ازجمله مهم‌ترین معیارهای حیاتی وب که این روزها به‌شدت موردتوجه گوگل است، تجربه کاربری (UX) است. تاثیر این پارامتر تا حدی است که در سال 2021 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها اعلام شد. در ادامه قصد داریم تا درباره تاثیر این فاکتورها بیشتر صحبت کنیم.

ماموریت اصلی

هدف اصلی گوگل، ارائه بهترین نتیجه بر اساس نتیجه جستجوی کاربر است. به همین دلیل، گوگل به دنبال بهترین صفحه‌‌هایی است که بتوانند هر چه‌بهتر و بیشتر، کاربران را راضی کنند.

باید بدانید گرچه تکنولوژی گوگل بسیار پیشرفته است، ولی بااین‌وجود هنوز قادر به درک متن، مشاهده عکس و تماشای ویدئو همانند انسان نیست. به همین دلیل، برای ارزیابی و رتبه‌بندی محتواهای مختلف و بررسی تعامل کاربران با یک وب‌سایت، به اطلاعات متا تکیه می‌کند. اطلاعات متا (نه لزوما تگ متا) بینش لازم از کیفیت صفحات وب‌پیج را به ربات‌های جستجوگر گوگل می‌دهد.

Core web Vital

Core web Vital چیست؟ Core web Vital (CWV)، یکی از مهم‌ترین معیارهای حیاتی وب که در اوایل 2021 به سرچ کنسول اضافه شد، اختصاصا متمرکز بر تجربه کاربری (UX) است. گوگل با این ابزار متوجه می‌شود که کاربران با چه مشکلاتی در هر صفحه وب‌سایت شما روبه‌رو می‌شوند. در ادامه، با این معیارها بیشتر آشنا می‌شویم.

معیارهای کور وب وایتال

  •  (Largest contentful paint): در حقیقت LCP زمانی است که بخش حجیم وب‌سایت (مانند یک تصویر پرحجم، متن، المان گرافیکی و غیره) بارگذاری می‌شود. برای اینکه گوگل به LCP رتبه Good بدهد، باید سرعت لود از 2.5 ثانیه کمتر باشد.
  • FID (First Input delay): وقتی کاربر بر روی لینکی در صفحه وب‌سایتی کلیک کند، مدت‌زمان پاسخگویی با معیار FID از سوی گوگل سنجیده می‌شود. برای گرفتن نمره good، باید سرعت پاسخگویی کمتر از 100 میلی‌ثانیه باشد.
  • CLS (cumulative layout shift): این المان همان واکنش گرایی صفحه وب‌سایت است. منظور از واکنش گرایی عدم وجود صفحات به‌هم‌ریخته درون یک وب‌پیج است. نمره 0.1 برابر با امتیاز Good، نمره بین 0.1 تا 0.25 امتیاز Need to Improvement و بالاتر از 0.25 به معنای امتیاز Poor است.

 

آیا Core web vital معیارهای دیگری دارد؟

خیر، ولی در کل، در نوامبر2020 گوگل از آپدیت جدیدی در می 2021 به نام «Google Page Experience» خبر داد که تاثیر بسیار مهمی بر سئو وب‌سایت دارد. باید بدانید CWV و تجربه کاربری از مهم‌ترین المان‌ها در Google Page Experience است.

معیارهای حیاتی وب: تجربه کاربری

به یاد داشته باشید گوگل به دنبال کلیک طولانی‌مدت و ماندن هر چه بیشتر کاربران درون صفحات وب‌سایت است. گوگل به‌شدت در تلاش است تا رفتار کاربر و نحوه تعامل وی را با محتوا درک کند. به‌عبارتی‌دیگر، ورود کاربر به وب‌سایت شما تنها بخشی از پروسه است، اصلی‌ترین وظیفه‌تان، نگاه داشتن کاربر درون وب‌سایت خود با ارائه محتواهای مناسب است.

اصطلاح «pogo-sticking» به جستجوگرانی اشاره دارد که روی لینکی کلیک کرده، به‌طور خلاصه محتوای پیج را چک کرده و سپس دوباره به صفحه جستجو بازمی‌گردند. پرواضح است وقتی موارد زیادی از «pogo-sticking» برای وبسایت‌تان رخ بدهد، گوگل ارزش محتوایی پیج‌تان را به‌شدت پایین ارزیابی می‌کند.

معیارهای حیاتی وب و المان‌های مهم در آژانس دیجیتال مارکتینگ:

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، بسیار بعید است که جنبه‌ای به‌نوعی (مستقیم یا غیرمستقیم) روی سئو تاثیرگذار نباشد. به عبارتی، هر چیزی روی سئو تاثیرگذار است و سئو روی همه‌چیز.

در زیر به برخی از این المان‌ها اشاره کرده‌ایم:

سرعت وب‌سایت

نیمی از کاربران انتظار دارند که یک وب‌سایت در عرض ماکزیمم دو ثانیه لود شود، درصورتی‌که پس از 3 ثانیه وب‌سایتی بارگذاری نشود، تقریبا بیشتر کاربران آن را رها می‌کنند. این مهم، از اساسی‌ترین مشکلات در UX است که باعث ناامید ساختن کاربران می‌شود. این المان، یکی از تاثیرگذارترین المان‌ در رتبه‌بندی وب‌سایت‎هاست.

Mobile-friendly

الگوریتم‌های گوگل امروزه به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که هر وب‌سایتی که mobile-friendly نباشد، پس می‌رانند.

لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی درون وب‌سایت شما، یکی از مهم‌ترین معیارهای حیاتی وب است، زیرا کاربران با کلیک بر آن‌ها، اطلاعات بیشتری درباره موضوع خاصی پیدا خواهند کرد.

لینک‌ها باید anchor text دقیقی داشته باشند تا کاربر بداند دقیقا با محتوایی روبه‌رو می‌شود.

خواندن این مقاله، توصیه می‌شود: معیارهای حیاتی وب چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

 

محتوا

تولید محتوا معمولا با در نظر گرفتن سئو انجام می‌شود، ولی تولید آن بدون در نظر گرفتن کاربر یک اشتباه اساسی است. محتوا باید در عین خوانایی، جذاب باشد و به پرسش‌های کاربر، به‌درستی پاسخ بدهد. این تنها راه‌حل برای نگه‌داشتن کاربر درون وبسایت‌تان است.

استفاده از هدر، نقطه، ویرگول، پاراگراف‌بندی ازجمله راه‌ها برای خوانایی هر چه بیشتر محتواهاست. برای آنکه درک یک محتوا راحت‌تر باشد، آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

درنهایت هیچ‌گاه از محتوای بصری غافل نشوید.

در آخر

ازجمله مهم‌ترین معیارهای حیاتی وب که بر روی سئو وب‌سایت تاثیر مستقیمی دارد، تجربه کاربری و core web vital است. در حال حاضر، اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ و به‌خصوص سئو کار می‌کنید، حتما باید آگاهی خوبی از این معیارها داشته باشید. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس از جمله مراکزی است که به‌روزترین آموزش‌های آنلاین در زمینه معیارهای حیاتی وب را دارد و براساس این معیارها سایت مشتریان خود را آنالیز می‌کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.