بعضی از مردم بر این باور هستند که آینده‌ی کشور با انتخاب رییس جمهور مشخص خواهد شد! در حالی که قدرت یک رییس جمهور هم نامحدود نیست.

در این مطلب به بیان چند محدودیتی که روسای جمهور ایالات متحده با آن مواجه هستند خواهیم پرداخت:

رانندگی کردن

اگر چه رییس جمهور ایالات متحده یکی از قدرتمندترین افراد جهان به حساب می‌آید، اما حق رانندگی کردن ندارد و تنها در شرایط بسیار محدود مانند گشت زنی در یک زمین گلف اجازه‌ی رانندگی دارد.

استفاده از فرمان‌های اجرایی برای انجام هر کاری که می‌خواهند

در دهه‌ی ۱۹۵۰ بود که ترومن سعی داشت تا مانع اعتصاب کارخانجات تولید فولاد سراسر کشور شود. در همان زمان دیوان عالی کشور تشخیص داد که رئيس جمهور فاقد اختیار به دست گرفتن کنترل صنعت فولاد ایالات متحده است. چنانچه رییس جمهور از حد و مرز قانونی خود تجاوز کند، کنگره یا مردم می‌توانند از دیوان عالی کشور تقاضای دادخواهی کنند.

حق استفاده از گوشی آیفون

طی مصاحبه‌ای که جیمی کیمل در سال ۲۰۱۵ با اوباما داشت، رییس جمهور گفت که گوشی کنونی وی یک بلک بری است؛ چرا که طبق قانون حق استفاده از یک گوشی ضبط دار را ندارد.

باز کردن کامل مرزها

از سال ۱۹۲۱ محدودیت‌هایی برای ورود مهاجران به ایالات متحده در نظر گرفته شد.  به این ترتیب رییس جمهور و کنگره حداکثر تعداد پذیرش پناهندگان را در هر سال مشخص می‌کنند.

توقیف سلاح گرم همه‌ی شهروندان

رییس جمهور یا پلیس محلی و نظامی حق توقیف سلاح گرم شهروندان را ندارند؛ حتی اگر به هر دلیلی شرایط اضطراری اعلام شود.

لغو پرداخت‌های تامین اجتماعی

برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ممکن است وعده‌هایی در خصوص افزایش پرداخت‌های تامین اجتماعی یا تغییر مالیات تعلق گرفته به آن‌ها بدهند؛ در حالی که این موضوع مربوط به بودجه است که باید توسط کنگره تصویب شود. در واقع آمریکایی‌ها بخشی از درآمد خود را به این سیستم می‌دهند و در هنگام بازنشستگی به صورت حقوق ماهانه دریافت می‌کنند.

بخشش کامل وام‌های دانشجویی

حتی در طرح بخشش وام اوباما، بیشتر مردم، آن هم در صورت داشتن شرایط به خصوص، باید وام دانشجویی خود را در طی ۱۰ تا ۲۰ سال پرداخت می‌کردند. بازپرداخت وام دانشجویی در ایالات متحده چیزی نیست که به صورت جادویی ناپدید شود و در حوزه‌ی اختیارات رییس جمهور نیست.

توقف تبعیدها و عفو به همه مهاجران غیر قانونی

اوباما در دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا اخراج مهاجران غیر قانونی را متوقف کند که با مخالفت دیوان عالی کشور مواجه شد.

غیرقانونی کردن دوباره‌ی ازدواج هم جنس گرایان

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵، دیوان عالی حکم داد که ازدواج همجنسگرایان یک حق قانونی است. برای تغییر این قانون نیاز به اجماع رای در دادگاه‌های تحت نظر دیوان عالی است.

کسب درآمد خارج از حقوق ریاست جمهوری

رییس جمهور تا زمانی که در این جایگاه قرار دارد، حق هیچ گونه سرمایه‌گذاری را ندارد.

تعطیل کردن دولت

در اکتبر سال ۲۰۱۳ بود که دولت ایالات متحده به دلیل اختلاف نظر جمهوری‌خواهان کاخ سفید و دموکرات‌های مجلس سنا بر سر بودجه تعطیل شد، در این میان رییس جمهور نقشی در شروع و پایان ماجرا نداشت.

اعلام جنگ 

در واقع، فقط کنگره‌ی آمریکا است که حق اعلام جنگ دارد. در این میان فقط لازم است که موضوع جنگ با رییس جمهور در میان گذاشته شود و اعلامیه‌ی رسمی جنگ را امضا کند.