Actionها یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در نرم‌افزار فتوشاپ هستند. بخصوص اگر یک کاربر مبتدی هستید، به کمک اکشن‌ها می‌توانید ویرایش‌های حرفه‌ای‌ و خلاقانه‌ای انجام دهید. همچنین زمانی که از اکشن‌ها برای ویرایش یک فایل استفاده می‌کنید، در وقت نیز صرفه‌جویی می‌شود. در این مطلب قصد داریم نحوه دانلود، نصب و اجرای اکشن‌ها در فتوشاپ را بررسی کنیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

اکشن فتوشاپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

Actionها ابزارهای خاصی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا تنها با یک کلیک، ویرایش‌های پیچیده را در چند ثانیه انجام دهید. درواقع کد اکشن‌ها از قبل برای انجام ویرایش‌های خاصی نوشته شده است و تنها کاری که شما باید انجام دهید، کلیک کردن روی گزینه “Play” است. البته باید توجه داشته باشید که اکشن‌ها با افزونه‌ها تفاوت دارند؛ اکشن‌ها یک فرآیند از پیش تعیین شده را تکرار می‌کنند، درحالی که افزونه‌ها قابلیت‌های شما را افزایش می‌دهند. می‌توانید از اکشن‌ها برای تنظیم فرکانس جداسازی در مرحله روتوش و حتی دادن ظاهری متفاوت به عکس‌ها با تغییر در درجه رنگ‌بندی استفاده کنید. اکشن‌ها اساساً به شما این امکان را می‌دهند تا بعنوان یک کاربر مبتدی، به مهارت‌های یک متخصص دسترسی داشته باشید.

مطلب مرتبط:   چگونه تصاویر را در فتوشاپ آیینه کنیم؟

چگونه اکشن‌های فتوشاپ را دانلود کنیم؟

اکشن‌های فتوشاپ از طریق وبسایت‌های مختلفی قابل دانلود هستند؛ البته باید این نکته را بدانید که بیشتر افراد اکشن‌های حرفه‌ای و خاص خود را به فروش می‌گذارند، اما اکشن‌های رایگان نیز بسیار زیاد هستند. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید به اکشن‌ها دسترسی پیدا کنید، هرچند یکی از منابع معتبر برای دسترسی به اکشن‌های رایگان سایت Adobe است. یکی از اکشن‌هایی که جلوه‌های زیبا و شگفت‌انگیزی به کار ویرایش ارائه می‌کند، اکشن Nuwan Panditha است که از طریق وبسایت Adobe در دسترس قرار دارد. پس از دانلود پوشه فایل اکشن، آن را از حالت فشرده خارج کنید.

نصب اکشن‌های فتوشاپ

از طریق دو روش زیر می‌توانید اکشن‌ها را در نرم‌افزار فتوشاپ سیستم خود نصب کنید:

  • کافی است به سراغ پوشه اکشن دانلود شده بروید (Finder در مک و اکسپلورر در ویندوز) و روی فایل اکشن که پسوند “atn.” دارد، کلیک کنید.
  • فایل اکشن را از طریق برنامه فتوشاپ باز کنید.

نکته: زمانی که از طریق پوشه دانلود شده روی فایل با پسوند “atn.” کلیک می‌کنید، باید بطور خودکار در نرم‌افزار فتوشاپ باز شود. سپس می‌توانید یک عکس را برای اعمال قابلیت اکشن روی آن انتخاب کنید. همچنین می‌توانید روی فایل ATN کلیک کرده و سپس با استفاده از Drag & Drop آن را در پنل Actions فتوشاپ بارگذاری کنید.

نکته: باز کردن اکشن در فتوشاپ کمی پیچیده‌تر از روش‌های دیگر است، اما درصورت راه‌اندازی مجدد رایانه نیاز به نصب مجدد آن نخواهید داشت. این درحالی است که اگر فایل را با drag کردن به فتوشاپ منتقل کنید، پس از ری‌استارت سیستم، مجدداً باید آن را نصب نمایید.

در تصویر زیر می‌توانید یک اکشن نصب شده در فتوشاپ را مشاهده کنید.

 لیست اکشن ها در فتوشاپ-724press.com

درصورتی که نمی‌توانید پنل اکشن‌ها را مشاهده کنید، از طریق نوار منوی بالای صفحه به سراغ تب Window رفته و سپس با استفاده از منوی زیرمجموعه این بخش، روی گزینه Actions کلیک کنید. با این کار پنل اکشن‌ها باز خواهد شد.

 پنل اکشن ها در فتوشاپ-724press.com

روی گزینه منو (چهار خط افقی) کنار پنل اکشن‌ها کلیک کنید.

 منوی پنل ها در فتوشاپ-724press.com

گزینه Load Actions را انتخاب کنید.

 بارگیری اکشن ها در فتوشاپ-724press.com

با این کار منوی کشویی ظاهر می‌شود. فایل اکشن ذخیره شده را در رایانه پیدا کنید. همانطور که گفته شد، تنها باید در میان فایل‌ها، به دنبال فایلی با پسوند “atn.” باشید. هنگامی که فایل ATN را پیدا کردید، روی گزینه Open کلیک کنید تا داده‌ها در پنل Action بارگیری شوند. اکنون می‌توانید نام اکشن خود را در لیست مشاهده کنید.

مطلب مرتبط:   ایجاد جلوهایی زیبا در نرم افزار فتوشاپ

اجرای اکشن‌ها در فتوشاپ

پس از نصب اکشن در فتوشاپ، می‌توانید عکسی را برای اجرا و آزمایش اکشن انتخاب کنید. یک تصویر یا فایل را در فتوشاپ باز کنید. سپس، لایه‌ای که می‌خواهید اکشن روی آن اعمال شود را انتخاب نمایید؛ اغلب لایه پس زمینه برای این کار انتخاب می‌شود.

انتخاب لایه در فتوشاپ-724press.com 

همچنین می‌توانید از لایه پس‌زمینه خود یک کپی تهیه کنید و اکشن را روی نسخه کپی شده اعمال نمایید. سپس اکشن موردنظر خود را از طریق پنل اکشن‌ها انتخاب کنید.

 لیست اکشن های نصب شده-724press.com

برای اجرای اکشن روی گزینه پخش (مثلث کوچک) در ردیف پایین پنل اکشن‌ها کلیک کنید. با این کار فتوشاپ سریعاً اکشن را روی تصویر موردنظر شما اعمال می‌کند. درصورتی که اکشن پیچیده و سنگین یا اینکه سیستم سخت‌افزاری شما ضعیف باشد، ممکن است پردازش آن نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی

اکشن‌ها قابلیت جذابی هستند که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند علی‌رغم مبتدی بودن، از طراحی‌های افراد حرفه‌ای استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید، خیلی از کاربران اکشن‌های خاص و حرفه‌ای خود را بصورت رایگان در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند؛ اما تعداد بسیار زیادی اکشن رایگان در اینترنت موجود است که می‌توانید از آنها جهت ویرایش عکس‌های خود و همچنین کسب تجربه استفاده نمایید.