حتی با گذشت قریب به دوسال از آغاز پاندمی کرونا در گوشه و کنار جهان، بحث تزریق واکسن کرونا و مفید یا مضر بودن واکسن کووید ۱۹ همچنان مورد توجه عموم قرار دارد. درواقع روزی نیست که شاهد انتشار اخباری درهمین رابطه و واکنش مسئولان مربوطه یا برخورد مردم کشورهای مختلف جهان به طرح‌های واکسیناسیون نباشیم. اما با سپری شدن این مدت و جمع آوری اطلاعات تازه، این پرسش مطرح است که آیا واکسیناسیون همچنان کاری بی‌خطر و عقلانی است؟ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

با گذشت بیش از دو سال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان شاهد گسترش اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا و واکسن‌های تأیید شده آن در گوشه و کنار جهان هستیم. بیشتر این اطلاعات نادرست روی ایمنی واکسن‌ها و خطرات احتمالی ناشی از تزریق واکسن‌های کرونا متمرکز است. گزارش‌هایی که به  اشکال مختف  ادعا می‌کنند استفاده از واکسن باعث افزایش مرگ و میر شده و این مسئله در رسانه‌های اجتماعی و دیگر منابع موجود در فضای مجازی به خوبی قابل مشاهده است.

واکسن کرونای مفید-724press.com

درهمین رابطه دکتر لورا موریس پزشک خانواده در مورد این نگرانی‌های بی‌شمار صحبت کرده است که بسیاری از بیماران او را درگیر خود کرده‌اند. گاهی این نگرانی‌ها به اندازه‌ای جدی بوده است که بیماران را وادار کرده  حتی دراین مورد با  این پزشک  مشورت کنند. بیمارانی که با صدای بلند به او گفته‌اند احتمال مرگ ناشی از دریافت واکسن بسیار بیشتر از درصد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا است.

مطلب مرتبط: چرا تردیدها نسبت به تزریق واکسن کرونا رو به کاهش است؟

به همین خاطر دکتر موریس معتقد است  انتشار این اطلاعات نادرست در این حجم وسیع در پلتفرم‌های مختلف و رسانه‌های اجتماعی کار را برای کادر درمان سخت کرده است؛ به ویژه که به صورت معمول افراد به جای تحقیق کردن، ترجیح می‌دهند به نقل قول‌ها اعتماد کنند. دکتر لورا موریس که به جز شغل پزشکی به عنوان رئیس کمیته واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی دانشگاه میسوری هم فعالیت می‌کند، سعی کرده تعامل خود را با بیماران افزایش داده و به آنها منابع متعدد و معتبری را معرفی کند که به آنها در مورد بی‌خطر بودن واکسیناسیون و فواید آن اطمینان دهند. او می‌خواهد بیماران بدانند  خطر مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا همچنان  خطری تهدید کننده است که نباید آن را نادیده گرفت.

دکتر موریس  افزود میزان مرگ ناشی از واکنش نامطلوب واکسن بسیار نادر است و درمقابل چه در سال جاری و چه سال گذشته میلادی بیشتر این احتمال ابتلا به ویروس کرونا است که عامل مرگ و میر افراد بوده است، نه تزریق واکسن‌های معتبر و توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی.

منبع انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن کرونا کجا است؟

کرونا و واکسن کرونا-724press.com

شاید اولین پرسش دراین زمینه همین سؤال باشد که این همه اطلاعات نادرست در مورد استفاده از واکسن که در شبکه‌های اجتماعی و منابع آنلاین در اختیار عموم قرار دارند، از کجا می‌آیند؟ درواقع بسیاری از این اطلاعات نه چندان معتبر هستند و نه با اطلاعات علمی دقیق پشتیبانی می‌شوند.

بااین‌حال همانطور که در بسیاری دیگر از موارد این چنینی هم مشاهده شده است، از آنجایی که بسیاری از ادعاهای مطرح شده هسته‌ای از حقیقت را در دل خود مخفی کرده‌اند، پس به سادگی مورد توجه عموم قرار می‌گیرند! به گزارش ۷۲۴پرس، دربسیاری از منابع اطلاعاتی که درحال پخش گزارش‌های نادرست هستند، به همان  مدارک و اطلاعاتی  استناد شده است که در مورد موارد واکنش نامطلوب به واکسن تهیه شده‌اند. آنها برای گزارش خود از سیستم گزارش موارد نامطلوب واکسن موسوم به «VAERS» کمک گرفته‌اند.  سیستمی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و سازمان غذا و دارو ایجاد شده است و وظیفه آن اعلام هشدارهای اولیه در مورد تشخیص مشکلات احتمالی مرتبط با واکسن‌ها است. این سیستم به هرکسی این اجازه را می‌دهد تا هر نوع عوارض جانبی ایجاد شده بعد از دریافت همه‌ی انواع واکسن از جمله واکسن‌ کووید 19 را گزارش کند.

مطلب مرتبط: آیا تزریق دوز سوم واکسن کرونا باعث تقویت اثرات واکسیناسیون می‌شود؟

به گفته دکتر موریس این سیستم از این جهت خاص و منحصربفرد است که گزارش ارائه شده از سوی همه افراد را می‌پذیرد. فرقی نمی‌کند این گزارش توسط یک پزشک یا بیمارستان تهیه شده باشد، یا حتی یک بخش   بهداشتی مرگی را گزارش کند که به باور آنها ناشی از دریافت نوعی از واکسن بوده باشد. حتی خود فرد دریافت کننده یا نزدیکان او هم می‌توانند واکنش‌های نامطلوب مشاهده شده را به این سیستم گزارش کنند.

بنابراین ممکن است برخی از گزارش‌های ارائه شده چندان منطبق با واقعیت نباشند و حتی این احتمال هم وجود دارد که افراد، مرگ‌هایی را گزارش کنند که به وضوح هیچ ارتباطی با واکسیناسیون ندارد. ولی براساس زمان‌بندی ارائه شده یا حتی براساس نیت افراد گزارش‌کننده، مشکلاتی را در پی داشته باشد. باتوجه به نکات فوق به نظر نمی‌رسد آمار ارائه شده از سوی این سیستم علت واقعی مرگ و میرها را مشخص کرده باشد.

به عنوان نمونه مرگ یک بیمار ۹۰ ساله چند روز پس از دریافت واکسن کرونا به این سیستم گزارش می‌شود. دلایل متعددی برای این مورد مرگ وجود دارد که ممکن است فرد به خاطر آنها جان خود را از دست داده باشد، اما درنهایت عبارت «چند روز پس از دریافت واکسن کرونا» مورد توجه قرار گرفته و به سادگی علت مرگ را به واکسن مرتبط می‌کند.

احتمال مرگ براثر برخورد صاعقه، بیشتر از احتمال مرگ ناشی از دریافت واکسن کووید 19 است

واکسیناسیون-724press.com

دکتر موریس اشاره می‌کند  همواره به بیمارانش توصیه کرده است واکسن تزریق کنند و حتی به آنها گفته است احتمال مرگ آنها در اثر برخورد صاعقه بیشتر از احتمال مرگ در اثر واکنش‌های نامطلوب ناشی از تزریق واکسن است. درهمین رابطه بدنیست بدانید به استناد گزارش سرویس ملی هواشناسی آمریکا، در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۷ نفر در اثر برخورد صاعقه جان خود را از دست دادند.

مطلب مرتبط:  خطر واقعی ابتلا به کووید 19 پس از واکسیناسیون چقدر است؟

کارشناسان گزارش هر مرگی را به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند تا علت واقعی آن مشخص و تأیید شود. تا به امروز، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری، ۹ مورد مرگ ناشی از دریافت واکسن کووید 19 تولید شرکت جانسون اند جانسون را تأیید کرده است. این موارد مرگ و میر ناشی از ترومبوز یا سندروم ترومبوسیتوپنی (TTS) بوده که باعث لخته شدن خون در عروق خونی بزرگ و کاهش میزان پلاکت خون می‌شود.

هرچند براساس همین آمار هم، سازمان بهداشت جهانی در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به آمریکایی‌ها توصیه کرد به جای استفاده از واکسن جانسون و جانسون، واکسن‌های دیگری همچون فایزر یا مدرنا را جایگزین کنند. بااین وجود بیش از هفده و نیم میلیون نفر در ایالات متحده، واکسن جانسن اند جانسن را دریافت کرده‌اند.

مطلب مرتبط: از رابطه واکسن کرونا و لخته شدن خون چه می‌دانید؟

به گفته دکتر موریس در مجموع احتمال لخته شدن خون امری نادر است و هنوز هم می‌توان گفت فواید استفاده از واکسن جانسون و جانسون بیشتر از مضرات آن است. اما چون دست مردم در آمریکا برای انتخاب واکسن‌های مختلف بازتر از نقاط دیگر جهان است، به مردم توصیه شده است از گزینه‌های معتبرتری که دردسترس است استفاده کنند.

خطر میوکاردیت و ارتباط آن با تزریق واکسن کرونا

ویال واکسن کرونا-724press.com

مانند هر واکسن دیگری، مشکلات و عوارض جانبی هم در ارتباط با تزریق انواع واکسن‌های کووید 19 گزارش شده‌اند، هرچند تعداد موارد ارائه شده محدود و درمواردی حتی نادر است. یکی از عوارض جانبی واکسن کرونا که از همان ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد، خطر بروز مشکلاتی همچون میوکاردیت و پریکاردیت بود که اغلب به دنبال استفاده از واکسن کرونا mRNA مشاهده شده است.

میوکاردیت در اصل همان التهاب عضله قلب و پریکاردیت التهاب پوشش خارجی قلب است. به نظر می‌رسد این مشکلات در اصل ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن باشند. یعنی تزریق واکسن باعث ایجاد مختصری التهاب در بدن انسان می‌شود که متأسفانه گاهی عضله قلب را درگیر کرده و مشکلات فوق را ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط:  تصور شکست ناپذیر بودن در برابر بیماری کرونا و تهدید موفقیت ایمن کردن جامعه

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، تا به امروز سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو گزارش‌هایی مبنی بر بروز میوکاردیت و پریکاردیت را که به دنبال استفاده از واکسن‌هایی همچون فایزر بایونتک و مدرنا ایجاد شده‌، تأیید کرده‌اند. علائم میوکاردیت شامل درد در قفسه سینه، بی‌نظمی ضربان قلب و تنگی نفس است که به نظر می‌رسد این عارضه بیشتر در میان جوانان دیده شده است.

به گفته آقای موریس، بیشتر موارد گزارش شده در این زمینه مختص بیماران زیر سی سال بوده؛ همچنین آمار بروز این مشکل در میان مردان بیشتر بوده است. هرچند خانم‌ها هم ممکن است دچار این مشکل شوند. به علاوه معمولا این مشکل بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا دیده شده است و معمولا هم ظرف چند هفته پس از تزریق واکسن خود را نشان می‌دهد. بااین‌حال، او خاطر نشان کرد موارد مرتبط با میوکاردیت درنهایت با گذشت چند هفته برطرف می‌شوند.

دکتر نیکلاس هرناندز، پزشک خانواده که در بیمارستانی در لانگ آیلند مشغول فعالیت است هم درهمین زمینه اضافه می‌کند:

«میوکاردیت می‌تواند به صورت خفیف و موقتی بروز کرده و قطعا هم  مشکلی قابل درمان است. از طرف دیگر باید به این نکته هم توجه کرد که میوکاردیت حتی می‌تواند در نتیجه ابتلای فرد به هرگونه عفونت ویروسی از جمله خود بیماری کرونا هم ایجاد شود»

دکتر موریس هم در توضیحات دیگری اشاره می‌کند  خطر ابتلا به مشکل میوکاردیت پس از ابتلا به بیماری کرونا،  درواقع  چندین برابر بیشتر از احتمال بروز آن پس از دریافت واکسن کرونا است. بنابراین باتوجه به دانش فعلی ما در مورد شیوع و گسترش کووید 19 در جامعه، خطر واقعی خود این بیماری و عوارض جانبی آن است و پیامد استفاده از واکسن معمولا در مقابل خطر خود بیماری کرونا چندان چشمگیر نیست.

طبق گزارش منابع مورد اعتماد کمیته مشاوران سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری در مورد شیوه‌های ایمن سازی (ACIP)، خطر میوکاردیت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا دست کم  ۳۴ برابر بیشتر از خطر بروز آن پس از دریافت واکسن کرونا است.

مزایای واکسیناسیون همچنان بیشتر از مضرات آن است

اطلاعات در مورد واکسن کرونا-724press.com

مانند استفاده از هر واکسن دیگری، تزریق واکسن کرونا هم با خطر بروز شوک آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژیک شدید است، همراه است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که براساس مستندات منتشر شده بروز شوک آنافیلاکسی بعد از واکسیناسیون کرونا نادر است و به صورت تقریبی از یک میلیون فرد واکسینه شده در ایالات متحده، تنها در پنج مورد مشاهده شده است.

مطلب مرتبط:  کاهش ریسک ابتلای خانواده به کرونا حتی با واکسینه شدن یکی از اعضای خانواده

نکته دیگر این است که شوک آنافیلاکسی قابل درمان است. همیشه می‌توان بروز این مشکل و عوارض ناشی از آن را با اپی نفرین درمان کرد و حتی درصورت نیاز، فرد می‌تواند از درمان‌های حمایتی بیشتری هم بهره ببرد. به گفته کارشناسان، نکته نهایی این است که همواره تزریق هر نوع واکسنی ممکن است خطراتی را برای فرد واکسینه شده به همراه داشته باشد، اما همواره فواید آن از خطرات احتمالی آن بیشتر است.

درهمین رابطه هرناندز گفت:

«به باور من کووید شبیه بازی رولت روسی است. شما نمی‌دانید اگر به بیماری کرونا مبتلا شوید، ممکن است این ویروس چه اثراتی روی سلامت شما داشته باشد. به عنوان نمونه همیشه احتمال بروز کووید طولانی مدت وجود دارد و همچنین ویروس کرونا   می‌تواند به نحوی روی اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن اثر بگذارد که برطرف شدن این اثرات ماه‌ها طول کشیده یا هرگز درمان نشود.

اما درمقابل، ما واکسن را داریم که راهی ایمن برای محافظت افراد در برابر این ویروس کشنده و اثرات مخرب آن است. پس چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد که با وجود در دسترس بودن راهی برای کاهش خطر، به استقبال مشکلات احتمالی برویم»

او درنهایت افزود امیدوار است به جای تمرکز روی میزان مرگ و میرهای ناشی از تزریق واکسن، تمرکز افراد بیشتر روی شمار مرگ و میرهایی باشد که با واکسیناسیون به موقع، از وقوع آنها جلوگیری شده است.

مطلب مرتبط:  آیا بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کنیم؟

هر مرگی به جای خود تلخ و قابل توجه است، هر مرگ و میری حائز اهمیت است و این هم درست است که احتمالا در کشوری مثل آمریکا در سال آینده میلادی به رقم یک میلیون نفر قربانی بیماری کرونا نزدیک می‌شویم، اما در کنار آن کادر درمان موفق شدند با واکسیناسیون به موقع، از وقوع صدها هزار مورد مرگ بیشتر جلوگیری کنند.

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد واکسیناسیون و تأثیرات آن چیست؟ آیا شما موافق تزریق واکسن هستید یا جزو مخالفان این طرح هستید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.