شاید خیلی از ما برای رفع یک سردرد جزئی هم دست به دامان انواع مسکن و ضد دردها شویم، داروهایی که اغلب با مسدود کردن گیرنده‌های درد به این امر کمک می‌کنند. اما گاهی درد آنقدر شدید است که مسکن‌های خفیف امکان بهبود  حال بیمار را ندارند و استفاده از مسکن‌های قوی‌تر هم ممکن است باعث اعتیاد فرد شود. حالا به نظر می‌رسد مادر طبیعت باز هم ما را از راهی غیرمنتظره یاری کرده است: نوعی حلزون سمی که می‌تواند به ساخت قوی‌ترین مسکن جهان کمک کند.

محققان امیدوار هستند با کمک گرفتن از نوعی حلزون دریایی سمی، نسلی جدید از داروهای مسکن‌ مؤثرتر را تولید کنند که درعین‌حال خطر اعتیاد مصرف‌کنندگان به آنها هم کاهش قابل توجهی داشته باشد. تیمی متشکل از محققان دانشگاه گلاسکو در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستند، اینکه آیا می‌توان با استفاده از سم تولید شده توسط حلزون مخروطی که نوعی آبزی شکارچی ساکن دریاهای گرم و اقیانوس‌ها در سرتاسر جهان است، مسکن و ضد دردی قوی و کارآمد تولید کرد. برای آشنایی بیشتر با این موجود و پروژه مرتبط با ۷۲۴پرس همراه باشید.

حلزون دریایی مخروطی سمی- 724press.com

در ابتدا  بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که  سم  کشنده تولید  شده توسط این نوع حلزون، گاهی حتی باعث مرگ انسان‌ می‌شود؛ چون عملا هیچ پادزهری برای آن وجود ندارد. به عبارت  دیگر این سم کشنده است، چون هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. سم این نوع حلزون حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام کانوتوکسین است؛ نوعی پپتید عصبی بسیار  قوی که این جانور از آن برای فلج کردن طعمه خود استفاده می‌کند. این پپتید باعث مسدود شدن بخش‌هایی از سیستم عصبی طعمه شده و از این طریق آن را به شکاری  آسان   تبدیل می‌کند.

مطلب مرتبط:  آیا انواع قارچ و گیاهان دارویی راهی برای درمان بیماری کرونا هستند؟

حالا به نظر می‌رسد دستکاری و اصلاح این نوع پپتید می‌تواند پایه تولید نسلی جدید از داروهای آینده باشد که قادر به مسدود کردن ایمن گیرنده‌های درد در بدن انسان هستند. محققان همچنین امیدوارند این پروژه  در آینده  بتواند به توسعه اولین درمان برای مسمومیت با کونوتوکسین هم کمک کند.

گیرنده های درد در بدن انسان- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، متخصصان بخش شیمی کونوتوکسین و بیوشیمی پروتئین این دانشگاه در حال همکاری مشترک با محققان بخش هوش مصنوعی دانشگاه ساوت‌همپتون هستند تا به درک بهتری از نحوه‌ی عملکرد سم حلزون مخروطی روی  ماهیچه‌های بدن انسان برسند. آنها به همراه همکاران‌شان در آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا، برای بررسی چگونگی ساختار پپتیدهای کونوتوکسین در سطح مولکولی، به صورت مشترک فعالیت خواهند کرد.

هدف آنها این است که با سنتز پپتیدهای جدید به روشی دست پیدا کنند که نوید بخش تعاملی نوین با گیرنده‌های سیستم عصبی انسان باشد و در این مسیر از «ornAChRs» به عنوان گیرنده‌های استیل کولین نیکوتین استفاده خواهند کرد. سپس با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مدل‌سازی کامپیوتری، شبیه‌سازی‌هایی را برای تعیین اثر بخشی آنها در اتصال با گیرنده‌های عضلانی اجرا خواهند کرد.

قرص مسکن یا ضد درد- 724press.com

به گزارش ۷۴پرس دات کام، دکتر اندرو جیمیسون از دانشکده شیمی این دانشگاه که محقق اصلی این پروژه است، این تحقیقات را در مرکز تحقیقاتی پیشرفته جدید این دانشگاه رهبری خواهد کرد. او در بیانیه‌ای توضیح داد حلزون مخروطی ممکن است چشم‌اندازی برای پیشرفت در کشف دارویی مؤثر باشد. کونوتوکسین‌ تولید شده توسط این آبزی دارای خواص شگفت‌انگیزی است که استفاده از آن می‌تواند سرآغاز اتفاقاتی خوب در حوزه علم پزشکی باشد.

این پروژه تا همینجا هم باعث شده است گروهی متشکل از بهترین محققان بریتانیا در رشته‌های گوناگون گرد هم آمده و اطلاعات دقیق‌تری را در مورد نحوه عملکرد کونوتوکسین بیاموزند.  درادامه آنها سعی می‌کنند آنالوگ‌هایی جدید را مهندسی کرده و  مشخص کنند  استفاده از این ماده، ممکن است تاچه اندازه به ساخت داروهای جدید با کاربرد مؤثرتر در علم پزشکی کمک کند.

حلزون مخروطی سمی- 724press.com

توانایی این مولکول‌های جدید در تعامل با گیرنده‌های استیل کولین نیکوتین می‌تواند درنهایت منجر به شکل گرفتن نسلی جدید از شل کننده‌های عضلانی برای استفاده در بیهوشی یا تولید مسکن و ضد دردهایی ‌شود که درست به اندازه استفاده از مواد مخدر  تأثیرگذار  خواهند  بود. البته  این نسل جدید قرار نیست به اندازه داروهای آرام‌بخش مخدری همچون مورفین، باعث اعتیاد مصرف‌کننده به دارو شوند. این یک پروژه مهیج و جذاب است که دست‌اندرکارانش، مشتاقانه منتظر آغاز آن هستند.این پروژه  ۲٫۵ میلیون دلاری با بودجه‌ی آژانس کاهش تهدیدات دفاعی که بخشی از وزارت دفاع ایالات متحده است، حمایت می‌شود.

امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما هم درمیان بگذارید.