یکی از نگرانی‌هایی که این روزها ذهن مردم را درگیر خود کرده، مسئله شیوع سویه جدید ویروس کرونا است که با نام اومیکرون شناخته می‌شود. ازآنجایی که اومیکرون چندان عمری ندارد، اطلاعات دانشمندان و محققان حوزه بهداشت و سلامت عمومی هنوز چندان درمورد این گونه جدید کامل نیست. اما این مسئله که آیا اومیکرون هم به اندازه نمونه‌های قبلی می‌تواند با بروز اثرات طولانی مدت بیماری کرونا در ارتباط باشد یا خیر، پرسش مهمی است که دراین مجال قصد بررسی بیشتر آن را داریم.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، ویروس کرونا از همان نخستین ماه‌های پدیدار شدن، به شکلی جدی زندگی بشر را از زوایای مختلف تحت‌الشعاع خود قرار داد. وقتی بالاخره خبر ساخت واکسن‌های معتبر و تأیید شده به گوش رسید که می‌توانستند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرده و جان انسان‌ها را نجات دهند، امیدوار شدیم که شاید بالاخره نقطه پایانی فعالیت این ویروس از راه رسیده است. هرچند معرفی سویه‌های جدید این بیماری که بعضا خطرات بیشتری را به دنبال داشتند، همه این امیدها را نقش برآب کرد. حال با شیوع ویروس اومیکرون این پرسش برای بسیاری پیش آمده است که آیا اومیکرون هم به اندازه‌ نمونه‌های دیگر ویروس همچون دلتا می‌تواند باعث ایجاد اثرات طولانی مدت کرونا شود؟ برای  پاسخ به این پرسش در ادامه این مطلب ۷۲۴پرس را همراهی کنید.

ویروس کرونا اومیکرون-724press.com

به گفته منابع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کووید طولانی مدت یا همان کووید مزمن، طیفی از بیش از پنجاه علامت است که ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از تجربه عفونت کرونا در بدن فرد باقی بماند. تفاوت آشکاری میان علائم عفونت‌های حاد کووید 19 ناشی از ابتلای فرد به اومیکرون در مقایسه با عفونت‌های ناشی از انواع دیگر مانند دلتا وجود ندارد.

مطلب مرتبط:  آشنایی با سویه اومیکرون، عوارض و نشانه‌های افراد مبتلا

طبق یک مطالعه علائم اصلی عفونت اومیکرون که تاکنون مشخص شده است شامل موارد زیر است:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • خستگی
  • عطسه کردن
  • گلودرد

دکتر اسکات لیلیبریج پزشک، اپیدمیلوژیت و مدیر اورژانس در گفتگویی درهمین زمینه اشاره می‌کند:

«اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که براساس آنها به نظر می‌رسد سویه اومیکرون مسری‌تر از نمونه‌های قبلی بوده و به سادگی شیوع پیدا می‌کند، اما خوشبختانه به نظر می‌رسد داده‌های اولیه ناشن از این مسئله دارد که اومیکرون باعث بروز بیماری کمتر شدید در میان افراد مبتلا می‌شود»

این کارشناس تأکید دارد که اگرچه تاکنون جمعیت مبتلا به سویه اومیکرون علائمی خفیف و مشابه سرماخوردگی را تجربه کرده‌اند، اما شاید این مسئله ناشی از افزایش سطح ایمنی بدن به دلیل ابتلای قبلی افراد به بیماری کرونا یا تزریق واکسن بوده باشد.

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر ماریسا مونتکالوو استاد پزشکی و مدیر بخش خدمات بهداشتی دانشکده پزشکی نیویورک اشاره می‌کند موارد ابتلا به عفونت اومیکرون در ایالات متحده بیشتر در رابطه با کسانی بوده است که واکسینه شده‌اند.

از طرف دیگر یک مطالعه در مورد علائم بیماری کووید19 در بریتانیا نشان داد افراد واکسینه شده ۴۹% کمتر در معرض خطر تجربه کووید طولانی مدت پس از ابتلا به عفونت کووید 19 قرار دارند. بااین‌حال این پزشک اشاره می‌کند برخی از افراد هم ممکن است موارد بیماری متوسط تا شدید را تجربه کنند. لیلیبریج هم در ادامه گفت همیشه استثناهایی برای هر کدام از موارد ابتلا به سویه‌های کرونا وجود خواهد داشت، به ویژه برای افرادی که مشکلات سلامت زمینه‌ای دارند.

تخمین بروز طولانی مدت کووید در موارد ابتلا به اومیکرون

تست خون کرونا مثبت از نوع اومیکرون-724press.com

ردیابی موارد طولانی مدت کووید همواره یک چالش بوده است؛ چرا که بسیاری از نهادهای بهداشتی، کشورهای مختلف، شیوه‌ها و الزامات مختلفی برای طبقه‌بندی علائم دارند که ممکن است تفاوت‌ها با هم داشته باشند.

به عنوان نمونه، در انگلستان برای اینکه علائم بیماری فردی جزو موارد کووید طولانی مدت در نظر گرفته شود، بیماران باید حداقل به مدت سه ماه علائم را از خود نشان دهند. درحالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری این دوره زمانی را  ۴ هفته یا بیشتر در نظر گرفته است.

به علاوه از آنجایی که اومیکرون تنها در نوامبر سال  ۲۰۲۱ ظاهر شد، زمان کافی برای بیماران یا پزشکان باقی نمانده است که در مورد مشاهده علائم طولانی مدت کووید اظهارنظر کنند. همه افرادی که عفونت کووید داشتند، چه کسانی که در بیمارستان بستری بودند و چه کسانی که تنها علائم خفیفی از خود نشان دادند هم ممکن است درادامه کووید مزمن را تجربه کنند. مطالعات نشان دادند که حتی موارد خفیف کووید 19 هم می‌توانند علائمی پایدار ایجاد کنند.

مطلب مرتبط: هر آنچه باید در مورد کرونای طولانی مدت در کودکان بدانیم

دکتر آنتونی فائوچی متخصص بیماری‌های عفونی ایالات متحده هم معتقد است که همیشه احتمال بروز این مشکل وجود دارد، احتمالی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. کووید طولانی مدت ارتباط مشخصی با سویه‌ی درگیرکننده فرد ندارد. به عبارتی هر کدام از سویه‌های کرونا ممکن است عامل بروز این مشکل شوند و تفاوت معناداری میان انواع دلتا، بتا یا اومیکرون وجود ندارد.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام و براساس تحقیقات قبلی، تخمین زده می‌شود به صورت متوسط تا ۳۰% از بیمارانی که کرونا گرفته‌اند به کووید طولانی مدت مبتلا می‌شوند. مطالعات همچنین نشان دادند از هر هفت کودک و افراد جوان مبتلا به کرونا، ممکن است یک نفر تا  ۱۵ هفته پس از ابتلا هم همچنان علائم کرونا را از خود نشان دهند.

واکسن کرونا-724press.com

دکتر مونته‌کاولو تأکید می‌کند کووید طولانی مدت مطمئنا می‌تواند نتیجه عفونت اومیکرون هم باشد، هرچند درحال حاضر میزان احتمال بروز این مشکل هنوز ناشناخته است. برخی از کارشناسان براین باور هستند بروز کووید طولانی مدت در موارد مشخص شده اومیکرون ممکن است کمتر باشد، چون به نظر نمی‌رسد اومیکرون باعث افزایش زیاد یا مداوم نشانگرهای التهابی در بدن شود. کووید طولانی مدت اغلب در موارد شدید با التهاب جدی ناتوان کننده‌تر از موارد دیگر بوده باشد.

اندرو کچپول دکتر ویروس شناسی و مدیر ارشد علمی که مطالعات چالش انسانی برای بیماری‌های عفونی را انجام می‌دهد، گفت او انتظار ندارد به دنبال شیوع عفونت اومیکرون، موارد طولانی مدت کرونا رو به افزایش بگذارد. به باور این پزشک درحالی که اومیکرون عفونی‌تر است، اما عفونت با افزایش احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت چندان مرتبط نیست. درواقع این مسئله بیشتر با شدت بیماری مرتبط است نه میزان عفونی بودن بیماری. یعنی از آنجایی‌که عفونت اومیکرون در مقایسه با سویه‌های اصلی شدت کمتری از خود نشان می‌دهد، اما انتظار داریم نسبت موارد طولانی کووید با اومیکرون به احتمال زیاد کمتر خواهد بود.

چه زمانی پس از تجربه کووید طولانی مدت، فرد باید به دنبال کمک گرفتن باشد؟

واکسن کرونای مناسب برای اومیکرون-724press.com

پزشکان معتقد هستند تشخیص ابتلا به نوع طولانی مدت کووید، به علائم و مدت زمان پایداری آنها بستگی دارد. از نظر علائم مرتبط با بیماری در حالت معمول یا نوع حاد آن، انتظار می‌رود علائم ایجاد شده ظرف مدت ده الی  ۱۴ روز برطرف شوند.

این علائم می‌تواند شامل مشکلاتی همچون آبریزش بینی، گلودرد، تنگی نفس، تب، دردهای عضلانی، بی‌حال و حتی در برخی موارد شامل مشکلاتی گوارشی همچون اسهال و تهوع باشد. اما اگر این علائم برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشد، آن وقت شرایط غیرعادی در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی هر چیزی که هنوز با گذشت یک ماه از شروع اولین علامت بیماری باقی مانده باشد، ارزش بررسی بیشتر توسط پزشک و متخصص را دارد.

مطلب مرتبط: آیا انواع قارچ و گیاهان دارویی راهی برای درمان بیماری کرونا هستند؟

دکتر لیلیبریج درادامه اشاره می‌کند تنگی نفس مداوم، خستگی و مشکل در تمرکز کردن دردسرسازترین علائمی هستند که حتما نیاز به بررسی عمیق‌تری دارند. بنابراین اگر این علائم یا علائم دیگری را پس از ابتلا به بیماری تجربه می‌کنید و بیش از دو یا سه هفته از بهبودی بیماری حاد شما گذشته است، لازم است حتما با پزشک متخصص خود مشورت کرده و مشکل را پیگیری کنید.

دکتر کچپول هم اضافه می‌کند که به صورت مشخص دو علامت ممکن است در مورد موارد کووید طولانی مدت یا مزمن چندان نگران‌کننده نباشند، یکی از آنها از دست دادن حس چشایی و دیگری حس بویایی است که ممکن است برای هفته یا ماه‌ها ادامه داشته باشد. علامتی که گاهی تا بیش از سه ماه هم در افراد بهبود یافته از کرونا تداوم داشته باشد.

نقشه جهانی پراکندگی سویه اومیکرون-724press.com

اما همچنان پزشکان پیشنهاد می‌کنند افراد در مورد هر علائم و هر زمانی که احساس نگرانی می‌کنند حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. به گفته دکتر مونته‌کاولو کسی به دنبال این نیست که علائم مشکلات دیگر را به کووید طولانی مدت نسبت دهد، اما بهتر است موارد نگران کننده حتما بررسی شوند.

دراین میان نگرانی‌هایی هم در مورد بروز عفونت مجدد وجود دارد که علائم طولانی مدت کرونا در افرادی که قبلا هم به کرونا مبتلا شده‌اند را از نو ایجاد می‌کند. یکی از این موارد در رابطه با یک کارمند بهداشتی در اسپانیا است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به سویه اصلی کرونا مبتلا شد، او یک بار دیگر در سال ۲۰۲۱ به سویه دلتا مبتلا شده و در نوامبر سال گذشته هم اومیکرون گرفت. مشکل عفونت‌های مجدد باعث می‌شود افراد دردهای مزمن، خستگی و از دست دادن حافظه را درکنار علائم دیگر تجربه کنند که چندان خوشایند نیست.

سخن پایانی

بررسی ویروس اومیکرون-724press.com

هنوز خیلی زود است بگوییم آیا اومیکرون منجر به بروز موارد طولانی‌تر کووید خواهد شد یا خیر؟ به ویژه از آن جهت که کارشناسان بهداشتی هم هنوز در این مورد اختلاف نظر دارند.

از سویی گروهی استدلال می‌کنند کاهش قابل درک در شدت بیماری و ایمن سازی بالاتر به محافظت در برابر کووید طولانی مدت کمک می‌کند. درهمین حال برخی دیگر براین باور هستند که قابلیت انتقال بالای اومیکرون باعث افزایش تعداد موارد طولانی مدت کووید شده و باعث می‌شود این وضعیت به یک نگرانی مزمن در حوزه بهداشت عمومی تبدیل شود.

مطلب مرتبط: تصور شکست ناپذیر بودن در برابر بیماری کرونا و تهدید موفقیت ایمن کردن جامعه

اگرچه واکسینه شدن به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به کووید طولانی را کاهش می‌دهد، اما عفونت مجدد ممکن است باعث تشدید علائم شود. اگر بعد از عفونت کووید 19 علائمی همچون مشکلات مغزی، دردهای عضلانی، خستگی یا موارد مشابه دارد، ممکن است بهتر باشد هرچه سریع‌تر با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.