محققان آمریکایی ارتباط بین عوامل خطر و اثرات آنها بر سلامتی را به لطف طبقه‌بندی‌های جدید بررسی کرده‌اند.

آیا یک غذا برای سلامتی خوب است یا مضر؟ تحقیقات در مورد این موضوع به قدری فراوان و گاهی متناقض است - به عنوان مثال در مورد گوشت قرمز - که دانشمندان سیستمی ابداع کرده‌اند که کار را بر اساس قابلیت اطمینان آنها رتبه‌بندی می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lefigaro، موسسه «سنجش و ارزیابی سلامت» آمریکا (LIHME)، که مرجعی معتبر در بررسی وضعیت سلامت است، مطالعاتی را در ۱۸۰ زمینه مختلف بررسی کرد تا مشخص کند هر عامل خطرآفرین تا چه اندازه بر سلامتی تاثیر دارد. به عنوان مثال، ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه دارای پنج امتیاز، در بالاترین سطح است و جای هیچ شک و تردیدی در به خطر انداختن سلامتی باقی نمی‌گذارد. دقیقا به مانند رابطه‌ای که بین فشار خون بالا و بیماری قلبی وجود دارد.

در مقابل، بر اساس این فراتحلیل که اخیرا در نشریه Nature Medicine منتشر شد، تقریباً دو سوم از روابط فرضی بین یک عامل خطر و تاثیر آن بر سلامتی آن تنها یک یا دو امتیاز را به دست آوردند؛ به عبارت دیگر اعتبار علمی آنها حداقل قابل تردید است.

فقط یک امتیاز برای گوشت قرمز

گوشت قرمز-724press.com

علاقه‌مندان به مقادیر زیاد گوشت قرمز مطمئن باشند که مطالعاتی که ادعا می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ایست قلبی قرار دارند، فقط دارای یک امتیاز بوده و این یعنی کمترین میزان ارتباط گوشت قرمز با آثار بیماری! و همچنین کسانی که این نوع رژیم غذایی و سرطان روده بزرگ یا سینه یا حتی بیماری های ایسکمیک (فقدان اکسیژن رسانی به اندام به دلیل تامین خون ناکافی) یا دیابت را به یکدیگر ربط می‌دهند، باید بدانند که این رژیم گوشت قرمز به سختی دو امتیاز را می‌گیرد.

کریستوفر موری، مدیر موسسه سنجش و سلامت و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، گفت که از رابطه بین خطر گوشت قرمز و پیامدهای آن شگفت‌زده شده است. او همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد که:

در واقع، انگیزه کار این موسسه این بود که همگی بروزترین مطالعات را تنها در مورد یک موضوع دنبال بکنند؛ اگرچه گاهی اوقات نتایج تحقیقات به افراط و تفریط کشیده می‌شد.

ارتباط بین سبزیجات و بیماری

کریستوفر موری توضیح می‌دهد که برای تخصیص دادن امتیاز، موسسه، مطالعات روی یک موضوع مشخص را بررسی می‌کند و قبل از اینکه رابطه بین عوامل خطرآفرین و نوع بیماری را بررسی کند از صحت روش بررسی مطمئن می‌شود.

به عنوان نمونه دانشمندان بر اساس ۵۰ نمونه تحقیقاتی شامل ۴.۶ میلیون شرکت‌کننده از ۳۴ کشور، به دنبال یافتن ارتباط بین مصرف سبزیجات و انواع بیماری بودند. جفری استناوی، اپیدمیولوژیست (همه‌گیر شناس) موسسه، می‌گوید:

مصرف یک تا چهار نوع سبزی در روز، خطر حمله قلبی ایسکمیک را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد و تحقیقاتی که بین مصرف سبزی و دیابت نوع ۲ ارتباط برقرار می‌کند، تنها یک امتیاز می‌گیرد و این یعنی کمترین میزان ریسک خطر!

نتیجه‌گیری های بسیار ساده تیم تحقیقاتی

انواع گوشت قرمز-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، کارشناسان نتایج این تحقیقات را بسیار جالب یافتند و در مقابل درباره خطر ساده‌سازی بیش از حد آنها، هشدار دادند. کوین مک‌کنوی، کارشناس آمار دانشگاه آزاد انگلستان هشدار می‌دهد که وقتی مطالعات پیچیده به این نوع امتیاز بندی خلاصه می‌شود، بسیاری از عوامل از قلم می‌افتند.

متخصص تغذیه دانشگاه آستون انگلستان، همچنین خاطرنشان می‌کند که نتایج بدست آمده درباره گوشت قرمز خیلی غافل‌گیرکننده نیست؛ زیرا آنها تنها روی گوشت‌های قرمز «فرآوری نشده» متمرکز هستند؛ و نه محصولاتی مانند ژامبون یا سوسیس که دارای خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها هستند.

موسسه سنجش و ارزیابی سلامت قصد دارد با مطالعات بیشتر اطلاعات خود را بروز نگه دارد؛ و همچنین بزودی اطلاعاتی درباره ارتباط سلامتی با سیگار و الکل منتشر خواهد کرد.