در اقدامی جدید هند و ایران تصمیم گرفتند که تمام مسائل خود را حول محور بندر چابهار، بر اساس قوانین تصویب شده توسط کمیسیون تجارت بین‌الملل سازمان ملل متحد حل کنند و مطمئناً این گامی مهم در تقویت روابط بلند مدت دو کشور تلقی می‌شود.

به گزارش۷۲۴پرس و به نقل از ThehIndu، در اقدامی با هدف تقویت روابط تجاری هند و ایران، تهران و دهلی‌نو توافق کردند که بند قضاوت در کشور ثالث را که مانعی برای تنظیم یک توافق بلندمدت پیرامون بندر چابهار بود، کنار بگذارند. این تحول بزرگ همچنین با تصمیم گروه بریکس برای پذیرش ایران در کنار پنج عضو اصلی این سازمان هم‌زمان شد.

یک منبع آگاه به ایران دیلی گفته است: «ما توافق کردهایم که در صورت بروز اختلافات در چابهار قضاوت و حل مشکلات تجاری آن به دادگاههای خارجی سپرده نخواهد شد؛ بلکه به‌وسیله روش داوری سرمایهگذاری یا هر روش دیگری، اختلافات حل‌وفصل شود. این امر باعث می‌شود ایران مجبور به اصلاح قانون اساسی خود نشود. هر دو طرف توافق کردهاند که داوری را بر اساس قوانینی که توسط کمیسیون حقوق تجارت بینالملل سازمان ملل متحد (UNCITRAL) تنظیم شده است، دنبال کنند که موردعلاقه هند نسبت به سایر مکانیسمهای قضایی تجارت بینالمللی است. هند درگذشته نه‌چندان دور کمیسیون مذکور را به‌عنوان نهاد حقوقی معتبر تحت لوای سازمان ملل متحد در زمینه حقوق تجارت بینالملل توصیف کرده بود.

این توافهمنامه یک برگ برنده بزرگی برای دولت ابراهیم رئیسی است که اکنون این امکان را به او داده تا یک قرارداد بلندمدت با هند در مورد بندر چابهار امضا کند. موضوع چابهار در گفتگوی تلفنی آقای رئیسی و نخست‌وزیر نارندرا مودی در ۱۸ اوت برجسته شد. به گفته وزارت امور خارجه هند دو رهبر بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاریهای دوجانبه در همه موارد ممکن تأکید کردند. روز پنجشنبه در حاشیه پانزدهمین اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ، بندر چابهار محور اصلی صحبتهای آقای رئیسی و آقای مهدی بود. دو طرف تعهد خود را برای تقویت روابط اعلام کردند.

توافق بلندمدت بین هند و ایران بر سر چابهار، آینده آنجا را قابل پیش‌بین‌تر میکند و اعتماد سهام‌داران را نسبت به ارزش واقعی و در نتیجه سرمایهگذاری هر چه بیشتر سواحل جنوب شرقی ایران را افزایش می‌دهد. این اقدام به‌عنوان گامی از سوی هند برای پیشی‌گرفتن از چین در سرمایهگذاری که به بنادر و پروژه‌های زیرساختی ایران علاقه نشان داده است، تفسیر می‌شود. به‌غیراز هند و ایران، حل این موضوعات مشاجره‌آمیز توسط طرفین و بدون دخالت‌دادن دستگاه قضایی غرب به روسیه تحریمشده نیز کمک خواهد کرد؛ کشوری که مشتاق است از طریق کریدور حملونقل بینالمللی شمال جنوب که از چابهار میگذرد، به منطقه اقیانوس هند برسد.