امروزه داروهای آلزایمر چندان مؤثر نیستند و  به نظر می‌رسد بزودی جای  خود را به روش های درمانی نوین‌تری خواهند داد؛ به لطف این روش‌های درمانی جدید که  البته هنوز از نظر علمی تایید نشده‌اند، بیماران شاهد کاهش برخی علائم بیماری آلزایمر  هستند و بیماری با سرعت کمتری پیشروی می‌کند.برای آشنایی با روش‌های جدید درمان آلزایمر با ۷۲۴پرس همراه باشید.

حیوان درمانی

پیرمرد و سگ - 724press.com

در اکثر مراکز نگهداری از سالمندان از روش نگهداری از حیوانات در کنار روش‌های مرسوم استفاده می‌شود. همچنین برنامه‌ای منسجم به نام «درمان به کمک حیوانات» وجود دارد که از بازی‌های سرگرم‌کننده توسط حیواناتی نظیر  سگ‌ها، پرندگان، خرگوش‌ها، لاک‌پشت‌ها و بسیاری دیگر (بسته به درمانگر و ساختار مراقبت)  تشکیل شده است.

این درمان از نظر علمی تایید نشده است، اما پرستاران سالمندان متوجه مزایای این راهکار در بیماران شده‌اند. در نتیجه استفاده از این روش درمانی، سالمند این فرصت را دارد که از حیواناتی که اغلب مضطرب هستند، مراقبت کرده،  حیوان را آرام کند و به او احساس امنیت دهد. او همچنین به کمک این روش، حواس، احساسات، خاطرات و ارتباطات خود را تحریک می‌کند.

مطلب مرتبط: انواع دمانس یا زوال عقل را بشناسید

رایحه درمانی

رایحه درمانی - 724press.com

استفاده از اسانس ها حافظه بویایی را بر می‌انگیزد و به بیمار آرامش می‌دهد. بوها ارتباطات عصبی را تقویت می‌کنند که به بیمار اجازه می‌دهد خاطرات دور را پیدا کند و شناختش را قوت بخشد.

هنر درمانی

نقاشی کشیدن افراد مسن - 724press.com

هنر درمانی می‌تواند به بیمار اجازه دهد تا حالات افسردگی، اضطراب،  نیاز به توجه، اجتماعی شدن، ارتباطات و همینطور وضعیت روانی خود را بهبود ببخشد. برای خلق یک اثر، بیمار رنگ، ابزار و پایه بوم را به سلیقه خود انتخاب می‌کند که این انتخاب‌های کوچک باعث افزایش مهارت شناختی و عزت نفس می‌شود.

از طریق این کارگاه بیمار می‌تواند به یک کنش‌گر فعال تبدیل شود و نه یک شخص منفعل که تنها نظاره‌گر در اطرافش هست و بدینوسیله هویت خود را بازیابی می‌کند.

موسیقی درمانی

هدفون - 724press.com

موسیقی آرامش می‌بخشد؛  ولی این تنها مزیتش نیست. موسیقی می‌تواند خاطرات قدیمی را کم و بیش زنده کند. به گزارش ۷۲۴پرس و بر اساس مطالعه‌ای در مجله بیماری آلزایمر (http://www.j-alz.com) موسیقی زوال مغز را کاهش دهد. همچنین باعث کاهش علائم انواع افسردگی در اکثر بیماران می‌شود.

بیمارانی که در گذشته نوازنده بوده‌اند هنوز می‌دانند که چگونه از سازهای خود استفاده کنند؛ حتی اگر دیگر اطرافیان خود را به یاد نیاورند.

اگرچه این درمان از نظر علمی آزمایش نشده است، اما خانه‌های سالمندان بیشتر و بیشتر از آن استفاده می‌کنند و شاهد پیشرفت در روند بهبود بیماران آلزایمری هستند.

مطلب مرتبط:  رابطه کاهش کلسترول خون با کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

باغ درمانی

باغبانی پیرزن - 724press.com

بیماران می‌توانند در باغ‌های درمانی، نشانه‌های کوچک، بافت ها و بوهایی را بیابند که خاطرات گذشته را زنده می‌کنند و این، لحظه ارتباط و تبادل احساسات را تداعی می‌کند.

هدف اصلی این روش درمانی، برانگیختن عملکردهای شناختی در همه جهات برای محدود کردن پیشرفت بیماری است. اما بیماران تنها باغبانی نمی‌کنند؛ بلکه درمانگران تمرینات تکمیلی و سرگرم‌کننده را براساس اهداف مشخصی برای آنها تنظیم می کنند.

کارگاه زندگینامه نویسی

کارگاه زندگینامه نویسی - 724press.com

در این بیماری ابتدا حافظه کوتاه مدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین مهم است که روی تمام جنبه‌های حافظه کار کرد تا پیشرفت بیماری محدود شود. هدف این کارگاه درمانی ماندگارکردن سرگذشت بیمار است.

بیمار باید سرگذشت خود را ترسیم کند و آنرا بازنویسی کند. همچنین از مزایای این روش این است که شنیده شدن داستان بیمار، حس خوشایندی را به وی منتقل خواهد کرد؛ همچنین  اینکه بداند در مورد او صحبت می‌شود ،  موجب رشد اعتماد به نفس و احساس مهم و خاص بودن برای بیمار می‌شود.