مایکروسافت اکسل یک برنامه قدرتمند در جهت انجام تجزیه و تحلیل آماری، محاسبات و ذخیره داده‌ها است. از این برنامه می‌توانید به جهت مدیریت داده‌ها در بسیاری از حوزه‌های کاری استفاده کنید و با استفاده از دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها، پایگاه‌های داده و بانک‌های اطلاعاتی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید فرمان‌های ریاضی همچون جمع، تفریق و... را روی داده‌های موجود انجام دهید. در این مطلب قصد داریم نحوه تفریق اعداد در نرم‌افزار اکسل را مورد بررسی قرار دهیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

عملیات تفریق در اکسل چگونه است؟

برخلاف سایر عملیات‌های ریاضی، هیچ تابعی برای تفریق دو عدد در نرم‌افزار اکسل وجود ندارد؛ به همین جهت، برای انجام تفریق باید به علامت استاندارد منها (-) تکیه کنید. البته توجه داشته باشید که علامت منها در عملیات‌های پیچیده ریاضی در اکسل نیز قابل استفاده است.

مطلب مرتبط:  چگونه از توان در Excel استفاده کنیم؟

تفریق اعداد با استفاده از علامت (-)

برای مثال، سعی داریم با یک تفریق ساده نحوه استفاده و عملکرد علامت (-) را بررسی کنیم. برای این کار می‌توانید دو عدد را در یک فرمول ریاضی یا بصورت مستقیم در یک سلول از یکدیگر کم کنید. برای اینکه دو عدد را بصورت مستقیم در سلول از یکدیگر کم کنید، ابتدا نرم‌افزار اکسل را باز کرده و سپس روی یک سلول در صفحه کلیک کنید.

 انتخاب سلول در اکسل-724press.com

داخل سلول انتخاب شده، عبارت ریاضی (۲۵-۷۵=) را تایپ کنید. (توجه داشته باشید که این اعداد کاملاً تصادفی هستند و می‌توانید اعداد دلخواه دیگری انتخاب کنید).

 تفریق دو عدد در اکسل-724press.com

کلید  Enter را در صفحه کلید فشار دهید تا نتیجه تفریق در سلول ظاهر شود.

 نتیجه تفریق در اکسل-724press.com

با این حال پیشنهاد ما این است که برای محاسبات ریاضی خود، بجای استفاده مستقیم از اعداد در داخل سلول، آنها را در فرمول از یکدیگر تفریق کنید. اکنون با استفاده از بخش فرمول‌ها، مقادیر ستون C را از ستون B کم می‌کنیم و پاسخ را در ستون D نمایش می‌دهیم.

تفریق اعداد ستون ها-724press.com 

برای شروع، روی سلول D2  (ستونی که می‌خواهید نتایج تفریق در آن نمایش داده شود) کلیک می‌کنید.

انتخاب سلول موردنظر در اکسل-724press.com 

فرمول موردنظر خود را در سلول D2 بنویسید و سپس کلید Enter را در صفحه کلید فشار دهید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، سلول C2 از سلول B2 کم شده است.

 تفریق سلول متناظر در ستون ها-724press.com

همانطور که مشاهده می‌کنید، نتیجه این تفریق در سلول D2 نمایش داده می‌شود.

 نمایش باقی مانده تفریق در اکسل-724press.com

هر زمان که اعداد داخل سلول‌های B2 و C2 تغییر کنند، عدد داخل سلول D2 نیز بصورت خودکار براساس مقادیر دو سلول داخل فرمول، بروزرسانی می‌شود. به جهت انجام خودکار محاسبات بین سلول‌های باقی مانده در صفحه، روی گوشه سمت پایین سلول D2 کلیک کنید و آن را به سمت پایین بکشید. این کار سبب می‌شود که سلول‌های انتخاب شده در ستون D، نتایج حاصل تفریق سلول‌های متناظر در ستون‌های B و C را نشان دهند.

 تفریق اعداد ستون های اکسل-724press.com

تفریق چندین عدد

برای تفریق چندین عدد در اکسل، روش‌های مختلفی وجود دارد.

استفاده از چند علامت (-)

ساده‌ترین روش برای تفریق چند عدد از یکدیگر استفاده از علامت استاندارد (-) است. اکنون قصد داریم، مقادیر موجود در ستون‌های B، C و D را از یکدیگر کم کرده و در ستون E نمایش دهیم.

تفریق چند عدد در اکسل-724press.com 

به همین منظور سلول E2 را انتخاب کرده و عبارت (B2-C2-D2=) را در آن بنویسید.

تفریق سلول‌ها در یک سلول اکسل-724press.com 

کلید Enter را در صفحه کلید فشار دهید تا نتیجه تفریق در سلول E2 نمایش داده شود.

 نمایش تفریق چند سلول-724press.com

همانند آنچه برای تفریق بین دو ستون گفته شد، به جهت انجام خودکار محاسبات بین سلول‌های باقی مانده در صفحه، روی گوشه سمت پایین سلول E2 کلیک کنید و آن را به سمت پایین بکشید.

مطلب مرتبط: آموزش محاسبه حاصل جمع سلول‌ها در اکسل

این کار سبب می‌شود که سلول‌های انتخاب شده در ستون E، نتایج حاصل تفریق سلول‌های متناظر در ستون‌های B، C و D را نشان دهند.

 نمایش تفریق اعداد دو ستون در اکسل-724press.com

استفاده از تابع SUM

روش دیگری که برای تفریق اعداد در اکسل استفاده می‌شود، استفاده از تابع SUM است. برای مثال، مجدداً به سراغ صفحه اکسل می‌رویم.

در ستون E، روی سلول E2 (جایی که می‌خواهیم نتایج تفریق نمایش داده شود) کلیک کنید. داخل این سلول، فرمول  (B2-SUM(C2,D2)=) را تایپ کنید.

تفریق با استفاده از تابع در اکسل-724press.com

همانطور که مشاهده می‌کنید، تابع SUM مقادیر موجود در C2 و D2 را جمع کرده و سپس مجموعه این مقادیر را از B2 کم می‌کند. برای استفاده از این فرمول در سلول‌های دیگر، روی گوشه راست و پایین سلول E2 کلیک کرده و به سمت پایین بکشید. سپس نتیجه تمام تفریق‌ها را در سلول‌های این ستون مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

با استفاده از نرم‌افزار اکسل می‌توانید عملیات‌های ریاضی مختلفی را بر روی داده‌های خود اعمال کنید. از جمله این عملیات‌های ریاضی، تفریق دو یا چند عدد از یکدیگر که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم در سلول‌های صفحه کاری اکسل امکان‌پذیر است. می‌توانید به کمک علامت استاندارد (-) دو یا چند عدد را بصورت مستقیم در یک سلول از یکدیگر کم کنید یا اینکه اعداد داخل سلول‌های یک ستون را از سلول‌های متناظر در ستون دیگر کم کرده و در ستون سوم نتیجه را نمایش دهید.