اگر بعد از ابتلا به کووید ۱۹  درگیر عوارض ناشی از کرونا خصوصا دچار سردردهای زیاد و شدید شده‌اید، نگران نباشید؛ چرا که تنها نیستید.  با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نکاتی را پیرامون سردردهای بعد از کرونا  مرور کنیم.

اگر در چند ماه اخیر به مبتلا به کووید شده‌اید، شاید همچنان با عوارض آن  دست و پنجه نرم کنید، در بعضی اشخاص، درگیری با کووید می‌تواند شامل بخش زیادی از مشکلات تنفسی، عصبی، گوارشی و اسکلتی عضلانی باشد که می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد. یکی از علائم شایع که پس از ابتلا به کووید گزارش شده، سردرد است.

جوی میترا (متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان متدیست هیوستون)، می‌گوید:

سردرد ناشی از کووید می تواند اشکال مختلفی داشته باشد از جمله سردردهای خفیف و تا سردرد های حاد .میزان دوام آنها نیز از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

تشدید سردرد بعد از کووید

اگر قبلا مبتلا به سردرد بودید،  به احتمال زیاد کووید۱۹ آن را بدتر ‌می‌کند. میترا می‌گوید:

افرادی که از قبل میگرن دارند یا از میزان زیادی استرس در زندگی روزمره خود رنج می‌برند، بعد از ابتلا به کووید، سردردهای آنها شدت یافته و حتی تا شش ماه بعد از منفی بودن تست نیز ادامه‌دار بوده است. افرادی که مشکلات سلامتی مزمن مانند فشار خون بالا دارند نیز مستعد ابتلا به سردرد بعد از کووید هستند.

مدیریت سردرد بعد از کووید

همانطور که میترا توصیه می‌کند، اگر پس از ابتلا به کرونا با سردرد دست و پنجه نرم می‌کنید، روش‌های مدیریت کلی آن شامل رژیم غذایی سالم، خواب کافی، هیدراته ماندن(مصرف کافی مایعات) و دوری از استرس برای کمک به کاهش کمی و کیفی سردرد شما می‌شود. اگر چه سردردهای حاد باید با دارو درمان شوند و می‌بایست جانب  احتیاط را در مورد آن‌ها رعایت کرد؛ زیرا استفاده بیش از حد از دارو میتواند باعث برگشت دوباره سردرد شود.

مطلب مرتبط: آیا سردرد می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری کرونا باشد؟

به طور کلی توصیه می‌شود که داروی سردرد را بیش از دو بار در هفته مصرف نکنید. اگر سردردهای شما بیشتر از آن است، لازم است  به پزشک مراجعه کنید تا راهی مؤثر و طولانی مدت برای مدیریت درد توصیه کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر سردردهای شما حاد یا مکرر هستند، در این موارد است که باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین اگر شرایط دیگری دارید که ممکن است آنها را بدتر کند، مانند فشار خون بالا، استرس، بی خوابی، یا اگر علائم سندرم مغز مه‌آلود را تجربه می‌کنید، باید در مورد سردرد خود به پزشک مراجعه کنید. همانطور که جوی میترا توصیه می‌کند،  تا حد امکان در مورد میزان تکرار، مدت زمان و محل سردرد خود حساس باشید؛ زیرا به پزشک کمک می‌کند ارزیابی مناسبی نسبت به سردرد و دلایل و شیوه درمان آن داشته باشد.