده گزینه High performance را انتخاب کنید. Save را بزنید و دوباره برنامه را راه‌اندازی کنید. این باید باعث شود که ویندوز همه قدرت خود را به سمت برنامه هدایت کند؛ حتی اگر از لپ‌تاپ متصل به باتری استفاده می‌کنید.

تنظیمات High performance صفحه نمایش در ویندوز 11

این کار در درجه اول بر عملکرد تأثیر می‌گذارد، اما ممکن است بر وضوح تصویر نیز تأثیر بگذارد. شما باید بتوانید تنظیمات گرافیکی مانند وضوح و سطح جزئیات را بدون نگرانی در مورد عملکرد ویندوز، افزایش دهید.

درایور گرافیک را به روز رسانی کنید

به‌روزرسانی درایورهای گرافیک برای برخورداری از آخرین نسخه‌ها ضروری است. درایورهای جدید می‌توانند مشکلاتی مانند عملکرد ضعیف، خرابی‌های مکرر، اشکالات و مشکلات رندر مانند تصاویر تار را برطرف کنند.

می توانید این کار را با استفاده از ابزاری که همراه کارت گرافیک شما ارائه می‌شود مانند NVIDIA GeForce Experience و ابزار Auto-Detect and Install AMD انجام دهید. اگر گرافیک Intel ARC یا Intel Extreme دارید، می توانید از Driver & Support Assistant اینتل استفاده کنید.

مطلب مرتبط:نحوه تغییر رزولوشن صفحه نمایش در ویندوز ۱۰

به‌روزرسانی‌های جدید درایورها می‌توانند عملکرد ویژگی‌هایی را که قبلاً استفاده می‌کنید، به ویژه راه‌حل‌های ارتقاء مقیاس مانند Deep Learning Super Sampling (DLSS) NVIDIA را بهبود بخشد. این امر به ویژه زمانی صادق بود که AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) از ارتقای فضایی به زمانی تغییر کرد و تصویری با کیفیت بهتر ارائه داد.

گاهی اوقات به روز رسانی درایور کارت گرافیک طبق برنامه پیش نمی‌رود و شما را در وضعیت بدتری نسبت به قبل از شروع قرار می‌دهد. نحوه بازیابی پس از به‌روزرسانی بد درایور GPU را بیاموزید. در نهایت، اگر صفحه‌نمایش شما به دلیل پوشیده شدن در کثیفی تار است، مطمئن شوید که با تمیز کردن صحیح آن از آسیب دیدن جلوگیری کنید

جمع‌بندی

اگر در شرایط معمولی دسکتاپ، صفحه نمایش تاری دارید، وضوح و تنظیمات مقیاس صفحه‌نمایش ویندوز خود را تغییر دهید. اگر متن‌ها تار به نظر می‌رسند، ClearType را فعال کنید یا با فعال کردن حالت گرافیکی «عملکرد بالا» در برنامه‌های آسیب‌دیده، مشکل را حل کنید. به روز رسانی درایور همچنین می تواند به رفع مشکلات بصری کمک کند.