مطالعات جدید درباره مبتلایان به کرونا (Covid 19) بیانگر این واقعیت است که   علایمی مانند گلودرد،مشکلات تنفسی یا حتی خستگی عمومی در بیش از ۱۲ درصد از بیماران، سه تا پنج ماه پس از عفونت  ادامه داشته است.

مطالعه‌ای که روز جمعه توسط مجله پزشکی لنست(Lancet) منتشر شد نشان می‌دهد در میان افراد مبتلا به کووید19، از هر هشت نفر، یک نفر یکی از علائم کووید را برای طولانی مدت حفظ می‌کند. این علائم شامل: درد در ناحیه شکم،مشکلات تنفسی، دردهای عضلانی، پیری یا آنوسمی (از دست دادن حس چشایی یا بویایی)، سوزن سوزن شدن، گلودرد، سرماخوردگی، احساس سنگینی در بازوها یا پاها هستند.

مطالب مرتبط: هر آنچه باید در مورد کرونای طولانی مدت در کودکان بدانیم

بر اساس نظر پژوهشگران در ۱۲٫۷ درصد از بیماران، این علائم را می توان به کووید-19 نسبت داد. این پژوهش که در هلند انجام شده است، از نظر دامنه و روش، بخش مهمی برای درک بهتر خطر ابتلا به کووید در طولانی مدت است؛ یعنی تداوم علائم پایدار پس از عفونت از طریق ویروس کرونا.

در وضعیت کنونی یافته‌های پزشکی، ما می‌دانیم که عواقبی خاص برای اکثر بیماران مبتلا به عفونت کروناویروس وجود دارد و آنطور که پزشکان تشریح می‌کنند، نمی توان آنها را فقط با اختلالات روانی-جسمی توضیح داد. اما آنچه مشخص است، فراوانی این اختلالات و حتی بیشتر از آن، سازوکار های فیزیولوژیکی که توسط آنها رخ می‌دهند تا حد زیادی ناشناخته است.

تحقیقات بر روی آثار طولانی مدت کووید 19

اگرچه مطالعات هفته نامه Lancet پاسخی به بخش دوم سوالات ما نمی‌دهد، اما توضیحات واضح‌تری در رابطه با عواقب ماندگار کرونا ویروس ارائه می‌دهد؛ چرا که اولاً این تحقیقات روی تعداد زیادی از بیماران انجام شده است: بیش از 4000 نفر مبتلا به کووید. کووید-19 این بیماران با آزمایش PCR یا تشخیص پزشک تأیید شده است؛ زیرا ممکن است یکی از علائم ذکر شده را احساس کنید، بدون اینکه کووید علت آن باشد (تقریباً ۹ درصد از افرادی که مبتلا به کووید نیستند، یکی از علائم ذکر شده در بالا را دارند).

مطالب مرتبط: آیا اومیکرون با علائم ابتلا به اثرات طولانی مدت کرونا مرتبط است؟

در میان بیماران سابق کووید، این نسبت به ۲۱/۴ درصد افزایش می‌یابد. با تفریق این اعداد از هم، محققان به این نتیجه می رسند که فقط حدود  ۱۲ درصد از افرادی که به کووید مبتلا شده‌اند، دچار عوارضی می‌شوند که به طور خاص با این بیماری مرتبط است.

با این حال، این مطالعه محدودیت‌های خاصی دارد؛ مانند عدم اندازه‌گیری فراوانی سایر علائم مرتبط با کووید طولانی مدت، از جمله وضعیت افسردگی یا سردرگمی ذهنی.